Nitlås fråga

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Bytte drivpaket på min GSXR1000 och använde ett drivpaket som jag köpt på Lelles, kedjan var en DC-kedja. Nitlåset till den var inte som vanliga nitlås, de brukar ju ha ett litet hål i pinnarna som man utvidgar med nitverktyget. Det här nitlåset var helt slätt och jag fick ta i för kung och fosterland med ett rör som förlängare till nitverktyget för att det skulle hända nått. Min fråga är som Sverker i Plus skulle sagt: -Ska det vara så här??
Det slutade med att jag åkte och köpte ett vanligt nitlås istället.

Bytte drivpaket på min GSXR1000 och använde ett drivpaket som jag köpt på Lelles, kedjan var en DC-kedja. Nitlåset till den var inte som vanliga nitlås, de brukar ju ha ett litet hål i pinnarna som man utvidgar med nitverktyget. Det här nitlåset var helt slätt och jag fick ta i för kung och fosterland med ett rör som förlängare till nitverktyget för att det skulle hända nått. Min fråga är som Sverker i Plus skulle sagt: -Ska det vara så här??
Det slutade med att jag åkte och köpte ett vanligt nitlås istället.

Utan hål är den klassiska modellen. De känns säkrare tycker jag. De har mer gods som man nitar ut. Även om man får slå mer.

Tycker jag.

/J

Utan hål är den klassiska modellen. De känns säkrare tycker jag. De har mer gods som man nitar ut. Även om man får slå mer.

Tycker jag.

/J

Men slå mer? Med vanligt nitverktyg så blir det knepigt, jag använde som sagt ett rör som förlängare och till slut så sprack ena nitningen lite grann så därför köpte jag ett vanligt nitlås.

Men slå mer? Med vanligt nitverktyg så blir det knepigt, jag använde som sagt ett rör som förlängare och till slut så sprack ena nitningen lite grann så därför köpte jag ett vanligt nitlås.

Vet inte vad du menar med "vanligt". Ett vanligt nitverktyg slår ju ut niten så att en kullrig skalle bildas. Utan centrumhål i niten blir det mer gods i skallen, men å andra sidan fodras mer kraft för att plasticera metallen till rätt from.

Att nita med ett rör låter ju inte som det bästa verktyget. Jag kör med mitt nitverktyg, har jag inte det med mig så använder jag en kulkammare och en liten handslägga som mothåll. Ett rör vat jag inte vad jag skulle använda till :va

Mvh
Jörgen

Gissar att ditt nitverktyg har en konisk spets i mitten och är avsedd till tex RK låsen där tappen är förborrad och som man kragar upp med verktyget. Oborrade tappar kräver andra verktyg.

Gissar att ditt nitverktyg har en konisk spets i mitten och är avsedd till tex RK låsen där tappen är förborrad och som man kragar upp med verktyget. Oborrade tappar kräver andra verktyg.

Så måste det vara, jag har nitat ut även förborrade som vanligt i brist på bättre vetande. Men det har blivit snyggt ändå.
Jag gillar de vanliga oborrade nitlåsen bättre. Känns som en starkare låsning.

Mvh
Jörgen

Exakt!
Det är antagligen därför det inte gick så bra för att jag skulle haft ett annat nitverktyg till en oborrad tapp. Men jag tror att jag håller mig till förborrade tappar framöver annars måste jag ju köpa ett nytt nitverktyg, trodde att det jag köpte för 800:- skulle räcka.

Vet inte vad du menar med "vanligt". Ett vanligt nitverktyg slår ju ut niten så att en kullrig skalle bildas. Utan centrumhål i niten blir det mer gods i skallen, men å andra sidan fodras mer kraft för att plasticera metallen till rätt from.

Att nita med ett rör låter ju inte som det bästa verktyget. Jag kör med mitt nitverktyg, har jag inte det med mig så använder jag en kulkammare och en liten handslägga som mothåll. Ett rör vat jag inte vad jag skulle använda till :va

Mvh
Jörgen

Röret använde jag som förlängare till handtaget på nitverktyget då handkraft inte räckte för att nita den oborrade tappen med ett nitverktyg som var avsett för förborrad tapp som jag nu fått veta :näsblod :rolleyes:

Last edited:
Kapar din tråd och undrar om det finns någon härinne som kan nita ihop ett lås till mig under de närmaste dagarna? Senast söndag em. Såg nämligen att mitt clipslås börjar ge med sig :gnissla PM:a gärna.

EDIT: Det är "förborrade" nitar.

Last edited:
lånar också tråden lite..

Ett bra nitlåsverktyg för ovanstående kedja, var hittar man en sådan ?

Kapar din tråd och undrar om det finns någon härinne som kan nita ihop ett lås till mig under de närmaste dagarna? Senast söndag em. Såg nämligen att mitt clipslås börjar ge med sig :gnissla PM:a gärna.

EDIT: Det är "förborrade" nitar.
Går att nita clips-låset om man inte har något att byta med.
Bara att plocka bort clipset och smida (plasticera?) ut ändarna.
Håll ihop låset med polygrip och knacka med en lätt kulhammare.
Behövs inte så mycket för att hindra bygeln från att krypa av.
Men bäst att vara på säkra sidan!

aha nu fattar jag. tror jag?:P

det är pinnen som går genom länken man knackar till så den vidgas längst ut? så det blir som en vanlig länk helt enkelt?

lånar också tråden lite..

Ett bra nitlåsverktyg för ovanstående kedja, var hittar man en sådan ?

I DEN HÄR LÄNKEN så hittar du iaf bilder på vad du behövar om du ska har bra grejer.
Där är fyra bilder, och du ska ha verktygen som är längst till höger i bild 1, 3 och 4.
Det första verktyget är till för att bryta kedjan, det andra för att pressa på ”plattan” och det tredje för att nita fast kedjan.

Jag köpte mitt i ett paket men kan inte minnas var. Priset var 2495:- för alla tre verktyg, och kvaliteten och funktionaliteten är grym.

Edit:

Nu hittade jag det... Art.nr 639003 hos www.grahns.se. Priset var visst 2695kr.

Last edited:
I DEN HÄR LÄNKEN så hittar du iaf bilder på vad du behövar om du ska har bra grejer.
Där är fyra bilder, och du ska ha verktygen som är längst till höger i bild 1, 3 och 4.
Det första verktyget är till för att bryta kedjan, det andra för att pressa på ”plattan” och det tredje för att nita fast kedjan.

Jag köpte mitt i ett paket men kan inte minnas var. Priset var 2495:- för alla tre verktyg, och kvaliteten och funktionaliteten är grym.

Edit:

Nu hittade jag det... Art.nr 639003 hos www.grahns.se. Priset var visst 2695kr.
Vilken kost rekomenderar du?
Jag vill också skita pengar..

Vilken kost rekomenderar du?
Jag vill också skita pengar..

EK-verktyget jag länkade till kostar bara hälften men båda räcker nog en livstid plus att det går att köpa reservdelar. Känner flera som direkt dragit sönder verktygen för 6-700 kr, de verkar mer anpassade till moppekedjor än mc-kedjor.

För det priset och med tanke på hur stor nytta jag har av dylika tingestar, så bör det gå i arv minst tio generationer om jag skall anse det prisvärt.
Polygrip och kulhammare får räcka till mig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg