Nivån i expansionskärlet varierar

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Det var tomt i expansionskärlet så jag fyllde upp till max-strecket och varmkörde sedan. Då steg nivån så att det svämmade över och rann ut via dräneringen. När sedan motorn svalnat lite så sjönk nivån så att expansionskärlet blev tomt igen.

Är detta rätt? Om inte, vad är fel och hur åtgärdar jag?

Tacksam för hjälp!

// Wibäck

Hade alltid samma problem på min gamla zx9r oxå nyfiken på varför faktiskt....

Se till att du luftar system riktigt, fyll upp systemet, varmkör riktigt, fyll ex.kärlet till maxmarkeringen och kolla om det funkar.

Borde stå hur man luftar/fyller på i den här, laddar upp den nu så vänta en stund innan du försöker: http://dl.dropbox.com/u/5418730/YZF750R_SP_93-98_YZF1000R_Thunderace_96-00_Haynes_kn%C3%A4ckt.pdf (högerklicka länk, spara)

Tack så mycket för upload! :tummenupp

Det blir till att hålla granarna vakna någon kväll i veckan då. Det är ju kortege på fredag och då vill det till att kylsystemet är i bra skick...

Felkonstruerade kylsystem brukar ha en luftning någon stans.
Naturligtvis skall nivån i expansionskärlet variera - Det är ju det det är till för.
Men inte mellan max och tomt.

Näe.. Du tänker på luft i systemet? Ska nivån vara konstant i expansionskärlet?

Normalt fyller man kylaren helt, luftar ordentligt och efter det fyller man i expansionskärlet. I det senare varierar sedan nivån med motortempen, dock inte mycket (mellan min och max, aldrig mellan tomt och fullt).

Felkonstruerade kylsystem brukar ha en luftning någon stans.
Naturligtvis skall nivån i expansionskärlet variera - Det är ju det det är till för.
Men inte mellan max och tomt.

HÖDDDÖ!! Det är en Thunderace. De är fria från konstruktionsmissar. Så du vet!

:ajjabajja

Normalt fyller man kylaren helt, luftar ordentligt och efter det fyller man i expansionskärlet. I det senare varierar sedan nivån med motortempen, dock inte mycket (mellan min och max, aldrig mellan tomt och fullt).

Haynes förklarar ungefär på samma sätt läser jag:
1. Fullt i kylaren och max i expansionskärlet och sedan en varmkörning och avsvalning.
2. Fyll på mer och repetera.

Last edited:
Jag har nu pratat med mitt motororakel och det kan vara ditt kylarlock som är kasst och inte håller rätt tryck. Prova med ett från en annan hoj, det är ofta lika lock.

Max betyder max med var motor.
Fyller du till max med kall maskin kommer det självklart att svämma över..
Vatten expanderar..

ja det heter ju "EXPANSIONSKÄRL" så då ska ju vätskan i det expandera...

konstruktionen på kylare o motor e ju typ samma på R1 o thunder ace....:tummenupp

det ska vara självluftande.....

i kärlet sitter det ju ett lock (i gummi har jag för mig) där ska det inte vara nåt tryck....

i kylaren så sitter det ju ett lock som e fjädertrycksstyrt som släpper ut vatten ur kylaren till kärlet då trycket blir för högt i kylaren.....

troligen så e det fjädern/packningen i locket som spökar o inte klarar av att hålla trycket från kylaren kvar....

vet dock folk som haft problem me yamahas 1000cc motorer där de gått upp i temp mm.... troligen kass topp-packning....

ditt problem e nog locket i kylaren dock...

mvh.T

Max betyder max med var motor.
Fyller du till max med kall maskin kommer det självklart att svämma över..
Vatten expanderar..

Jo, men inte lika mycket som luft. Eftersom expansionskärlet går mellan tomt och översvämmat så gissar jag att något är fel. Eller?

ditt problem e nog locket i kylaren dock...

mvh.T

Tack! Två på kylarlocket hittills.

Last edited:
Jo, men inte lika mycket som luft. Eftersom expansionskärlet går mellan tomt och översvämmat så gissar jag att något är fel. Eller?

Tack! Två på kylarlocket hittills.

expansionskärlet e ju inte så stort heller....:tummenupp så det behövs ju inte så mycket för att det ska flöda över.....

men som sagt... troligtvis locket som fallerar...

mvh.T

Nu har det ordnat sig. Det var helt enkelt luft i systemet.

1. Fyll på kylaren till bredden.
2. Fyll expansionskärlet till lagom nivå.
3. Varmkör och låt expansionskärlet svämma över.
4. låt svalna och börja om på 1.

Efter att ha gjort detta tre-fyra gånger så pendlar nu nivån i expansionskärlet mellan mittemellanminochmax och encentimeterunderöversvämning beroende på hur varmt vattnet i kylsystemet är.

Tack för alla idéer hörni!

// Wibäck

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti