Ni som sprayat/lackat om hojen själv

Empa123

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
1992,Gsxr, Suzuki
Tänker mest på om någon har sprayat/lackat själv om sin egen hoj och vad det blev för resultat. Jag skulle vilja se några bilder på hur det ser ut då folk som inte sysslar med sånt dagligen gör det.

Även intresserad av att veta hur mycket det kostat. Gärna bilder..

----------------------------------------------------
Jag är intresserad av att veta det och inte av att lämna in och få det gjort för 6000kr eller så.. så inget snack om det :] :tummenupp
----------------------------------------------------

Jag och farsan har lackat flera hojar i garaget, byggt ett "lackbås" med pressening, köpt billack via kontakter och lyckats lacka två hojar för ca 1500:-

Förutsatt att du redan har kompressor, schysst lackspruta och vattenavskiljare på kompressorn :)

Resultat? Snorbra för det priset och jobbet. Skulle aldrig lämna bort nu när vi lackat några tankar/hojar med så bra resultat.

Lägg på mycket lack. Sen när lacken härdat efter ett par dagar så fram med 2000-papper och slipa ner lacken tills den är helt jämn och matt. Sedan polerar du med rubbing osv osv.. Efter en polering blir det finare än nya kåpor direkt från lackbåset på nån lackverkstad :tummenupp

Lackad utomhus på en torkvinda

(förutom tanken då...)

//håkan

Bifogat

• lackad.jpg
    lackad.jpg
    57.8 KB · Visningar: 162
har lackat 2 bilar nu och kan bidra med ett riktigt bra tips jag har fått.

börja med att lägga på många tunna lager så du får en knottrig yta då kan du sen ösa på med riktigt mkt fär utan rinningar och jävligt bra djup i lacken..slänger upp en bild på senaste bilen..

härligt!
är smått intresserad av att ändra hojen min men vet inte än.

tanken har gått åt svart, Hojen har även lite gult på fälgarna så vet inte om man ska göra lite lite gult bara någonstans på hojen också. lixom "någon rand" i gult typ. stripes? kanske de heter eller i vitt då.
tips?
har bara haft tanken att fixa om men jag vet inte än..

hojen är: http://www.bikepics.com/pictures/933811/
fast inte exakt den då!

Last edited:
Jag har ingen egen erfarenhet men vill bara säga att svart väl är den känsligaste färgen? Kanske en sak att tänka på när man är nybörjare.

Lycka till!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...