Nitning av 530-Kedja

Erkett

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR600F
Hej alla mc-sugna åkare. Själv till hör jag en av dem ;)

Har börjat byta drivpaket på min CBR 600 F1 men har fastnat i moment "Nita Kedjelåset"
Beställde hem drivpaket samt nitverktyg från XLmoto.
Verktyget är av företaget Proworks och det följe med en manual med streck hit och dit som inte gjorde mig eller farsan klokare. Liknar Ikeas byggmanual... Fast utan insexnyckel och träplugg.

Efter research på nätet hittat jag en guide från S-racing som gjorde oss lite klokare och vi fattade vad alla delar skulle användas till och när. Vi följe deras steg hur vi skulle nita fast kedjelåset.
http://korta.nu/nitlas

Vi tyckte inte att vi fick till det så bra så vi tog i ordentligt.

Här har vi resultatet, bättre än så får vi inte:
WP_20150402_17_34_10_Pro.jpgWP_20150402_17_34_22_Pro.jpg

Då är frågan, håller detta? Jag vill ju inte slå sönder varken ben eller motor.
 
Last edited:
RK säger i sina instruktioner att niten ska tryckas ut 0,15-0,5 mm. Jag brukar sikta på 0,3 mm. För lite så kan niten släppa, för mycket låser länken / spräcker niten.
 
Om du smorde ordentligt innan monteringen av skarvstycket, satte alla O-ringar i plats (oskadade), nitade skarvstycket så att båda ändarna expanderade (men att skarvstycket inte kärvar): Visst håller det! :tummenupp

..bättre än så blir det inte..
 
Nu vet jag inte exakt vilket verktyg du har använt dig av men gissar på att det är en liten kona som du pressat ner i nitlåset.

Skaffa/låna ett digitalt skjutmått och mät diametern på niten längst in på den yttre länken (precis där niten sticker ut) och sedan mäter du längst ut på niten.
Det finns inte några överdrivna belastningar i den riktningen som låset ska låsa för så det räcker gott och väl med några tusendelar av en millimeter för att ska vara "ordentligt" låst (såvida länken inte "ramlade" in på sin plats)...
 
RK säger i sina instruktioner att niten ska tryckas ut 0,15-0,5 mm. Jag brukar sikta på 0,3 mm. För lite så kan niten släppa, för mycket låser länken / spräcker niten.

Har sökt och läst hyffsat här på forumet men jag skulle behöva någon som kanske kan se om det är tillräckligt med skjutmått. Det konstiga är att när vi nitar så tycker vi att brickan åker ut. Själv uppskattar jag att vi måste ta i hårdare men vi kör med förlängd spärrnyckel och tar i för kung och fosterland ;)
 
Om du smorde ordentligt innan monteringen av skarvstycket, satte alla O-ringar i plats (oskadade), nitade skarvstycket så att båda ändarna expanderade (men att skarvstycket inte kärvar): Visst håller det! :tummenupp

..bättre än så blir det inte..

Det är smörjat med fettet som hängde med och satte på alla O-Ringar på plats. Farsan var med och han har tidigare erfarenhet av byte av kedja, dock bara med clip-kedja. Skarvstycket har inte kärvat fast utan kedjan fungerar att böja fram och tillbaka där utan stort motstånd (som de andra länkarna ungefär).
Men jag kan tycka att när jag nitar med verktygen så glider skarvstyckets bricka ut så jag har fått börja om lite från ruta nr.1 och trycka tillbaka den.
 
Min kompis köpte ett sånt verktyg, det var helt värdelöst. Mosade nitprylen helt med låset till min EK-kedja. Det var kedjan som nitade verktyg och inte tvärtom. Sen lånade jag ett riktigt RK-verktyg och då gick det hur bra som helst. Synd bara att RK:s verktyg kostar runt 2200..
 
Nitade en DID-kedja (530) för en månad sedan och var själv osäker på om jag fick till stukningen. Jag tog också i för kung och fosterland, och sen lite till med ett proworksliknande verktyg (biltema har förresten reservdelar till exakt det; nitningsdelen kan nötas, speciellt om man använder den till sånt den inte är tänkt för.... host, host, dumma mig)...

Jag mejlade DID och frågade, och i mitt fall, så var det så här:

DID 530VX - pin diameter is 5,50mm.
Correct flare dimension (diameter of a correctly riveted pin) is from
minimum 5,69mm. to maximum 5,99mm.


