Nita Kedja HJÄLP??!

kjellon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
-00, Ducati 996
OK, så här är det. Har svinont om tid, var iväg och köpte ett drivpaket till hojjen.
Öppnar kedjan för att upptäcka att låstypen är av den typ som nitas.
Nu är läget detta, jag har inget nitverktyg att tillgå, finns det någon i Trollhättan som sitter på ett, hör i så fall av dig/er till mig!? Vore oerhört tacksam!!
Eller finns det någon smart alternativ teknik för att klämma till detta utan specialverktyg som någon kan tipsa om??

Kjell

gör annars som jag kommer att göra: släng på kedjan och drev och sätt dit ditt gamla kedjelås (om det var sånt på..) och åk till verkstaden så fixar dom det för en fika..

Hm. Kan ju vara ut och cykla nu men...

Slet som ett djur när jag skulle få ihop kedjan på min gamla hoj. Bad om tips och råd på diverse forum och fick smarta kommentarer som "Gå ner på gymmet, bruden." :mad: Nu sket ju jag i det och fick i stället tag på en gigantisk rörtång. "Klick" sa det tillslut efter mycket svett, blod och (nästan) tårar.
Hörde någon om att det skulle finnas specialverktyg men vad vet jag... Kedjan gick i hop tillslut i alla fall.

Lycka till oavsett vad det är för typ du har!

Kedjelås som man monterar på annat sätt än 100 parallellt med länkarna kommer att blir den nya kedjans väldigt svaga länk. Dvs, man ska använda samma verktyg (fast med annat huvud) som för nitlänkar när man pressar på länkplattan. Lås clipset med silikongegga eller oljefärg.

jag tog en stor järnklump som mothåll och en slipade om en könare så att den stukade ut nitskallen.. ( e ju lite försänkning i nitlåset ) och sen dog jag en kulhammare ( inte en rolig hammare :) ) och knackade till de så de blev fin fint..

NigHtHawK skrev:
2289911 jag tog en stor järnklump som mothåll och en slipade om en könare så att den stukade ut nitskallen.. ( e ju lite försänkning i nitlåset ) och sen dog jag en kulhammare ( inte en rolig hammare :) ) och knackade till de så de blev fin fint..
Japp, har gjort likadant, funka kanon, viktigt är dock att man håller reda på låsets bredd så att det blir precis lika brett som övriga länkar.

Till vissa nitlås följer det med tillfälliga distanser av något slag och då är det busenkelt :tummenupp

kjellon skrev:
2289587 OK, så här är det. Har svinont om tid, var iväg och köpte ett drivpaket till hojjen.
Öppnar kedjan för att upptäcka att låstypen är av den typ som nitas.
Nu är läget detta, jag har inget nitverktyg att tillgå, finns det någon i Trollhättan som sitter på ett, hör i så fall av dig/er till mig!? Vore oerhört tacksam!!
Eller finns det någon smart alternativ teknik för att klämma till detta utan specialverktyg som någon kan tipsa om??

Kjell
sätt i kedjan runt växeldrevet (annars blir det jobbigt att få dit skiten sen)ta ett skruvstäd o pressa dit nitlåset, använd en mutter el nåt som mellanlägg annars kan inte niten komma igenom, var noga att låset o ringarna ligger där dom ska, annars kan det gå o banka dit kedjelåset med en dorn el dyligt, du måste då ha något form av mothåll på baksidan, till sist.... runda av nitarna!

tack för alla tips! Använde mig av en kulhammare, mothåll samt en dorn. Detta i kombination tror jag gjorde susen...

Tack så mycket!!

Kjell

PS. Kan ju tala om att bytet av drivpaket gav mig en HELT annan cykel!! All ryckighet som fanns in den är helt borta!!

kjellon skrev:
2293700 tack för alla tips! Använde mig av en kulhammare, mothåll samt en dorn. Detta i kombination tror jag gjorde susen...

Tack så mycket!!

Kjell

PS. Kan ju tala om att bytet av drivpaket gav mig en HELT annan cykel!! All ryckighet som fanns in den är helt borta!!

vart samma för mig.. inga vibrationer eller nåt... dock satt mitt framdrev löst märkte jag då jag bytte och de kan ju ha gjort lite me... men de vart helt kanon me nytt drivpaket

NigHtHawK skrev:
2293720 vart samma för mig.. inga vibrationer eller nåt... dock satt mitt framdrev löst märkte jag då jag bytte och de kan ju ha gjort lite me... men de vart helt kanon me nytt drivpaket

hmm.. verkar vara en vanlig symtom på fzr då för jag har precis rivit av kåpan som sitter framför framdrevet och blev snopen när jag såg att drevet satt löst..

Perkidde skrev:
2314209 hmm.. verkar vara en vanlig symtom på fzr då för jag har precis rivit av kåpan som sitter framför framdrevet och blev snopen när jag såg att drevet satt löst..

ja jag har läst de i flera trådar me...
men nu ska de inte röra på sig... åtdraget me muttermaskin och låsbricka stukad på 2 ställen..

NigHtHawK skrev:
2314807 ja jag har läst de i flera trådar me...
men nu ska de inte röra på sig... åtdraget me muttermaskin och låsbricka stukad på 2 ställen..

nu så sitter kedjan på och har fått på låset med och jag gjorde som dom innan. tror nog att detta kommer att gå. det lär man väl märka om några mil annars när man får kedjan i arslet. hehe. blir att provköra i morron när allt är justerat och monterat.

nita

Om det inte finns en försänkning i nitlåset är det ju ingen mening med att använda ett dorn... Är det bara att använda en kulhammare och "släta ut" nitarna lite:confused: Självklart mäta så att länken blir lika tjock som de andra. Eller finns det något annat sätt att nita ett lås utan försänkning och utan tillgång till nitverktyg?

Var för övrigt o pratade med en firma i stan o de ansåg att det inte fanns nitverktyg som var kraftiga nog för mc kedjor utan var bäst med kulhammare och mothåll

Annars kan man köpa ett nit/spräckverktyg från Greven´s för 550kr

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...