NITTON mil för ingenting!

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Otroligt vad det finns för folk!

Allt börjar en dag när man hittar en fin ZX10R för rätt pris på blocket.
-Aha en hoj för mig och den har det jag behöver!
Under 600 mil i nyskick!
Rätt färg!
Jag ringer säljaren och försöker via telefon få den information som jag söker.
Men säljaren försäkrar att den är riktigt fin.(NYSKICK)
Kanooon jag tar den!:D
(Min 636a som jag har nu har gått 701 mil och är i mint condition)

Glad i hågen ordnas barnvakt åt mina tre ungar och en kärra hämtas.
Bränner ner mot Linköping 19 mil enkel resa.
Härligt med nya hoj tänker man!!!
:yoparty

Äntligen framme.
Skymtar hojen genom den öppna garage dörren.
:D

Intet ont anande kliver jag ut ur bilen och sedan börjar det!!!
:huvet

Redan 2 meter från hojen ser man de läckande gafflarna???
Vad är detta undrar man???
sedan hittas följande:
-Vatten i oljan
-Bakdäcket helt slut
-Hojen täckt av damm och spindelväv
-Rostiga bromsskivor

Det är INTE vad jag kallar nyskick i min värld!!

Så det var bara ta det tomma släpet och rulla hem igen.

Vad har jag gjort för ont!!?

/Dimman
 
herre gud

rostiga skivor, spindelväv, kondens i oljan. det är ju för fan bara tecken på att hojen stått stilla LÄNGE

packboxar byter du på en timme och bakdäck är en förbrukningsvara.

:huvet
 
herre gud

rostiga skivor, spindelväv, kondens i oljan. det är ju för fan bara tecken på att hojen stått stilla LÄNGE

packboxar byter du på en timme och bakdäck är en förbrukningsvara.

:huvet

Jo tack!?
Rätt vanligt med kondens i oljan när den är nyservad........
O gravrost på skivorna kan ju du polera bort på din fritd kanske??
O att ta bort rästerna av det börnade däcket i hjulhuset är ju såååååå roligt.

/Dimman
 
Låter som du är ganska noga, det ska man vara, men det finns ju gränser.

Det du talar om hade väl varit lätt att ordna...jag hade prutat om den var fin i övrigt...men det är ju jag det.
Spindelväv är rukigt jobbigt att få bort....för att inte tala om damm!!

Gravrost på skivor? det har jag aldrig sett...
 
ZX10an har väl inte funnits så länge, hur länge kan den ha stått still?
 
vad sa han om pris när du upptäckte detta då? ligger den fortfarande ute?
 
Jo tack!?
Rätt vanligt med kondens i oljan när den är nyservad........
O gravrost på skivorna kan ju du polera bort på din fritd kanske??
O att ta bort rästerna av det börnade däcket i hjulhuset är ju såååååå roligt.

/Dimman

Nyservad?
När då?
Den kan ju stått still sedan den servades men ändå vara nyservad.

Rosten på skivorna går bort på första inbromsningen.
Gravrost är det mindre troligt att det var.

Dom börnade resterna kan ju vara mindre skoj...

Packboxbytet är blixtfort fixat men dom bör inte börjat läcka efter 600 mil....
 
Ordet som i mina ögon INTE klingar rätt i sammanhanget är: NYSKICK.
Visst har väll jag köpt hojar med rost, sprickor i ramen, dåliga däck, o servade, avsaknad av service bok men dessa personer har ALDRIG sagt att dessa hojar är i NYSKICK!

I samtliga fall har vekligheten återspeglat prislappen men att betala 84k för en hoj som måste fixas........not!

But be my guest and pay the prize!

Men som vanligt är det lätt att läsa ett inlägg och säga: gör så, jag vet.

Har man inte sett hojen som är riktigt rutten så......

Kan man inte bemöda sig med att tvätta hojen ordentligt innan försäljning så kan man ana vad som väntar. (Inga pengar från mig i allafall)

/Dimman
 
Du verkar vara en pedant.
Inget ont i det.
Och säljaren verkade vara en med mycket gummiband i semantiken.

