nicasil

• Thread starter Thread starter tob
  • Start date Start date

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Nu till en fråga som ter sig lite mystisk i sina svar, vid närmare betraktning av tidigare inlägg.
Finns det nån i Sverige överhuvudtaget som fixar en nicasilbehandling av en cylinder?
Vad heter i så fall det företaget och var finns det?
Mvh
/T

Man tackar å bockar!
HAr snackat med honom och det verkar ju vettigt det han säger.
/T

Nicasil!

Hej! Vad jag vet så finns det ingen firma i sverige som fixar att nicasila om rad4or. Jag fick skicka min till England för borrning och om nicasilning. Fast det var för 2,5 år sedan iförsig!

Mvh Fredric

Ja det verkar vara så det går sig till i detta landet!
/T

Yes, så är det.
Både Björn och Ebos här i Skåne skickar cylindern till England för behandling...jag fick en av mina nicasilbehandlad nu i våras... :fakta

Någon som vet vad priset för borrning och nicasil
behandlingen ligger på??

Det vore helt klart roligt med en 1070cc maskin.......

Hmm!

Nu kommer jag med den smarta frågan!

Vad e nicasil för behandling vad gör det och vad e det bra för?
E det ngt man göt när man borrat cyllen!?

Inte så hemma på det där, men detta är vad jag tror.
Nicasil är en hård ytbehandling för cylinderloppet. Slits nästan ingenting och lär dessutom ge låg friktion. Går inte att borra som ett cyl.foder, måste isf 'nicasilas' om igen.
Tror nicasil är en karbid av nåt slag. Av förkortningen att döma innehåller den nickel (Ni), kalcium? (Ca) o Kisel (Si). Har ett svagt minne av att det läggs på genom att en tråd förångas i cylindern och ämnena sätter sig på cyl.väggen.
Nu är det hög tid att sluta, har gissat väl mycket.
(Be)Rätta den som vet bättre.

EDIT: Läggs direkt på alu. Blir bra värmeavledning då. Och man kan köra m små kolv/cyl-spel eftersom kolv o cyl utvidgar sig mer likartat. (Fast kolven blir ju varmare.)

Racingkonsult/Björn sa nåt om 1400:-/hål, ev. + moms.
/u

Last edited:
Nicasilet "är" fodret i aluminiumcylindrar, nicasilet läggs alltså rakt på aluminiumen. När det gäller kylning jämfört med ingjutna eller inpressade stålfoder så är nicasilcylindrar överlägsna, första motorn det användes på är om jag minns rätt någon av Porches luftkylda tävlingsmotorer. En annan fördel i tävlingssammanhang är att en alucylinder med nicasilfoder väger mindre än en med inpressat eller ingjutet stålfoder... Angående vad nicasil består av så är det iaf nickel och kisel, osäker om något mer ingår.

Pris!

När jag fixade min cylinderrad så kostade det 7500kr ink.frakt.

Väcker liv i denna gamla tråden. Jag undrar VARFÖR det inte finns någon som sysslar med nikasil i Sverige. Vad jag har förstått skickas grejerna iväg utomlands. Om någon vet lite mer detaljerat om hur nikasilbeläggningen läggs på så vill jag gärna veta. Var används nikasil förutom i förbränningsmotorer?

Väcker liv i denna gamla tråden. Jag undrar VARFÖR det inte finns någon som sysslar med nikasil i Sverige. Vad jag har förstått skickas grejerna iväg utomlands. Om någon vet lite mer detaljerat om hur nikasilbeläggningen läggs på så vill jag gärna veta. Var används nikasil förutom i förbränningsmotorer?

Men det finns väl? http://www.nikasilproffsen.se/ verkar göra det själva.

Back