Nikon D70 kung?

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Hallå!
Ja, jag vet, det finns många trådar om digitala systemkameror. Här är en till.

Tänker lite på att införskaffa en, och sitter och studerar ett par alternativ. Hittills står det mellan Canon 10D/300D och Nikon D70. Jag är knappt en glad amatör ens, så jag vet väldigt lite om... allt, men när jag läser tester av Nikon D70 så verkar det inte som att det skulle vara något nerköp jämfört med D100 och att D70 knäpper både 10D och 300D på näsan på många punkter (i det test jag sett alltså: http://www.dpreview.com/articles/nikond70/). En ivrig säljare jag snackat med, när jag var beredd att lägga pengar på disken för en 300D, sa "Vänta på D70, den är mycket bättre. Bättre än 10D också." Jag har små förutsättningar för att avgöra sanningshalten i uttalanden som det, speciellt när D70 inte ens är släppt än, och eftersom "bättre än" är ett ganska generellt uttryck. Bättre på vad? Knappast allt.

Så, jag vänder mig till er, Sporthojs samlade kameraexpertis. :Bugar
Hur mycket betyder följande skillnader för praktiskt bruk?

- D70 har en slutarhastighet på ner till 1/8000, konkurrenterna har 1/4000
- D70 har 5-punkts autofokus, Canon har 7
- D70 tar 12 bilder i sekvens, 300D tar 4 och 10D tar 9
- D70 startar omedelbart ("virtually instant, seems to be always on"), 300D tar 3 sekunder på sig
- D70 har ljuskänslighet ISO 200-1600, 300D likaså, 10D har 100-3200
- D70 har 1,5 som "focal length multiplier" (för att räkna fram riktig brännvidd?), Canon har 1,6.
- D70 har exponeringskompensation (säkert fel uttryck) på +/- 5EV, Canon har +/- 2EV
- D70 har (så vitt jag har förstått) lika stor kontroll på AF som 10D (ref till McB's kommentar om "AI Servo"). Någon som kan bekräfta/dementera?

Den ivriga säljaren sa dessutom att originalobjektivet till 300D var skit. Han sålde därför 300D i ett paket med 2 andra gluggar. Nikons glugg var mycket bättre tyckte han. Vet inte riktigt var han har det ifrån, men men, det var vad han sa iaf. Någon speciellt djup diskussion blev det inte av det, mest för att jag inte begriper speciellt mycket.

Någon som kan hjälpa till att reda ut begreppen? Är D70 ett bra val? Jag är inget proffs, som sagt. Vill kunna göra det dom flesta glada amatörer gör, dvs plåta fina situationsbilder och porträtt, "leka Canoly" och plåta hojar och annat i snabb rörelse, och även låta den lilla kreativitet jag kan uppbringa gestalta sig i mer eller mindre fantasifullt ihopkomponerade bilder.

Hjälp! Kommentarer? Förslag?

EDIT: Rättat på modellnamn. 300D & 10D hade blivit D300 & D10 här och där. Men ni verkar ha fattat ändå. :)

Last edited:
kan inte tillföra något, men eftersom jag själv är sugen på en 300D eller kanske en 10D så ser jag fram emot lite svar i tråden :D

upp:rolleyes:

Som vanligt är det ju skitsvårt att ge bra råd o folk värderar egenskaperna olika. Säljaren kanske har samma mål som du. Kanske inte. Medföljande objektiv brukar vara skitdåliga - generellt på de flesta systemkameror. Av någon anledning verkar medelköparen är inte värst intresserad av kvaliteten på objektiven, så de slänger på nått som ser snyggt ut liksom(billigt). Det är ju synd på en sådan värsting att optiken skall *sänka* kameran. Säljaren har kanske inte helt fel i att orginaloptiken till 300D var skit. Men bli inte förvånad om optiken till D70 är ännu värre. Nikon, Canon, Sigma o alla de andra tillverkar riktiga skitobjektiv. De tillverkar också värstingrejer i helt andra serier(o fabriker?) till extrema priser. Och även ibland nästan-värstingrejer till dyrt men överkommligt pris. Satsa på sånt! Vad gäller optik, finns bara en väg. Kolla. Det är inte värst svårt att mäta optiken o en massa siter publicerar resultaten. Kolla länkar till dessa på på dpreview. Kommer inte ihåg. (återkommer med länk snart)

