Nitad kedja?

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
Hej har läst på forumet att folk hellre nitar än sätter kedjelås på sina kedjor?
Gäller detta även er som kör mest gata eller bara bana?
Är rookie på de här med hojar men bygger en fighter just nu och drivpaketet ska bytas.
De ja funderar på är ju att alla drivpaketet ja googlat mig fram till har just kedjelås? verkar ju inte vara nån som säljer med nitlås?
Var hittar ni detta? eller duger kedjelås alldeles utmärkt för normalkörning?
 
Jag & en kompis bytte drivpaket förra veckan. Vi beställde från AddeMoto, som har bra priser och båda drivpaketen kom med nitlås och alltså inte kedjels med clips. Jag använde Biltemas kedjeverktyg för att ta bort det gamla och nita det nya. Jag såg dock till att slipa bort en del av skallen på den gamla niten, medelst min lilla multimaskin av Dremmel-typ.
 
Vore ju lite tragiskt om ett kedjelås gick upp i tvåhundra bloss och fick bakhjulet att låsa sig eller rusade fram och slog sönder hela blocket.Tror jag föredrar den nitade versionen så länge jag inte kör moped. :crash
 
Jag kör med clipslås på crossen som har typ 45 hk, men skulle välja nitat på det mesta över 125 cc på en landsvägshoj. Det är inte så svårt att nita heller. Man löser det med en kulhammare och nåt tungt mothåll om man är lite påhittig.
 
okej tack för svar:) för att ta bort den gamla tog ja bara fram gamla hederliga bosch vinkelslipen ;)
Men då skall ja satsa på nitad kedja!
 
Körde med clips förra året, tappade hela låset två gånger och clipset en gång innan jag nitade den :näsblod

Nu har jag clipslås igen efter ett påtvingat byte, dock är clipset låst med najjtråd och silikon... :D

Så, båda funkar fint men gillar du att åka fort så är nitat att föredra :tummenupp
 
okej tack för svar:) för att ta bort den gamla tog ja bara fram gamla hederliga bosch vinkelslipen ;)
Men då skall ja satsa på nitad kedja!

Det ska du göra. Som Korvgubbe här ovan skriver; Var dock medveten om att nyare kedjor har ett "bleck" som har presspassning på kedjenitarna, vilket gör det jädrans knepigt att få på det exakt lika långt på båda nitarna. OM man inte har ett specialverktyg...
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top