Ninja vill inte starta längre.. Bara lite ibland.

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Vasastan
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Hej!

Jag äger en zx6r en 95:a årsmodell.
Ställde in den i garaget för någon månad sen, då puttra den igång på en gång som den ska, körde ett kort varv på parkeringen sen in under kapellet.

När jag sedan kommer dit nästa gång för att dra igång den och ta en premiärtur vill den inte starta. Börjar med att den puttrar igång för ett kort ögonblick sedan dör. Sen tog batteriet slut direkt efter nästan.
Satte batteriet på laddning.. Provade att få igång den igen men den ville sig inte. Skruvade bort kåporna och luftburken, sprutade i lite startgas i förgasarna och startade. Då gick den igång på en gång men dog efter 2 sekunder ungefär. Skruvade tillbaka allt på rätt ställe och nu vill den inte starta igen alls.

Någon som kan ha någon idé/tanke på vad som kan vara fel?
Batteriet verkar behövas bytas ut, men den ska väl starta ändå tycker man..

Tacksam för alla svar.

Hälsningar,
Daniel :)
 
gick den igång med startgas så har du problem med bränslet
stopp någon stans, kranen? , tankat diesel, fyllt på kylar glykol i tanken m.m

ja du fattar nog vad jag vill komma
 
den kan ha tappat bränsletrycket prova med att lägga direkt ström på pumpen
funkar på min när den har stått ett tag och inte vill starta
 
Okej, tack för tipsen. Fick igång den till slut.

Men nu till nästa jävla problem.
Den startade och gick, körde ett par timmar på lördagen.
Men sen så när jag stängde av den framåt kvällen och skulle starta den med elstarten så gick det inte.. Knuffade igång den nerför en liten backe och den startade på en gång.

Men sen började den gå ojämt som f-a-n på hemvägen och låta lite konstigt. När man gasade så hände inget, ryckte till ibland som om den inte fick någon soppa. Höll på att dö flera gånger och till slut dog den vid ett rödljus. Rullade tillbaks till garaget. Och nu står den där. Får varken igång den med elstarten eller rulla igång den. När jag trycker på elstarten låter inte ens startmotor, utan ljuset på mätarna lyser lite svagare bara när jag håller in startknappen.

Vad kan felet vara?
Borde väl inte vara några konstigheter tycker jag..



Vet inte om det här har något med saken att göra men..
Min "hojkunniga" bekant, fixade motorolja till mig som han sa var bra. Det var den som var i när jag körde i lördags, på dunken stod det 5w-40, heter det så(?) Men det ska väl vara 10w-40 i, helsyntet helst? om jag inte är helt ute och cyklar... Kan den ha skärt ihop eller något på grund av det? Kan även tilläggas att den droppa lite olja från oljepluggen. Men det fanns gott om olja i motorn. Har nu gängat om hålet och skruvat fast oljepluggen och hällt i ny helsyntetisk olja från shell..


Jag är rätt ny på det här området... Hjälp uppskattas och inte bara massa sadistiska inlägg :)
 
jag blev rekommenderad 10w-50 helsyntetisk olja när jag köpte till min zx9r, var tvungen att fråga i den här tråden då det verkar finnas väldigt många kunniga personer där.
 
Okej, tack för tipsen. Fick igång den till slut.

Men nu till nästa jävla problem.
Den startade och gick, körde ett par timmar på lördagen.
Men sen så när jag stängde av den framåt kvällen och skulle starta den med elstarten så gick det inte.. Knuffade igång den nerför en liten backe och den startade på en gång.

Men sen började den gå ojämt som f-a-n på hemvägen och låta lite konstigt. När man gasade så hände inget, ryckte till ibland som om den inte fick någon soppa. Höll på att dö flera gånger och till slut dog den vid ett rödljus. Rullade tillbaks till garaget. Och nu står den där. Får varken igång den med elstarten eller rulla igång den. När jag trycker på elstarten låter inte ens startmotor, utan ljuset på mätarna lyser lite svagare bara när jag håller in startknappen.

Vad kan felet vara?
Borde väl inte vara några konstigheter tycker jag..



Vet inte om det här har något med saken att göra men..
Min "hojkunniga" bekant, fixade motorolja till mig som han sa var bra. Det var den som var i när jag körde i lördags, på dunken stod det 5w-40, heter det så(?) Men det ska väl vara 10w-40 i, helsyntet helst? om jag inte är helt ute och cyklar... Kan den ha skärt ihop eller något på grund av det? Kan även tilläggas att den droppa lite olja från oljepluggen. Men det fanns gott om olja i motorn. Har nu gängat om hålet och skruvat fast oljepluggen och hällt i ny helsyntetisk olja från shell..


Jag är rätt ny på det här området... Hjälp uppskattas och inte bara massa sadistiska inlägg :)


Kanske laddningen? dvs. laddningen när du är ute och kör...batteriet laddas ej? Har du mätt efter senaste rundan?
 
Batteriet verkar inte ta emot någon laddning, kanske det verkarr rätt pissigt. Har laddat det ett par gånger. Satte det på laddning nu häromdan ett par timmar men det hände inget ändå. Kan det vara helt dött?


Men vad förklarar till att hojen bara dog? Kan ju inte vara för att batteriet är dåligt väl?
 
Okej, steg ett blir att jag köper ett nytt batteri. Men jag tror inte den startar då ändå.. Eftersom den bara dog förut. Känns som att det är något större fel eller?
Någon här som är duktig och vill ta en titt och tjäna en slant?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top