- D70 har en slutarhastighet på ner till 1/8000, konkurrenterna har 1/4000

Ett stort problemet vid fotografering är att ljuset aldrig räcker till. 1/8000 skulle kräva ljusestyrkan från en kärnexplosion(nästan). Om du inte ska plåta kulan från höghastighetsvapen så är 1/4000 mer än tillräckligt.

- D70 har 5-punkts autofokus, Canon har 7

Kolla forumen på t ex dpreview om det är något problem generellt med af istället. Bara detaljer som sällan påverkar.

- D70 tar 12 bilder i sekvens, D300 tar 4 och D10 tar 9

Ingen kommentar.

- D70 startar omedelbart ("virtually instant, seems to be always on"), 300D tar 3 sekunder på sig.

Bagatell eller inte?

- D70 har ljuskänslighet ISO 200-1600, 300D likaså, D10 har 100-3200

Allt detta är ju bara saker som kan översättas till bländarsteg.

- D70 har 1,5 som "focal length multiplier" (för att räkna fram riktig brännvidd?), Canon har 1,6.

Marginellt

- D70 har exponeringskompensation (säkert fel uttryck) på +/- 5EV, Canon har +/- 2EV

Trams. Man kan ju kompensera med bländarsteg.

- D70 har (så vitt jag har förstått) lika stor kontroll på AF som 10D (ref till McB's kommentar om "AI Servo"). Någon som kan bekräfta/dementera?

Ingen koll. Skulle testa en allmän fråga på dpreview, om AI servo funkar bra på resp modell. Ibland blir det missar här o där. Kolla det även på objektiven.

Jag har ingen koll på dessa kameror o kanske har det hänt "viktiga" grejer o kanske har någon egenskaper som gör att de lämpar sig extra bra för dina behov. Det vore ju synd o missa det. Så med risk för att bli tjatig så skulle jag dunka ut en fråga på dpreview o kolla vad som *gäller* för rörelsebilder typ bågar etc. Förmodligen spelar det mindre roll.

Satsa på riktigt objektiv. Det är ofta stor skillnad. Kolla Canons IS o fundera på om du skall ha sån't. McB har koll på det tror jag. Om det inte är något speciellt med de absolut senaste kamerorna, bör en förra-årets-modell vara ett bra köp. Spara pengarna till objektiv. En bra variant är att först bestämma objektiven. Sen väljer du ett hus efter dem.

edit: bra länkar till objektivtester

http://www.photographyreview.com/defaultcrx.aspx

http://www.photodo.com/nav/prodindex.html

http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

/h

Last edited:
Tack för svaret håkan!

Inga fler fotofanatiker som vill dela med sig av sina kunskaper och åsikter om D70?

Min åsikt.

Jag slänger ur mig samma åsikt som alltid när denna diskutionen dyker upp.

Vad tänker du ha kameran till?
Det är den frågan du måste ställa dig och utifrån det svaret leta reda på en kamera som passar dina syften.

Hur stora printar tänker du göra? Stora printar kräver en bättre kamera än små, Skärpa, upplösning, optik. Stirra dig inte blind på antalet pixlar då kvaiteten på sensorns pixlar spelar lika stor roll.

Vad ska du plåta? Sport, porträtt, fyllebilder? Här kan af hastighet spela roll.

Det där med antalet af sensorer ska du glömma, Fem räcker och blir över! Jag har en(!) i min egen SD9 och jobbar regelbundet med D1x och Kodak DCS14n som båda har fem sensorer. Det blir inte bättre bilder för att kameran har fler sensorpunkter.
Jag har även jobbat en hel del med EOS 1 innan digitalåldern och det sitter enbart en AF sensor även i den, funkar fin fint.

