Njusten, vad göra?

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date

Mingves

Guest
Njursten, vad göra?

Har ev fått njursten men de dumma sjukhusen här i GBG har semester så jag kan inte få njurarna röntgade. Bra va?
Så nu sitter man här kollar på privata alternativ mm men inget finns, nu står mitt hopp till sahlgrenska och att de skall fixa en akuttid åt mig:(
Ingen som har ett tips? Ingen som har en röntgenmaskin i källaren?
Eller ett bra tips på hur man mår lite bättre?
///M

Last edited:
´Vad hjälper det fråga morsan, hon har inte haft njursten, men det kanske nån här har haft? Och de kanske vet någon privatklinik som kan tänka sig röntga mig? Du är inte speciellt smart du Noice!

Bifogat

• dumbass.jpg
    dumbass.jpg
    26.2 KB · Visningar: 83
Sånt har jag också råkat ut för, men jag fick en röntgentid relativt snabbt. laxermedel ska användas innan röntgen :)

Mingves skrev:
Har ev fått njursten men de dumma sjukhusen här i GBG har semester så jag kan inte få njurarna röntgade. Bra va?
Så nu sitter man här kollar på privata alternativ mm men inget finns, nu står mitt hopp till sahlgrenska och att de skall fixa en akuttid åt mig:(
Ingen som har ett tips? Ingen som har en röntgenmaskin i källaren?
Eller ett bra tips på hur man mår lite bättre?
///M

Eventuellt fått njursten?
Har du haft det innan eller gissar du bara?
Det är väl bara att åka in till akuten så får de klämma lite på dig.

Har haft gallsten o det va ingen lek, gör njursten lika ont har du mina sympatier hoppas det löser sig :/

Gustav1 skrev:
Eventuellt fått njursten?
Har du haft det innan eller gissar du bara?
Det är väl bara att åka in till akuten så får de klämma lite på dig.
Jorå, det är inte första gången. Om man får ett riktigt anfall så kan man inte stå still, man bara springer runt o gnäller som en hund. Det är överdjävligt.
Men som det är nu så har jag bara lite ont, inte så att jag kan söka akut. Man vill ju inte belasta vården mer än nödvändigt, jag kan inte klassa mig som ett akutfall....Dock vill jag få reda på om det nu är en njursten eller nån annan skit:(
Har varit på vårdcentralen och fått en remiss men eftersom jag inte är akut prioriterar de inte mig...så jag kollade på Carlanderska (privat sjukhus) och de skulle ha mellan 1300-1600kr för en bild, dock så har de semesterstängt under sommaren. Men jag vete fan om det är värt de pengarna....bättre vänta lite och knapra ipren, nån dag får man väl röntga sig...

Tjoffe, jag har hört att gallsten skall vara jättehemskt oxå. Kommer inte smärtan när man äter fet mat?

///M

Last edited:
har man njursten som har lossnat vet man om det, jag garanterar.
Annat är att ligga och ojja sig är inte möjligt.

Känner du ingen extrem smärta så ligger väl ingen sten i uringången nu antar jag.

Alltså jag har haft det och när du känner hugg som från en kniv i nedre ryggen så vet du att du har det
Eller symptom liknade blåskatarr, det föregår den extrema smärtan.

Doktorn påstod att smärtan av att ha gallsten va värre än att bli skjuten i buken. Jag vet inte har inte blivit skjuten! :näsblod

Silwer skrev:
har man njursten som har lossnat vet man om det, jag garanterar.
Annat är att ligga och ojja sig är inte möjligt.

Känner du ingen extrem smärta så ligger väl ingen sten i uringången nu antar jag.

Alltså jag har haft det och när du känner hugg som från en kniv i nedre ryggen så vet du att du har det
Eller symptom liknade blåskatarr, det föregår den extrema smärtan.
Man borde ha blod i urinen och det har jag inte....inte nu i alla fall....men förrförra söndagen...kanske man pissat ut stenen och man har nån annan smärta? Jobbigt att ha det på semestern i alla fall...

Det tror jag säkert, jag blev alldeles kallsvettig ochg grå i ansiktet, sedan körde jag smart som man är till sjukan...det var för 5 år sedan...hoppas att jag slipper ett till sådant anfall...då tar jag taxi eller ambulans...

Mingves skrev:
Man borde ha blod i urinen och det har jag inte....inte nu i alla fall....men förrförra söndagen...kanske man pissat ut stenen och man har nån annan smärta? Jobbigt att ha det på semestern i alla fall...
Jag hade det 2 omgångar på några veckor, jag pissade ut stenarna med hjälp av nån spruta mna fick som slappnade av urinvägarna lite, sen var det tat dricka som bara fasen.
Sen fick jag röntgen, men då sa de att det var tomt på stenar så jag slapp operationen.
Men den går till som så att de slår hål med ett rör genom ryggen in i njuren o tömmer den, sen får man sitta i en badkarsliknade tingest så skjuter de ultraljud på stenarna för att krossa dem.

Silwer skrev:
Jag hade det 2 omgångar på några veckor, jag pissade ut stenarna med hjälp av nån spruta mna fick som slappnade av urinvägarna lite, sen var det tat dricka som bara fasen.
Sen fick jag röntgen, men då sa de att det var tomt på stenar så jag slapp operationen.
Men den går till som så att de slår hål med ett rör genom ryggen in i njuren o tömmer den, sen får man sitta i en badkarsliknade tingest så skjuter de ultraljud på stenarna för att krossa dem.
Låter inte mysigt att få dem krossade med ultraljud. En kompis fick det, han sa det kändes som en knytnäve i magen... jag pissade ut mina förra gången. Hoppas man gör det nu med.

Njursten lider manju tyvärr av. Gör ju så jävla ont..
Men Iprem, hjälpe det verkligen??

Jag har vid de tillfällen jag åkt in akut fått en spruta så ja ginte känt nåttpå ett tag..

Njurröntken är inte kul..fasta i en dag innan och dricka det där konstiga medlet som ska rensa tarmarna.*hua*

Sist jag var inne fick jag stolpiller.. JA, det man stoppar in fel väg..
Men ni som haft njursten vet hur jävla ont det gör och att man lätt stoppar in halva armen för att få in pillret bara för att slippa smärtan.. :4skrika :3freak

Mavve skrev:
Hur fan får man njursten?
Det är saltavlagringar i njurarna som bildar små stenar, dessa börjar sedan röra sig ner i urinledaren som går från njuren till urinblåsan, det är detta som sagt gör djävulusiskt ont!!!

//M

Iceman1975 skrev:
Men Iprem, hjälpe det verkligen??
Det är frågan om ipren hjälper när man får en riktig attack, men vid lite lätt gruskänsla så kan det hjälpa.

//M

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...