Ni som reser mycket i jobbet.(betal/kreditkort )

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Vet av egen erfarenhet att Eurocards lösning är det optimala då det inte har ngn övre betalgräns och fungerar nästan överallt men firman jag jobbar åt erbjuder 2 st olika företagskort.

Båda anser jag i alla fall för ngr år sen var pest el kolera.

Diners Club el american express.

Hur fungerar dessa idag ?

Vill minnas att båda var svåranvända i norden för ngr år sedan, väldigt få ställen tog dessa 2.
Läste på diners hemsida att avtalet med Mastercard/cirus hade sagts upp, detta innebär då att diners inte kan använda deras system och dom hänvisade till ett annat system som var lika stort..fast i nordamerika..:va

Ni som har dessa ovan, vad är era erfarenheten av dessa kort ?

Har haft Eurocard som tjänstekort i 13 år nu och det har aldrig varit några problem. Nu ska dessa dras in och ersättas med Swedbank Mastercard Företag - Privat (samma funktion som Eurocard men med personligt betalningsansvar) på grund av kostnader.

Amex är outstanding utomlands men som du säger, det kan vara kinkigt i skandinavien. Dessutom är et Amex Guld ganska dyrt.
Jag har hört mycket skit om Diners men inte upplevt det själv.

AmEx är inte heller så stort då många handlare inte tar det då det är mycket dyrare i hantering för dem.
Sen har polarn som rest otroligt mycket i jobbet även stött på hotell (i Indien tror jag det var) som inte tog AmEx.

Tror nog att eurocard eller dylikt fortfarande är det bästa.

Sen är det ju inte helt fel att kolla på alternativ där man får någon sorts kickback också... det brukar ju bli ganska bra omsättning på de här korten.

Last edited:
Har haft Eurocard som tjänstekort i 13 år nu och det har aldrig varit några problem. Nu ska dessa dras in och ersättas med Swedbank Mastercard Företag - Privat (samma funktion som Eurocard men med personligt betalningsansvar) på grund av kostnader.

Amex är outstanding utomlands men som du säger, det kan vara kinkigt i skandinavien. Dessutom är et Amex Guld ganska dyrt.
Jag har hört mycket skit om Diners men inte upplevt det själv.

ahh..jag ser själv svart när jag hör företag överför kredit ansvaret på den enskilde anställde att man ska själv stå för ev betal/kreditkort.

Undrar vad företag gör om en anställd som reser mycket i jobbet skulle ha en betalningsanmärkning och inte kunna få ett kort..:va

men tyvärr så har många företag fått erfara att många inte kan hantera företags kort heller därför stryker dom företagskorten och överlåter det till den anställde att lösa själv.

vilket jag tycker e värdelöst, men så e verkligheten.

Men så amex kontra diners så är amex bättre av dom 2 då ?

AmEx är inte heller så stort då många handlare inte tar det då det är mycket dyrare i hantering för dem.
Sen har polarn som rest otroligt mycket i jobbet även stött på hotell (i Indien tror jag det var) som inte tog AmEx.

Tror nog att eurocard eller dylikt fortfarande är det bästa.

Sen är det ju inte helt fel att kolla på alternativ där man får någon sorts kickback också... det brukar ju bli ganska bra omsättning på de här korten.

jaa eurocard är ju ett mastercard anslutet som funkar på faan alla möjliga och omöjliga ställen i världen.

Last edited:
ahh..jag ser själv svart när jag hör företag överför kredit ansvaret på den enskilde anställde att man ska själv stå för ev betal/kreditkort.

Undrar vad företag gör om en anställd som reser mycket i jobbet skulle ha en betalningsanmärkning och inte kunna få ett kort..:va

men tyvärr så har många företag fått erfara att många inte kan hantera företags kort heller därför stryker dom företagskorten och överlåter det till den anställde att lösa själv.

vilket jag tycker e värdelöst, men så e verkligheten.

Men så amex kontra diners så är amex bättre av dom 2 då ?
Eller vad som händer om man drabbas av kortskimming eller annat skit på tjänsteresan. Vi har protesterat vilt men inget hjälper, jag kommer att lösa det genom att inte kvittera ut nåt Swedbank Mastercard utan köra så mycket som möjligt via faktura så får ekonomiavdelningen se hur mycket pengar de sparar... I övrig kommer jag att betala allt annat med mitt Amex, får dubbla points på flygresor, så nåt roligt kan man ju få ut av det.

Jag är som sagt jättenöjd med mitt Amex, har rest mycket privat med det och aldrig haft strul.

Jag kör med AmEx, men har även möjligheten att ha Diners.
Jag valde AmEx av två skäl:

- Alla känner till dem
- Mycket bra support när det strulat för mig.

Jag kör med AmEx, men har även möjligheten att ha Diners.
Jag valde AmEx av två skäl:

- Alla känner till dem
- Mycket bra support när det strulat för mig.

hur ser betalnings perioden ut för amex ?

Alltså när du köper ngt och när fakturan kommer och ska betalas ?

Jag har möjligheten at i samma sekund jag får tex hotelfakturan i handen så kan jag skicka in den så jag får tillbaka dom pengarna inom 1 v.

Men vad jag hört är betalningsperioden rätt snål/snävt tilltagen på amex när jag pratat med folk som får ut sina reseutlägg på lönen i slutet på månaden.