Även att beakta är färger. Olika kameror ger olika färger. Vissa är mer färgkorrekta än andra. Här spelar personligt tycke och smak ganska stor roll. Gillar man varma, starka färger eller mer naturliga och kanske lite mindre mättade.

Läs tester på de för dig aktuella modellerna med dessa frågorna i bakhuvudet och skapa dig på så sätt en uppfattning om vad som blir rätt för just dig.

/Peter

Och om man inte orkar grotta i eländet så funker det hur bra som helst att skita helt i det och bara köpa en av de välkända. De är ofta så bra endå. Jag menar, hur mycket är inte 1 månads research värd att slippa? Gör inta samma sak på objektivfronten bara.

/h

håkanolsson skrev:
- D70 har ljuskänslighet ISO 200-1600, 300D likaså, D10 har 100-3200

Allt detta är ju bara saker som kan översättas till bländarsteg.

Det har väll betydels på hur grynig bilden blir eller gäller det bara när man pratar om "vanlig" film ?
dvs desto högre ISO tal desto grynigare film. Men det märks mes när man förstor bilden.
------------

Jag skulle ha köpt D70 men det är bara för jag redan har en Nikon F2 med objektiv och kan då anväda dem med.

Du har nog ganska rätt i det. (jag borde inte svarat så) En kemisk film blir ju väldigt mycket grynigare med högre känslighet/ISO-tal. Jag tänkte att det spelar ju i praktiken ingen roll om man stoppar i en 100-film i en analog-kamera som bara tar 200-1600 t ex. Man får blända upp ett steg alt. öka slutartiden ett steg eller exponeringkompensation som alla har eller pressa filmen ett steg. Det finns ju bara 3 parametrar liksom. Film, bländare o tid. Gungor och karuseller.

Men det håller nog inte vad gäller digitala kameror. Jag kanske inte har fattat allt rätt men jag antar att ISO-benämningar på digitala är bara en översättning för att folk ska känna sig *hemma*. Absolut, det blir massor av gryn eller brus med högre ISO-inställningar på digitala. Kontrollen är väl en analog gain som förstärker signalen från CCD(?). Samma effekt som med vilken videokamera som helst i dålig belysning o kompensering. D10 med sina 100-3200 borde ju då vara mer ljuskänslig/mindre brus. Det lägre värdet blir då i praktiken den o-känsligaste "filmen"/minsta bruset som man kan ha. En analog kan man ju lura men inte en digital, för man stoppar ju inte i någon film.

/h

Last edited:
rerell skrev:
Hur mycket betyder följande skillnader för praktiskt bruk?

- D70 tar 12 bilder i sekvens, D300 tar 4 och D10 tar 9

Har man plåtat med systemkameror för kemisk film så värderar man
ovanstående egenskap högst! Med liten buffert blir det mycket väntande
medan kameran skriver till minneskortet det kan driva vem som helst till vansinne!

/Martan

Jag sitter i samma sits som du, rerell, och står i valet och kvalet mellan 10D/300D eller D70. Ska snart åka iväg och "provsmaka" den nya Nikon-modellen, så jag återkommer antagligen med lite kommentarer efter det.

Ett klipp från hardwarezone.com... D70 verkar vara en "bredare" kamera än 300D iaf, men det sägs inget om 10D i denna test, som i huvudsak jämförde D70 med D100 och 300D.

Hela testen

hardwarezone.com skrev:
Contrary to the silver plastic bodied Canon EOS-300D DIGITAL, the Nikon D70 looks more professional with its all black polycarbonate assemble which feels and looks almost similar to the sturdy magnesium alloy body on the Nikon D100. Its mirror slap is also much more muted as compared to the Canon EOS-300D DIGITAL though still louder than that of the Nikon D100. Towering over the Canon EOS-300D DIGITAL is the Nikon D70 with its plethora of extra functions in terms of manual control and wider range of adjustable values.

