"Nita om" en flytande skiva?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Har en skiva till mina motardfälgar som är lite sliten på så vis att den flyter för mycket, vet inte hur jag ska förklara det bättre. Den glappar mer än vad den skall och jag undrar om det går att nita om den på något sätt. Som artiklar i manualen så finns inte några utav dessa delar lösa utan man köper en komplett skiva men min skiva är inte sliten alls förutom just då vid dessa "nitar".
pict2409.jpg

Va fan!...har dom snåla jävlarna inte ens pyntat för rostfria nitar?? Inte så konstigt att dom glappar så som dom rostat.

Tror Touring butiken ska ha skivnitar ( PFM? ) som du köper styckvis, hur man gör för att få dit dom har jag ingen susning om.

Maax skrev:
2074121 Va fan!...har dom snåla jävlarna inte ens pyntat för rostfria nitar?? Inte så konstigt att dom glappar så som dom rostat.

Tror Touring butiken ska ha skivnitar ( PFM? ) som du köper styckvis, hur man gör för att få dit dom har jag ingen susning om.
Aja, då vet jag att de går att byta i varje fall. Pratade med en person som påstod att det bara var till att köpa helt ny skiva, men som sagt så är den inte alls sliten så det känns ju lite onödigt. Hoppas någon här kan komma med lite mer info. Ska försöka leta fram "nitarna" på touring. :tummenupp

Fick köpa ny adapter som man fäster skivan i pga glapp.Skivan hade klarat sig men adaptern var helslut,var avlånga hål.Så det ingick nitar i kitet,men går nog att köpa lösa.Har ju talonnav och exelfälg, men vet inte vilka som tillverkar till husan.Var busenkelt att byta, sitter en låsbricka som håller allt på plats..

Kymi skrev:
2074930 Fick köpa ny adapter som man fäster skivan i pga glapp.Skivan hade klarat sig men adaptern var helslut,var avlånga hål.Så det ingick nitar i kitet,men går nog att köpa lösa.Har ju talonnav och exelfälg, men vet inte vilka som tillverkar till husan.Var busenkelt att byta, sitter en låsbricka som håller allt på plats..
Schysst att det gick att köpa ett "kitt". Vad fick du betala för adaptern med brickorna? Så man får en uppfattning. Adaptern är i aluminium så den är lite oval nu tyvär. Det vore bra om den också gick att byta för en billig peng.

Kymi skrev:
2074930 Fick köpa ny adapter som man fäster skivan i pga glapp.Skivan hade klarat sig men adaptern var helslut,var avlånga hål.Så det ingick nitar i kitet,men går nog att köpa lösa.Har ju talonnav och exelfälg, men vet inte vilka som tillverkar till husan.Var busenkelt att byta, sitter en låsbricka som håller allt på plats..

Är detta något som är speciellt för en husaberg eller går det att köpa till alla bromsskivor? Skulle behöva nita om en av mina "nya" bromsskivor till min zx6r.
Kan en verkstad fixa sånt här?

philsson skrev:
2075054 Schysst att det gick att köpa ett "kitt". Vad fick du betala för adaptern med brickorna? Så man får en uppfattning. Adaptern är i aluminium så den är lite oval nu tyvär. Det vore bra om den också gick att byta för en billig peng.
Jag gav nästan 1200 för adaptern med nitarna, men det var ju talons grejer.Vilken som tillverkar delarna till husan vet jag inte,men priset ligger nog på den nivån.Har oxå aluminium adapter,och den hade oxå avlånga hål, så det var bara att byta.Själva bytet tar inte så lång tid,satt med 10 nitar på min.Nitarna hålls på plats av en "vågig" bricka och en liten u-formad låssprint.
Så det är inte så svårt att byta, bara dyrt med en lite alubit.. :fatta!

Kymi skrev:
2075501 Jag gav nästan 1200 för adaptern med nitarna, men det var ju talons grejer.Vilken som tillverkar delarna till husan vet jag inte,men priset ligger nog på den nivån.Har oxå aluminium adapter,och den hade oxå avlånga hål, så det var bara att byta.Själva bytet tar inte så lång tid,satt med 10 nitar på min.Nitarna hålls på plats av en "vågig" bricka och en liten u-formad låssprint.
Så det är inte så svårt att byta, bara dyrt med en lite alubit.. :fatta!
Det lät väldigt dyrt, då lönar det sig nästan att köpa en ny skiva istället. :huvet

philsson skrev:
2075592 Det lät väldigt dyrt, då lönar det sig nästan att köpa en ny skiva istället. :huvet
Måste ändå ha den adaptern.. Köper ju del för del, onödigt att byta skivan oxå.Till Xr-n skulle skiva, adaptern å nitarna gå på 2900.. :mad: . Men klarade mig med adapterbytet bara :banana .Skivan håller nog länge,är ju riktigt järn till den, men adaptern är ju i mjukt aluminium verkar det som.Men en snikare kanske går att fixa?Kanske kan fräsa upp hålen i skivan å adaptern, å hitta grövre nitar.Kanske värt att kolla?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg