Ninja fighter -99a

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Olika
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Hej!

Jag ska bygga fighter av min zx9r -99a och tänkte det vore lika bra att starta en tråd här så kanske man kan få lite tipps osv.

Här är utgångs objektet iaf:
2884020787_33d5dde8bf.jpg

En mycket fin 99a som gått ca 2600mil, har just besiktat den utan anmärkning.
2884854402_f2a0851ea3.jpg

Här syns min gammla Gixxer 750 oxå.

Styre är inhandlat:
2878026875_4d49d9cc25.jpg


*Ska även byta arsle på den, vad det blir får ni se då jag fått hem arslet och kan ta bild på det.
*Ramen ska pulverlackas
*Lyckta fram hade jag tänkt göra ett försöka att bygga något eget
*Magkåpa ska fixas
*Samt ny lack
*Sen lär det bli massa småsaker oxå

Några funderingar:
-Hur är det enklast att lösa det med vajrar och bromsslangar? dom kommer att vara ganska mycket för korta.
-Gaffelbenen sticker upp ca 50mm ovanför kronan vilket jag inte tycker blir så snyggt så jag funderade på om man skulle kunnat ordna en krona som är lite tjockare än orginal så att dom går jämms med gaffelbenen.
Har pratat med Slowdog(eller vad det var ahn hette) här på forumet, men har inte fått något svar om han skulle kunna ordna det och vad han ska ha för det.
 
Fint blir kul att se med tanke på att jag håller på med en 00:a.
Angående bakdel så är ju det mesta 1/2 så stort ,alltså snyggare.
Lycka till
 
Spännande då jag funderar på att fighta min zxr 750 kanske. Lycka till med bygget.
 
Fint blir kul att se med tanke på att jag håller på med en 00:a.
Angående bakdel så är ju det mesta 1/2 så stort ,alltså snyggare.
Lycka till

Jo jag har sett den tråden, ser mycket grymt ut.
Hur ska du lösa det med styret? Sitter cliponsen ovan på styrkronan på 00an oxå? Hur löser du det med vajrar och bromsslangar?
 
Jo jag har sett den tråden, ser mycket grymt ut.
Hur ska du lösa det med styret? Sitter cliponsen ovan på styrkronan på 00an oxå? Hur löser du det med vajrar och bromsslangar?

Kul att du gillar´n.
Änsålänge så lutar det åt att ha kvar orginalstyret annars så får jag väl fräsa en ny styrkrona ,men jag brukar ju ändå vända upp&ner på alla styren( typ 30-talsracing) & isåfall är ju vajrar & sånt inga problem.Annars är det väl bara köpa kopplings vajer till tex. en speed tipple de har vajerkoppling & högt styre.Så det borde räckatill.
Angående hur cliponen sitter så sickar jag en bild( inte ovanpå iallafall, under & sen kommer den upp)
 

Bifogat

  • P1020447_1.jpg
    P1020447_1.jpg
    95.1 KB · Visningar: 120
Kul att du gillar´n.
Änsålänge så lutar det åt att ha kvar orginalstyret annars så får jag väl fräsa en ny styrkrona ,men jag brukar ju ändå vända upp&ner på alla styren( typ 30-talsracing) & isåfall är ju vajrar & sånt inga problem.Annars är det väl bara köpa kopplings vajer till tex. en speed tipple de har vajerkoppling & högt styre.Så det borde räckatill.
Angående hur cliponen sitter så sickar jag en bild( inte ovanpå iallafall, under & sen kommer den upp)

Ok det var lite typiskt att clipon styret satt ovan på kronan på min.
Det ser mycket lovande ut ditt bygge, gillar bakdelen du valt.
Ja det är klart man får kanske testa att köpa från någon sådan hoj och hoppas på det bästa. Man kan inte hitta hur långa vajrarna är till olika hojar någo stans?
 
Fick just min nya hjälm så jag tänkte jag skulle bidra med en bild på den.
2884853274_215d67fb91.jpg
 
Har en exakt likadan hoj så det ska bli intressant att följa denna tråd och se resultatet!
 
Ok det var lite typiskt att clipon styret satt ovan på kronan på min.
Det ser mycket lovande ut ditt bygge, gillar bakdelen du valt.
Ja det är klart man får kanske testa att köpa från någon sådan hoj och hoppas på det bästa. Man kan inte hitta hur långa vajrarna är till olika hojar någo stans?

Mät med en cykel vajer överdrag tex. det är ju billigt & böjer sig ungäfär likadan sen är det bara gå till mc affären & jämnföra, just det baken är från en Daytona 675:a håller med om att den är rå.
 
Fick lust att plocka bort kåporna i helgen och se hur det ser ut.
2898818050_b7934fae87_o.jpg

2897964663_d17b01ecfc.jpg


Så har ser det ut när man tagit bort styret från gaffelbenet.
2891526355_38c31ed69d.jpg


Funderar om det inte skulle vara snyggare om man gjorde en krona som var tjockare så att inte gaffelbenen sticker upp nästan något, fast då måste man göra en försäkning för fästet, det ser kanske lite skumt ut oxå.
 
Fortsatt rivning

jaha då har man variti garaget och fortsatt riva, hade tänkt montera styret o provköra det först men så blev det inte.
Fick nämligen bakdelen igår och vart taggad på att sätta dit den så jag råkade riva ner allt bak, skulle bara börja såga när farsan kom in och sa att man inte fick såga i ramen och jag vart osäker.

Men visst ska det vara lugnt att såga där dom röda pilarna är?
2907125512_32dc59d792_o.jpg


Så här ser det ut just nu iaf:
2906192137_837ccd61b1.jpg

2906207695_c0dce39272.jpg

2906208985_1562d17f8e.jpg


Och som ni ser skymta på ena bilden ovan så ser baken ut så här:
2907038462_efb3a6ab85.jpg


Ni ser säkert vad den tillhör för hoj?



En annan fundering jag fick var att plocka bort luftburken och sätta öppnafilter direkt på gasarna, någon som provat det på denna modellen?
Vad tror ni, kommer det att fungera bra?
 
Hej

Skulle tippa på att man inte får såga i bakramen för bilprovning och dyl, om man däremot kan göra det är en annan sak. Du kan säkert kapa bort den och svetsa dit nya "fästöron" för en bakram anpassad för nya bakdelen. Risken finns väl dock att du kan åka på en reg.besiktning om du har otur med bilprovningen.

Gällande luftburken är det ingen bra idé alls, kommer gå som ett spann skit i sådana fall. Om du söker i detta forumet finns det lite trådar om den saken, man behöver luftmatningen in i burken för att den skall gå ordentligt. Har testat på min 7:a och det var ingen höjdare kan jag säga.

Lycka till och hoppas att jag inte ställt till det för dig nu med dina planer.

//RND
 
Misstänkte det med luftburken men tänkte att man kna ju höra iaf.
Men är det inte så att bakdelen inte hör till ramen så det ska vara lugnt att göra om den?
 
Misstänkte det med luftburken men tänkte att man kna ju höra iaf.
Men är det inte så att bakdelen inte hör till ramen så det ska vara lugnt att göra om den?

Jo den hör till ramen i vägverkets ögon så man får igentligen inte göra om den, men jag tvekar på att bilprovningen någonsin kommer att lägga märke till det. Kapa på du.

Ps. ska komma och studiebesöka i garaget hos dig nån kväll :D
 
Jo den hör till ramen i vägverkets ögon så man får igentligen inte göra om den, men jag tvekar på att bilprovningen någonsin kommer att lägga märke till det. Kapa på du.

Ps. ska komma och studiebesöka i garaget hos dig nån kväll :D

när ska du ta tag i å förädla rettan då ghane:tungan

tycker de är ganska lungt i garaget nu.. bara jag som är där å bökar på med bandmaskinen skulle behöva lite sällskap innan jag blir en garage eremit:D
 
Det låter ju lovande det, då ska jag ta o kapa när jag kommer hem efter helgen.
 
vart fick du tag i bak plasten och vad fick du ge jag söker men ljus och lyckta efter en till någon nyare gixxer...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top