For starters, the Nikon D70 has the added flash exposure compensation feature, a wider exposure compensation range, manually selectable AF mode, three user selectable metering modes (which are not exposure mode dependant like the Canon EOS-300D DIGITAL), a virtually instant start up time as compared to the Canon EOS-300D DIGITAL’s 3-4s start up delay, a higher screen resolution (which is higher than both the Canon EOS-300D DIGITAL and Nikon D100), and fine-tunable white balance. We also welcome the use of a white lamp on the Nikon D70 which functions as the AF-assist illuminator, instead of the flash strobe used on the Canon EOS-300D DIGITAL. With this AF-assist illuminator, Nikon D70 users are able to focus in low light conditions without having to settle for the flash firing at the same time like in the Canon EOS-300D DIGITAL. Featured on the Nikon D70 as well is the faster USB 2.0 connector as compared to the USB 1.1 connector on the Canon EOS-300D DIGITAL.

Matching the Canon EOS-300D DIGITAL for feature however, is the Nikon D70’s histogram display, highlight alarm, file and shooting information display, Rotate Tall feature (or otherwise known as the Independent Orientation Sensor feature in the Canon EOS-300D DIGITAL), PictBridge support (not supported in the Nikon D100) and use of a pentamirror viewfinder.

The Nikon D70 also features the new JPEG and Nikon Electronic Format (NEF) Combination filing system. This system is juiced by the high performance System LSI which also greatly improves the recording times for compressed NEF files and real-time processes which diminish digital noise in long exposure shots. Indeed, we were satisfied with the images captured at shutter speeds of 15s and 30s in our night scene test shots where barely any hot pixels were spotted with noise levels relatively muted at the respective sensitivity levels. Playing with the sensitivity levels which range from an ISO equivalent of 200 to 1600, the increase in noise levels with the ISO values were well controlled. The built-in Speedlight had a reasonable reach for a fill-in flash while we did not see much chromatic aberrations in our everyday images.

On the flip side, the Nikon D70 lacks the vertical grip that is available to both the Canon EOS-300D DIGITAL and the Nikon D100. Unlike the Canon EOS-300D DIGITAL where hardly any shooting time is added on in noise reduction during long low light exposures, the Nikon D70’s shooting time is effectively doubled when Long Exp. NR is activated for shutter speeds slower than 1s. The Nikon D70’s viewfinder eye-point is set at 18mm which is slightly less comparing with the Canon EOS-300D DIGITAL’s eye-point of 20mm; while the dioptric adjustment range of –0.6 to +0.5 on the Nikon D70 is also much narrower than the Canon EOS-300D DIGITAL’s range of –3.0 to +1.0. In terms of picture quality, we found ourselves often over compensating the exposure or switching to full Manual mode to get the results we desire as we found the programmed settings giving us underexposed images indoors and in low light settings.

The Nikon D70 body comes at a suggested retail price of S$1,888. For a mere S$400 more, the Zoom Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED lens comes bundled in the kit version at a suggested retail price of S$2,288. This price certainly challenges the lesser-featured Canon EOS-300D DIGITAL though priced lower at $1899 (body alone) and $1999 (kit version). For being a digital SLR camera with features to carry beginners and amateurs in photography through to a higher level as well as appealing to seasoned SLR photographers with a budget, we say “Good Job!” to Nikon and warrant the Nikon D70 a 4.5 star rating.

Tjena.
Har själv en eos 300d och kan direkt säga att den e grym! Objektivet som följer med är grymt bra det med. Men det är ett 18-55 objektiv som om man gångrar med 1,6 ska vara ungefär motsvarigt ett 28-90. Det objektivet är definitivt bättre än dom två andra skit objektiven som 300 an också sälj med. Original objektiv är ALLTID bättre än billigare pirat objektiv.. bara till att köpa!!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti