Nikasil

Nickepicken

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
Vimmerby
Hoj
Cbr1000rr
Hej alla!!!

Har totalrenoverat hela motorn på hojen.
Bytte även kickaxeln,yttligare en gång, den splirrans nya gick av efter tio kick så ja fick en ny.

Men...
Den nya vevstaken har nött på ena motorhalvan, så spånet har gjort märken i kolven och i fodret, kolven är jag inte orolig för men i det nya fodret har det nötts en del, det är två repor som gått igenom nikasilen dom är "bara" 1 mm långa och 1 tiondel breda. Är det några problem? Ja vill inte köpa ett nytt foder till. Enligt Markus på Husaberg är det inga problem, nikasilen är så hård så det lossnar inte som till exempel krom gör.
Kan jag stoppa i fodret och köra med gott samvete?
 
Lite ot, men hur kan vevstaken nöta på vevhuset ?
Och utan att det märktes vid monteringen.
(Bara lite nyfiken.)
/u
 
ulf_lundin skrev:
2081135 Lite ot, men hur kan vevstaken nöta på vevhuset ?
Och utan att det märktes vid monteringen.
(Bara lite nyfiken.)
/u

Nötningen är så liten, så förmodligen när det blev oljefilm i vevaxellagret så blev avståndet mindre mot ena halvan så det blev friktion där.
Det är tydligen så att man slipar ner vevstaken lite när man byter den för att vara säker på att den går fritt.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top