Ninjan med motorn åt RÄTT håll

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Nu har jag gått och stört mig på det i snart 2 år! :mad:
Så nu ska jag fan ta och bygga den första hojen som har motorn åt RÄTT håll!
Det finns inget man tjänar på att ha motorn åt hållet man har nu, dock om man vänder på den! Då får man mer tyngd in emot mitten och man kan dra rören så dom inte kyls av fartvinden utan att slippa linda dom.

Så nu när jag har en Kawasaki Ninja 600 -95 som bara står så tänkte jag att jag tar och bygger den första hojen med motorn åt rätt håll. Jag vill ju inte åka runt som en mupp med motorn åt fel håll nästa år :näsblod

Ska börja skissa på hur jag ska vända drivningen, sen tar det nog inte så extremt lång tid innan det är klart och världen har en hoj med motorn åt rätt håll ;)
 

Bifogat

  • DSC00128.jpg
    DSC00128.jpg
    234.4 KB · Visningar: 734
:)ledsen,gammalt prövat på 2 taktssidan framför allt av yamaha.att vända cylindrarna höll ju de på med ett tag på tz oxå tror jag det var.
men helt klart så är motorn på fel håll,vänd hade gett mer plats för insprut men svårare att få till primärrärlängden på avgaset,ska bli kul att följa detta
 
Va e problemet me grenröret? Kylda avgaser tar mindre plats å alltså behöver man inte så grovt rör för å bli av me dom?
 
Efter att ha kollar runt lite för att få lite inspiration så fick jag en idé från en två hjuls driven hoj. Göra så att motorn driver åt rätt håll med en hydraulmotor, men vet inte hur stora förluster man får eller hur mycket dom pallar. Är nog ganska olika från motor till motor men man vill ju ha en liten smidig och diskret. Eller om man ska gå in i växellådan och bygga om där. Eller om någon annan har någon idé? :)

Va e problemet me grenröret? Kylda avgaser tar mindre plats å alltså behöver man inte så grovt rör för å bli av me dom?

Låter lågsikt, men varför har man inte små kylda rör då?
Är inte så insatt i avgaser men vad jag har fått lära mig så vill man ha varma avgaser.
 
Last edited:
Den massiva värmen som kommer utvecklas kommer kräva en hyffsad kylare/växlare plus en oljetank... Kul initiativ men kommer nog inte bli så kompakt...

vet inte hur de e me sugmotorer men me turbospisar vill man ju behålla avgastemp för å få snurr på turbon..
 
Last edited:
Den massiva värmen som kommer utvecklas kommer kräva en hyffsad kylare/växlare plus en oljetank... Kul initiativ men kommer nog inte bli så kompakt...

vet inte hur de e me sugmotorer men me turbospisar vill man ju behålla avgastemp för å få snurr på turbon..

Jo, hade dock inte tänkt att kyla mina rör.
Men man vet aldrig vart det slutar, har börjat blivit sugen på att fixa drivning på framhjulet också :D Och har aldrig ägt en turbo hoj så det kanske man också sätter på:gnissla (tror dock jag behöver vila hjärnan nu och sova innan man får för dumma idér :näsblod)
 
Såg lite patentritningar på en dylik tanke för ett tag sedan. Dvs. motorn vänd åt rätt håll. Den kom från en av de stora tillverkarna i varje fall.
Hittar den inte just nu.
 
Hydrostatmotorer för drivning finns väl på Öhlinsprojektet samt (om jag inte drömt) på någon offroad Honda för sisådär 10 år sedan.
För övrigt är det väl enbart turbofreaks som gillar heta avgaser?!
 
varför inte bara vända på cyl raden eller disajna så avgaserna kommer ut där soppan går in nu o tvärtom med förgasarna o montera dom där avgasrörena går ut, fram med ALU svetsen o stora svarven så ska du se de löser biffen med rätt storlek på sakerna sen :tuttar

blir la lite ventillsätes jobb, men de e de värt :yoparty

Bara låta tilvärka andra nokar till kamen okså så de öpnar bavägen mot vad de öppnar nu, så de öppnar på avgaserna först o får de o suga i sig o sen öpnar för insuget där insuget e nu o släpper ut avgaserna.
 
Last edited:
Anledningen till att man vill ha varma avgaser är för att de rör sig snabbare då, därför lindar man också grenrör just för att få väck avgaserna snabbt. Bort med gammalt och in med nytt, fort som fan! :D

"detta är vad jag har hört och logiken i det känns inte avlägsen heller"
 
En halvkul bieffekt när du vänder motorn (och därmed rotationsriktningen) är att gyrokrafterna gör den obenägen att klättra på bakhjulet.
Tror jag.
Beror på åt vilket håll den snurrar nu.

För många år sedan utvecklades det skivbromsar som snurrade åt motsatt håll.
Tungt, komplicerat och meningslöst
Kewlt.
Edit:
Om du tillverkar en mellanaxel med kuggdrift, så får du drivningen åt rätt håll och på rätt sida.
Gäller nog att lagra den stadigt bara.
Vill man göra det riktigt snyggt, så går det att köra drivrulle mot hjulet.
Har byggts några tjoppers med det arrangemanget.
Äter däck och viner.
Har jag hört.
 
Last edited:
Ror du iland det här ska du få en medalj.
Att bara ägna 5min åt vilka hinder du kommer stöta på, gör mig vimelkantig.

Go, CLEW, go!:crash
 
  • Gilla
Reaktioner: Jaz
En halvkul bieffekt när du vänder motorn (och därmed rotationsriktningen) är att gyrokrafterna gör den obenägen att klättra på bakhjulet.
Tror jag.
Beror på åt vilket håll den snurrar nu.

Yamahas MotoGP hoj har (eller hade?) motorn precis så och av den anledningen. Sedan minskar tydligen de totala gyrokrafterna på ekipaget så att det styr in lättare i kurvor. Däremot kostar det hela några hk eftersom man måste ha ett extra drev för att vända rotationsriktningen rätt i slutändan.
 
Yamaha startade en 2WD 450 i Paris-Dakar för 5-10 år sedan. Minns inte 100% men har för mig att den aldrig kom i mål.

Hydrostatmotorer för drivning finns väl på Öhlinsprojektet samt (om jag inte drömt) på någon offroad Honda för sisådär 10 år sedan.
För övrigt är det väl enbart turbofreaks som gillar heta avgaser?!
 
Nu hittade jag det jag sökte, det var visst lite smygbilder på nästa generation av Yamaha YZ450F som kommer 2010, med rättvänd motor.
 

Bifogat

  • YZ450F.jpg
    YZ450F.jpg
    126.2 KB · Visningar: 472
Jag tror jag läst om en R6 med två hjulsdrift & turbo:yoparty
Ska följa tråden med spänning & se va du kommer upp med för skoj!!!!
 
vadå rätt hål varför e de bra? förlåt att jag finns till men jag e noob på mekaniska saker.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top