Nitad kedja eller klassiskt kejdelås?

• Thread starter Thread starter 198
  • Start date Start date

198

vinter nu igen...
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
2010 BMW K1300S
Ska byta kedjan på hojen samtidigt som jag lägger på nytt bakdäck, undrar lite om det här med kedjelås. Fick med en lås som ska nitas, men brorsan tycker att jag ska sätta dit ett klassiskt istället.

Vad är bäst och drifttekniskt säkrast?

Ett väl nitat lås kräver inget underhåll,ett lås med clips bör du titta till lite då och då.
Funktionen är dock densamma.

Ett väl nitat lås kräver inget underhåll,ett lås med clips bör du titta till lite då och då.
Funktionen är dock densamma.

Kan nog hålla med. Samt att ett väl nitat lås sägs enligt alla experter här på SH vara säkrare.
Själv har jag kört med vanligt kjedjelås med clips i 2 säsonger utan problem.

Enda invändningen mot clips är att det brukar lossna runt 200 km/h, annars har det ingen större betydelse. :rolleyes:

Har du klämt ihop kedjan rätt är clipset ändå bara en säkerhetslåsning, inte nåt som håller ihop länkarna. I nödfall funkar najtråd precis lika bra för att ta sig hem... Något man helt slipper såklart med en nitad kedja. :tummenupp

har clips på DRZ:n (400kubk) nitlås på TL:n (1000kubik) "känns" säkrare med nitlås på större hoj men som sagt tidigare rätt monterat är lika viktigt :)

Om du ändå inte tänker ta av kedjan och göra rent den då och då så välj nitat. Mest för "psyket" - en sak mindre att oroa sig för.. ;)

Hur brukar det vara original? Skillnad nu/förr (2008/1996)?

// Fredrik

känns som detta med nitat verkar lite överdrivet om man bara kör lugn/medel på gata.

Mitt clips lossnade. köpte nytt och naja. Dock hade jag varit uppe över 200km/h många gånger. funka fin fint

man kommer knappast känna sig säkrare med nitat när de flesta kör med slitna däck,dåliga bromsar, etc men nitat de kör dom.:va

de flesta verkar hålla med om att nitat är bättre..tycker nitat lås är smidigt att sätta på..det räcker med bara vanliga garageverktyg som dom flesta har..Andvänder själv..litet flyttbart skruvstäd.två muttrar.ett mothåll..hammare.skjutmått............

Nu kanske jag är ute och cyklar men hur najjar man ett kedje lås?

Nu kanske jag är ute och cyklar men hur najjar man ett kedje lås?

Lika dant som att naja armeringsjärn.

En ståltråd runt kedjelänken så du klämmer fast kedjelåset.
Lite konstigt förklarat:D

Typ så här! Snygg paint eller:D

Bifogat

• kedjelås.jpg
    kedjelås.jpg
    6.3 KB · Visningar: 959
Last edited:
Tycker clipslås är helt ok sätt det bara åt rätt håll och var lite försiktig när du sätter på clipset så att du inte sabbar anspänningen mot länkaxlarna så funkar det helt ok.

Fråga? vad är det som gör att clipset släpper i 200+ fartvinden när du backar eller??

hej hej

Vill man försäkra sig att clips sitter kvar så kan man faktiskt sätta dit lite sättlim typ PL400, PL600 eller sillikon eller biltemas superlim.:tummenupp

Jag kör med clips, brukar sätta på en droppe locktite 243.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph