NITTON mil för ingenting!

Visst, att som säljare skriva "nyskick" när man sätter ut en annons förpliktigar en en massa. Men samtidigt så är det ju en begagnad vara du köper. Och om den är billig så finns det en anledning till det.

Som flera redan sagt så var det knappast gravrost utan bara ytrost på bromsskivorna. Det kan bildas ganska snabbt när man har tvättat en hoj men försvinner vid första bromsningen.

Att det var lite kondens i oljan är ganska naturligt så länge inte någon har servat den timmarna innan du kollade på den eller varit ute och kört ett par mil. Däck är en förbrukningsvara, du skulle väl inte tycka att det var konstigt om bensintanken hade varit nästan tom? Och frågade du om hur däcken såg ut när du pratade med säljaren?

Om hojen är dammig och att det finns spindelväv på den är inte det minsta konstigt om den har stått ett tag. Ja, man kan ju tycka att säljaren kunde ha brytt sig om att tvätta hojen innan någon skulle komma och kolla på den. Men samtidigt så hade du ju kanske inte heller sett att gaffeln läkte olja om hojen varit helt nytvättad och det inte var något större läkage. Och sedan en sista fråga om de läkande packboxarna: frågade du ens om det gick att pruta någon tusenlapp?

Dessutom så verkar det ju inte ha varit några större fel eller skador på hojen?

Nu ska jag berätta en liten histora om när jag körde 50mil i onödan (25mil enkel resa) för att titta på en begagnad hoj. Jag hade sett en hoj som jag var på jakt efter på en handlares hemsida. Den skulle säljas till ett vettigt pris och hade bara rullat ett par hundra mil som demohoj.

"Toppskick" stod det i annonsen om jag inte missminner mig. "Kalasfint!" tänkte jag och drog iväg.

Då jag väl kommer till firman så finner jag att hojen är 5000kr dyrare än i annonsen, saknade ena fotpinnen, hade skavmärken från stövlar på ramen och dessutom ett par små repor. Till råga på allt så fanns det inte en enda säljare som man kunde fråga om hur det egentligen stod till med hojen. Jag såg ett par men alla hade de en förmåga att försvinna innan man hunnit ikapp dem. Och inga andra kunder i affären. Bara en ung söt tjej i kassan som jag inte ville releasa min fucking fury på.

Då blev det ingen affär.
 
Jag är på Dimmans sida, har själv inte så stor erfarenhet utav hoj-köp.
Men kan sätta mig in i situationen:
Stannar framför säljarens hus och kliver ur bilen med ivriga steg för att se en välpolerad och glänsande pärla som det verkligen strålar om.
Men bemöts utav ett grått troll?

Klart att man blir missnöjd när förväntningarna visas vara åt helvete. Och när man trott att då en (oftast)lång tids väntan och sökande vara slut så blir det icke så.

Självklart hade jag sagt vad jag tyckte om säljaren och sedan försökt pruta utav bara f*n, samtidigt som jag skulle överväga att bara be om bensinpengar och åka hem.
 
Som ngn sa, lite kondens, corrosion på bromsar, trött bakdäck - perfekt läge att förhandla fram ett bra pris. Men du drog :huvet ...synd, du kanske hade kunnat få en tokfräsch ZX10R i maskin/låda, till bra pris.

Låter som att du bör kika på fabriksnytt i fortsättningen...

Köper du beg får du räkna med lite kosmetiska bortfall, sluta vara sån wuzz... 19 mil, vad är det, jag har åkt över 80 och blivit besviken, men prutat till korrekt pris, kommit hem, pysslat lite lätt - och vipps nyskick till rea. Och ändå gjort bra affär.

:tummenupp

Själv skiter jag i det yttre, tar en provtur och känner efter på cykeln ifråga, för vad den är byggd för.. En repa eller lite småtjaffs, who cares, om man inte vill vara posör vid korvmojjen?
 
Last edited:
Jag FÖRSTÅR storprutaren.

Men till saken hör att jag är rätt noggran när det gäller hoj JA.

Värt att notera är att jag jobbar rätt mycket och att hojen ska ner till Tyskland om en månad.

Här handlar det inte om att göra det stora fyndet utan om att handla en hoj som fungerar nu på en gång.
Och det finns vissa som fixar hojarna under vintern för att dom ska vara klara nu när vår solen är här.
Jag har ite tid att fixa nu under våren så då blir det att lämna hojen på verkstad och har man tre ungar och jobbar som resande säljare är det inte BARA att lämna och fixa.

Har en Kawasaki 636 R som är till salu och om någon frågar mig om den är fin så kan jag garantera att de faen inte hittar så mycket som en fettfläck på kedjeskyddet efter rengöring.

/Dimman
 
Träligt...igår var jag och att par jobbarkompisar och tittade på begagnade hojar i Fellingsbro på 2 mc firmor, på bilderna på blocket ser många hojar fina ut, MEN när man ser 00:or-04:or som är trötta i lacken(som kanske skulle kunna skinas upp enbart med lite vax..), buliga, skrapmärken, repiga runt reglage o styren, så känns hojen man har nästan i nyskick jämförelsevis, trots dubbla miltalet och 4 år äldre mot vissa jämförelseobjekt..och även naiv försälljningspersonal när en jobbarkompis sa åt personen att denna hoj har levt ett hårt 4 årigt liv, det var en streetfighter som såg ut att "piffats" upp firman el tidigare ägaren "Tycker du det??" blev svaret...
 
Last edited:
Det ger ett dåligt intryck. Som köpare får man dåliga vibbar och det känns ju inte som någon som bryr sig. Han hade ju kanske inte behövt polera upp den, men att damma av den o göra den lite mer fräsh skadar ju inte. Jag hade troligen heller inte köpt, mest för att jag hade fått känslan av att inte lita på säljarens ord, och i så fall kan vad som vara fel som han inte berättat. Står det nyskick förväntar jag mig en bra hoj och definitivt inga läckande gaffelben oavsett hur lätt det är att fixa själva. Det handlar nog mer om att förtroende för säljaren försvann.

Själv körde jag 34 mil igår ToR. Allt var som det skulle så efter en provtur o lite prut blev det affär och jag fick köra hoj 16mil hem i solskenet :-)

:hojcbr

Lycka till nästa gång.
 
herre gud

rostiga skivor, spindelväv, kondens i oljan. det är ju för fan bara tecken på att hojen stått stilla LÄNGE

packboxar byter du på en timme och bakdäck är en förbrukningsvara.

:huvet

Kallar du det nyskick? Köper jag en ny hoj vill jag fan inte att skiten ska varken läcka eller vara rostig.
 
Kallar du det nyskick? Köper jag en ny hoj vill jag fan inte att skiten ska varken läcka eller vara rostig.
'
det är ju för fan en bagagnad hoj med flera är på nacken. den kan aldrig vara i "NYSKICK", aldrig. Snart börjar ni väl klaga på att kolvarna är skitiga ovanpå, eller att tändstiften är slitna:huvet

Jag har träffat på ytterst nogranna människor, dessa har oftast någon form av autism och jobbar på Samhall.
 
Jag har träffat på ytterst nogranna människor, dessa har oftast någon form av autism och jobbar på Samhall.

Jag håller med dig där, visst är det bra om folk sköter om sina grejor, men många hojåkare balanserar farligt nära vansinnets kant.

Okej att ställa dom kraven på en ny hoj hos handlaren, men på en begagnad hoj som är använd finns det spår av förra ägaren.

Är man anal när det gäller skicket på sin hoj får man se till att man är första ägaren, eller riva och renovera.

Om man vill ha en hoj i nyskick, så får man betala nypris och då hittar man dom hos handlare!
 
Är man anal när det gäller skicket på sin hoj får man se till att man är första ägaren, eller riva och renovera.

Å andra sidan så verkar ju inte köparen i det här fallet vara så intresserad av hur hojen ser ut på insidan utan endast på utsidan. Jag vet hur jag själv är i det fallet, utseendet spelar mig mindre roll medan jag t.ex. gör oljebyten, ventiljusteringar och byter slitdelar med både hängslen och livrem. Men det syns knappast när man tittar på hojen.
 
Å andra sidan så verkar ju inte köparen i det här fallet vara så intresserad av hur hojen ser ut på insidan utan endast på utsidan. Jag vet hur jag själv är i det fallet, utseendet spelar mig mindre roll medan jag t.ex. gör oljebyten, ventiljusteringar och byter slitdelar med både hängslen och livrem. Men det syns knappast när man tittar på hojen.

Precis, att sånt som är viktigt för funktionen hålls efter är för mig viktigare än en repa på en kåpa.

Rost på bromsskivorna kan man ju tro är viktigt för funktionen, men då kan man ju provköra och bromsa ett par gånger och se om inte skivan blir blank och fin igen.

Samma sak med kondensen i oljan, den kanske hade varit borta efter en ordentlig provtur?

Det enda jag ser som en bajsmacka är den läckande gaffeln, men se det från den positiva sidan, det hade ju inte läckt på skivorna eftersom dom var rostiga! :D
 
Packboxarna svettas gärna en stund när man plockar ut hojen, det brukar täta till sig. Som sagt ovan, gravrost på skivorna ställer jag mig mycket tveksam till. Trodde jag skulle få läsa om bucklor, djupa repor och sprickor i ramen, minst.
 
Precis, att sånt som är viktigt för funktionen hålls efter är för mig viktigare än en repa på en kåpa.

Så resonerar jag också. Maskinellt ska det vara tipptopp, men om det är lite smuts och någon repa/patina efter lång användning - det spelar mindre roll. Men om man kommer och kikar på en hoj där däcket är sönderburnat och packboxarna läcker, då kan man undra hur hojen skötts i övrigt och hur den misshandlats. Förtroendet för försäljaren är inte det bästa heller om man inte fått reda på skavanker och historik innan, utan "allt är i nyskick"...
 
Så resonerar jag också. Maskinellt ska det vara tipptopp, men om det är lite smuts och någon repa/patina efter lång användning - det spelar mindre roll. Men om man kommer och kikar på en hoj där däcket är sönderburnat och packboxarna läcker, då kan man undra hur hojen skötts i övrigt och hur den misshandlats. Förtroendet för försäljaren är inte det bästa heller om man inte fått reda på skavanker och historik innan, utan "allt är i nyskick"...

Visst är det så, läckande packboxar KAN bero på att någon har satt ner hojen hårt när dom har försökt lära sig att köra på bakhjulet.
Ett sönderburnat bakdäck styrker ju bilden av någon som gärna vill stunta...
 
Skall man sälja något och någon ringer och frågar vilket skick varan är i så berättar man exakt vilket skick den är i.

Är bakdäcket slut, det läcker lite olja och den ser skabbig ut (även om det går att putsa upp) så säger man det.

Man säger inte att den är toppfräsch, i nyskick o s v.

Hur svårt är det att fatta?

Lämna en beskrivning när en beskrivning efterfrågas. Har den stått över vintern, fått rost på skivorna, blivit täckt av spindelväv och man har burnat upp bakhjulet så säger man att... och här kommer det geniala... den stått över vintern, fått rost på skivorna, blivit täckt av spindelväv och att man har burnat upp bakhjulet.

Det är faktiskt inte svårt att förstå om man koncentrerar sig lite! Det är precis som om någon frågar vilket märke det är. Är det en Suzuki säger man Suzuki och inte Honda.

Kommer jag och tittar på något och det inte är i det skick som sades på telefon skall jag vara jävligt sugen och få cirkus halva priset plus reseersättning. Annars borde det vara åtalbart som bedrägeri, i alla fall om man åkt en bit och säljaren visste det.

Om folk inte kan vara ärliga i telefon är de inte pålitliga. Är de inte pålitliga skall jag ha 50% rabatt för att göra affärer med rufflare.
 
'

Jag har träffat på ytterst nogranna människor, dessa har oftast någon form av autism och jobbar på Samhall.

Talar du av egen erfarenhet?

/Dimman

Nu var det klart!
I ren ilska ringde jag på en ZX10R som även den var i nyskick.
Å DET VAR DEN!
Blankt skinande svart med 300 mil på mätaren...eller nej jag körde hem den från Gävle och då slog den över på 300 mil.
Säljaren sa att den var fin och den var D-vligt fin.
Maskinen går som en klocka och jag behöver inte fixa gafflarna heller.

Så summan är 6000:-

Det var som skiljde liket från pärlan.

/Dimman
 
Last edited:
Talar du av egen erfarenhet?

/Dimman

Nu var det klart!
I ren ilska ringde jag på en ZX10R som även den var i nyskick.
Å DET VAR DEN!
Blankt skinande svart med 300 mil på mätaren...eller nej jag körde hem den från Gävle och då slog den över på 300 mil.
Säljaren sa att den var fin och den var D-vligt fin.
Maskinen går som en klocka och jag behöver inte fixa gafflarna heller.

Så summan är 6000:-

Det var som skiljde liket från pärlan.

/Dimman

Grattis
 
Å andra sidan så verkar ju inte köparen i det här fallet vara så intresserad av hur hojen ser ut på insidan utan endast på utsidan. Jag vet hur jag själv är i det fallet, utseendet spelar mig mindre roll medan jag t.ex. gör oljebyten, ventiljusteringar och byter slitdelar med både hängslen och livrem. Men det syns knappast när man tittar på hojen.

Hmmm.....så man ska fundera på att göra ventiljustering efter 600 mil ja ja......det var helt nytt för mig.
Kanske ska man även byta koppling efter 600 mil?
Du som verkar veta!
Ska man byta kolvringar och synkringar på 600 milsservicen?

DOAH
 
Och hur var det nu?
Var det vatten eller kondens i oljan?
Är det (kylar)vatten blir det dyrt.
Är det kondens kostar det inget.
Eller??
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top