Försäkra dig om rätt stukningsintervall och mät sedan upp det med skjutmått, för att inte noja när du väl kör. Jag använde ett vanligt analog skjutmått, och kunde ganska lätt mäta av de tiondelar av en millimeter som stukningen expanderar.
 
Nitade en DID-kedja (530) för en månad sedan och var själv osäker på om jag fick till stukningen. Jag tog också i för kung och fosterland, och sen lite till med ett proworksliknande verktyg (biltema har förresten reservdelar till exakt det; nitningsdelen kan nötas, speciellt om man använder den till sånt den inte är tänkt för.... host, host, dumma mig)...

Jag mejlade DID och frågade, och i mitt fall, så var det så här:

DID 530VX - pin diameter is 5,50mm.
Correct flare dimension (diameter of a correctly riveted pin) is from
minimum 5,69mm. to maximum 5,99mm.


Försäkra dig om rätt stukningsintervall och mät sedan upp det med skjutmått, för att inte noja när du väl kör. Jag använde ett vanligt analog skjutmått, och kunde ganska lätt mäta av de tiondelar av en millimeter som stukningen expanderar.

Thanks mate! :)
Ska checka upp det!
 
Det är smörjat med fettet som hängde med och satte på alla O-Ringar på plats. Farsan var med och han har tidigare erfarenhet av byte av kedja, dock bara med clip-kedja. Skarvstycket har inte kärvat fast utan kedjan fungerar att böja fram och tillbaka där utan stort motstånd (som de andra länkarna ungefär).
Men jag kan tycka att när jag nitar med verktygen så glider skarvstyckets bricka ut så jag har fått börja om lite från ruta nr.1 och trycka tillbaka den.

-du har troligen nitad helt ok; och det verkar som att delarna sitter "i botten" om det är nu lite-lite tightare att böja än den övriga kedjan. (Men får inte vara metall mot metall; och gummiringarna söndertryckta). Och är det smord därinne och gummiringarna hela som du säger, då kommer det inte läcka ut fett eller få in vatten: skarvstycket kommer inte slita onormalt eller hetta och nypa.

-var lugn, njut och Kör! -Det enda vad du kan ha lite koll på (typ 100 mils mellanrum, iaf i början), är att skarvstycket inte fått något sidoglapp; mao: att din nitning håller/hållit; och inte på nåt sätt spruckit/brutits; exempelvis en av änderna inte börjat glida loss. Du kan känna detta men en liten skruvmejsel då du petar "försiktigt" vid de både pinnar.
 
Hej slänger in en fråga bland kedjekunninga. Jag har en 530 kedja med clips lås. Är det bara att köpa godtyckligt nitlås till 530 kedja eller måste det vara samma tillverkare som kedjan?
 
Hej slänger in en fråga bland kedjekunninga. Jag har en 530 kedja med clips lås. Är det bara att köpa godtyckligt nitlås till 530 kedja eller måste det vara samma tillverkare som kedjan?

Jag säger samma, kan kanske passa men rätt passar garanterat. Olika bredder beroende på materialtjocklek osv så det är inte säkert det passar annars.
 
Här kommer en liten uppdatering...
Nitningen blev kass. Provkörde hemma i området ca 700m. När jag kontrollerade länken vid garaget såg jag skarvbrickan har glidit ut och jag kan med en mejsel böja ut brickan över ena pinnen... Kässt!
Det blir att skaffa ett nytt kedjelås (vet ej om jag har pajat lagerna när vi har nitat för kung och fosterland), låna ett proffsverktyg... Tack för er hjälp! :D
 
I brist på annat borde ju kulhammare och mindre slägghammare som mothåll funka rätt bra. Så gjordes iaf den enda nitning jag hittills bevittnat och den kedjan är då hel än. =)
Fast det är rätt bökigt då det är rätt trångt på hojar att lyckas ha mothållet på ett bra vis i regel...
 
Hallå!
Liter updates här ifrån.
Gick och köpte mig reservdelarna samt ett digital skjutmått på BILTEMA. Drog av det gamla låset med hjälp av en mejsel, så vidare hårt satt det inte. ;)
Sedan nitade ett nytt lås, anledning till ett nytt var att jag var osäker om ringarna hade gått sönder så mycket vi har pressat och dragit.

Nitarna har utvidgat sig ca 0,26-0,27mm var varje sida. Borde duga?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top