I stort håller jag med i vad Bruno säger, men då jag inte sett hojen själv är det svårt att veta.
Men en sån sak som kondens i oljan... det har alla hojar som provstartats osv eller körts korta sträckor (provkörning runt kvarteret av andra kunder före dig) För att få ur det, behövs en REJÄL runda, så det kokar ur.
SEN kan man konstatera huruvida detta ÄR ett verkligt problem eller inte.

Gravrost? Vet folk nuförtiden vad det är?
Ytrost brukar det vara på skivor. Ffa mc-skivor som är i stort sett rostfria.
Mig veterligt är det bara gamla Brembo och ISR som tokrostar, men även de blir rena i första inbromsningen, och gravrost får de inte de heller.

Däck - inget att säga nåt om - det har eg. inte med hojens skick att göra, men skall givetvis uppges av säljaren. Dessutom ger det ett sjavigt intryck.

Enda jag hittar i din historia är gaffELN (singularis. inte gafflarna, om inte hojen hade TVÅ framgafflar föståss?) Men du menade säkert gaffelBENEN?
Oljan...svårt att säga, men KAN vara ett dolt fel. Men troligen inte.
Däcket är bara taskig stil, men som sagt förbrukningsvara.

Personligen hade jag prutat, om hojen i övrigt var kalas. Men troligen inte pga att jag hade blivit så förbannad på ljuget.
 
Last edited:
Man kanske anser att hojen e så pass billig redan så att den där tvättsvampen som behövs har nog den nya ägaren råd till. Spindelväv, damm, kondens, och rost på skivorna...gnäll! Taskigt bakdäck och läckande packboxar är lite tråkigare, men inget som inte skulle få mej att pruta ner den ytterligare och sedan lasta hojen på kärran o dra hem med den. Spindelväv.... tror jag skrattar på mej ;)
 
Jo tack!?
Rätt vanligt med kondens i oljan när den är nyservad........
O gravrost på skivorna kan ju du polera bort på din fritd kanske??
O att ta bort rästerna av det börnade däcket i hjulhuset är ju såååååå roligt.

/Dimman

Japp, det är inte helt ovanligt med kondens i oljan när den är nyservad - den kan ha funnits lite varstans innan man hällde i nya oljan. Gravrost på skivorna? Då skulle jag undvika Kawasaki. Mina extrafälgar till Sukkan har legat ute hela vintern (sen september förra året) och det är ingen gravrost på dem, knappt nån rost alls faktiskt. Syns resterna eller är det svartmålat där?

Du kan pruta av 3000 kr för nytt däck men annars tycker jag hojen låter nyskick som har stått över vintern. Jag tror hursomhelst att du kommer få svårt att hitta en hoj. :tummenupp
 
Fattar ni inte att dimman gillar bling, blingar inte hojen så blingar inte mynten i dimmans plånbok.

Bling k
 
Nyskick är tycker jag ett ganska dumt uttryck eftersom hojen endast var i nyskick när den rullade ut från affären. Ser jag "nyskick" i annons brukar jag vara extra försiktig, just därför. Ang hojen så kan man leva med lite kondens i oljan kanske och lite rost på skivoran. Men läckande framgaffel och slutkört bakdäck... näääe det skulle nämnts i annonsen !
 
Ringer jag på en hoj som rullat under 600 mil och ska vara
i nyskick så ska den vara i ett jävligt bra skick!!

84000 + oväntat ca 5000 till (verkstadspris)för att man ska kunna använda den är inte
ok om nu inte säljaren berättat det innan.

Har dessutom säljaren inte ens orkat spola av hojen innan en spekulant
dyker upp kan man ju undra hur hojen är skött tidigare.

Jag hade inte köpt den heller(nåja,kanske om det ingick en fet prissänkning:D )
 
Vart det inte 38mil för ingenting:va

Lär av misstaget o se till att förklara för säljaren nästa gång att du bor en bra bit bort och att du kommer bli jävligt irriterad ifall skicket inte motsvarar det han säger...Utgå ifrån att alla är idioter tills de bevisat motsatsen :tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top