Ni som tycker att Bike Events är dyrt

håkanolsson skrev:
Skitbra! Man borde ha en liten ljudbandare/mic på motiv-hojen. Jag är mästare på audio o skulle kunna biddra med ett o annat.

Nu börjar det jö bli business :D
Jag kör förmodligen endast BE på Knutstorp samt Anderstorp i sommar.
 
And the verdict is:

Kul att se att det förs dialog om ett skäligt pris på en bandag.
Som Tommy skrev tidigare så har vi faktiskt inte gått runt någongång sedan starten 2001. Jag har hela tiden haft en tilltro till att man kan få någon slags ekonomi i att hålla bra banarrangemang. När Vi drog igång detta äventyr så låg priset för en dag (med dåvarande aktörer) på ca 500:- för en dag. 500:- kronor räcker kanske för att täcka kostnader (enbart banhyra) på vissa av våra banor. Många av banornas hyror ligger idag någonstans runt 55.000:- för en dag. Till detta kommer nödvändiga utgifter som ambulans, airfence och läkare. Hade vi startat i 2001 att ta 950:- så hade vi antagligen inte fått så många kunder, precis som med de flest affärer så måste man "bygga" upp sitt namn och försöka få namnet synonymt med kvalitet. 950:- är mycket pengar men det är bara att titta på vårt bokslut så ser man att 2003s underskott gick upp närmare 270.000:- och då förstår man att vi måste göra något åt situationen. 2004 kommer vi att göra en hel del ändringar (förbättringar). Jag hävdar fortfarande att priserna i Sverige är bra, hemma i storbrittanien, ligger en normal bandag på ca 135-300 pund (Silverstone GP bana kostar ca 450.000:- SEK !!!)

2003 innebar ett katastrof år för oss då många av våra arrangemang, speciellt de i Norge, innebar rena förlust affärer. Vi tog också steget att hålla våra instruktörer med fordon på våra dagar då det inte är fair att instruktörerna själva skall stå för utgifter så som däck, olja, bensin. Många av våra instruktörer har jobba häcken av sig för att hjälpa oss att komma på benen igen och utan dem hade vi kunnat kasta in handuken. Vi kommer även i fortsättningen betala för våra instruktörer då man inte kan ta 35 dagar i anspråk av dem utan att ge något i retur.

Vi kommer aldrig att kunna konkurrera med klubbar eller Sporthojsdagen på Gotland då de flest jobbar gratis på dessa dagar, det vill vi inte heller, utan hoppas att de personer som väljer att köra med oss gör så för att de vet vad de får och att upplägget är beprövat och fungerar.

Jag har fått mail med rena personliga förolämpningar ifrån vissa personer som tycker vi är idioter och anser att vi inte kommer att få några kunder, vissa tillochmed drog slutsatsen att vårt årsomsättning var lika med vinst och att vi skulle tjäna ex antal miljoner på stackars hojåkare. Det var helt klart att jag inte skulle få några fler kunder ifrån, i detta fallet, Kalmar/Torsås,

Jag tar åt mig kritiken med att några tycker det är dyrt men det är inte så mycket vi kan göra med priset, ty det är banhyrorna som står för ca 80% av priset. Vi jobbar vidare och kommer att göra allt för att få till bra evenemang som kunderna uppskattar.

Hoppas att vi hörs och syns på en bana i sommar.
Will
Bike-Events.
 
Nr:18 skrev:
Klart det gör, men det var priset han opponerade sej mot. Alla är inte nöjda om man organiserar nåt med fler än 2 deltagare.

Alla vill köra bana, få orkar engagera sig aktivt, många klagar utan substans...

Om man arrangerar en privat bankörning så klagar vissa på hur dyrt det är istället för att vara tacksamma att någon orkar engagera sig, oftast så är det dom som aldrig hjälper till som klagar mest.

SydskanesEmse har 200 medlemmar, ca:10-15% är aktiva och hjäper till med att flagga och fixa, resten surfar med på en räkmacka, men hos oss funkar det rätt bra ändå.

:tummenupp
 
tackar.....det var någon polare som menade annat men det lät fel så jag var tvungen att fråga.....mvh olof
 
oFFkeFF skrev:
Har du inte kört ett rejs inom 5 år, måste du gå om licenskursen.
Fel.... har du inte löst ut din bricka inom 5 år så måste du gå kurs igen
 
69:an skrev:
Såvitt jag har förstått så är det just det - bullerdag - som kan göra banhyran en hel del dyrare. "Bullerdagar" finns inte så många av på en säsong, således dyrare hyra... Jag tror, men är inte alls säker, att både B-E och BKK använder "icke-bullerdagar". Nån som *vet*?


BKK har i år enbart ICKE bullerdagar.
 
#11 skrev:
Vad som däremot är synd är när det hyrs ut till arrangörer som inte har en blekaste aning om hur ett sådant arrangemang ska gå till, risken är stor att det blir mycket kracher, dålig säkerhet och lite åktid för den betalande, då kan det vara värt dom extra kronorna för att få åka på en bra arrangerad åkning
Tyvärr spelar det ingen roll hur välarrangerat det är med föråkare etc när man har allt för gasglada gossar med hojar med mer effekt än de klarar av i startfälten.
 
K-Man skrev:
Tyvärr spelar det ingen roll hur välarrangerat det är med föråkare etc när man har allt för gasglada gossar med hojar med mer effekt än de klarar av i startfälten.
Om man jämför frikörningarna på T.E.X Falken i gatgruppen med BE så hävdar jag att BE är säkrare och har färre onödiga krascher, även SMC-Skåne har låg kraschstatestik.

Föråkare som håller nere tempot lite och visar spår/bromspunkter gör oftast ett bra jobb, problemet är när alla dårar släpps ut på fria varv.
 
K-Man skrev:
Tyvärr spelar det ingen roll hur välarrangerat det är med föråkare etc när man har allt för gasglada gossar med hojar med mer effekt än de klarar av i startfälten.

Absolut, du har en point där :D Men att det inte skulle göra någon skillnad håller jag inte med om.

Det finns många knep för att hålla ner olycks statistiken på bankörningarna, tyvärr så har inte alla som arrangerar gatåkningar den kunskapen och erfarenheten.

Mvh #11
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top