Eller vad som händer om man drabbas av kortskimming eller annat skit på tjänsteresan. Vi har protesterat vilt men inget hjälper, jag kommer att lösa det genom att inte kvittera ut nåt Swedbank Mastercard utan köra så mycket som möjligt via faktura så får ekonomiavdelningen se hur mycket pengar de sparar... I övrig kommer jag att betala allt annat med mitt Amex, får dubbla points på flygresor, så nåt roligt kan man ju få ut av det.

Jag är som sagt jättenöjd med mitt Amex, har rest mycket privat med det och aldrig haft strul.

det är precis det jag är ute efter..om skimming inträffar så blir det firman som får ta tjafset och inte jag personligen.
Det är en av fördelarna med ett företagskopplat kort.

Men min tanke var att kanske skaffa ett kombinerat amex/eurobonus kort..inte för att jag dölängtar efter att flyga privat men kan ju vara bra att öka poängen ngt inför kommande vintersemester..:D

Last edited:
De allra flesta flygbolag, restauranger, exklusivare butiker, större kedjor och hotell tar oftast Amex både i Sverige och utomlands. Mindre butiker har ofta valt bort Amex eftersom avgifterna de tar ut är för höga. Vill man ha ett kort som är gångbart överallt utom i Danmark är det VISA eller MasterCard som gäller. SHB har ett kort som liknar AMEX med poängsystem, försäkringar och travel service. Det har säkert de andra bankerna också.

Själv har jag haft Amex i många år. Visst har de dyra årsavgifter beroende på vilken typ av tjänster man vill ska ingå. Korten sträcker sig från Amex Blue till Platinum Card.

Resetjänsten som ingår i Gold och Platinum har jag använt många gånger och jag tycker att de är jättebra. Tro det eller ej men de har bokat flygbiljetter, hyrbilar till bra priser och hjälpt till med olika typer av färdplanering. Bokar man egna resor genom lågprisbolagen kommer man dock billigare undan. Det är min erfarenhet.

Jag har fått intrycket av att Amex är duktiga att tidigt identifiera och stoppa missbruk. Har vänner som fått sina kort spärrade utan att de känt till det då Amex verkar ha ett system att se detta. Jag tror de kollar ungefär hur dina vanor ser ut. Avviker det för mycket varnar någon form av system. I Italien för många år sedan ombads butiken ringa upp Amex där jag i min tur ombads lämna personliga uppgifter som endast jag kan känna till. Bra säkerhet med andra ord.

Diners har jag ingen erfarenhet av. De erbjudanden jag fått har hamnat i papperskorgen genom åren.

Med ett VISA och Amex kort kan man känna sig rätt säker på att alltid kunna betala förutsatt att de tar kort. Det finns verkstäder och butiker som fortfarande inte ens tar kort idag.

hur ser betalnings perioden ut för amex ?

Man får fakturan en gång i månaden. Ofta kommer den väldigt sent jämfört med andra räkningar. Man har inte många dagar på sig att betala.

När det gäller poängsystemet så vet jag inte om det egentligen är så mycket att hänga upp sig på. Man ska lägga ut väldigt mycket pengar innan man kan få ut något av intresse som resor och annat. Det är klart. Lägger företaget ut väldigt stora summor blir det snabbt mycket poäng.

Personligen värderar jag tjänsterna högre och den upplevda högre säkerheten än konkurrerande kortbolag (fast de saknar chip i kortet)

Last edited:
Diners har jag ingen egen erfarenhet av.

Själv kör jag både EuroCard och Amex Gold.

Eurocard - fungerar givetvis överallt. Inga större konstigheter, ingår lite rabatter på tex bensinbolag och du har tillgång till (rabatterad) lounge och lite andra förmåner. Fördelen är också vid internetköp så har dom en "secure code" som ett extra lösenord för köp Online vilket helt klart minimerar missbruk på rippade kortnummer.

Amex (Gold) - Fungerar sämre än Visa/Mastercard vad gäller täckningen, men i stort så fungerar dom ju på alla större ställen i världen och här hemma. Det ingår ju helt klart mer än ett kort hos Amex. Resehjälp, rabatter, försäkringen framför allt vid resor som är suverän. Lika så resebyrån där man kan få hjälp att via telefon, eller online, boka olika hotel, hyrbilar och resor runt världen. Sen har dom sitt poängsystem där man efter inköp kan omvandla poängen till vad man nu vill ha. Rätt kasst dock med poängen... dyra poäng för att komma någonstans. Fakturan ramlar ner hemma 1gång/mån. Ett bra kort med massor av innehåll och jag änvänder nog inte ens hälften men känns bra med ett starkt kort när man reser och med försäkringen.

Så vad rek jag? Skall du bara ha ett kort och vara säker på dig själv och alltid kunna använda det, Visa eller Mastercard. Vill du ha något annat kör Amex, oftast har man ju iaf ett eget privat Visa så man står inte i sjön. However, kom ihåg att täckningen är sämre på ställen där du kan använda Amex (och Diners). Fakturan ramlar ner hemma 1gång/mån.

Diners har jag ingen egen erfarenhet av.

Själv kör jag både EuroCard och Amex Gold.

Eurocard - fungerar givetvis överallt. Inga större konstigheter, ingår lite rabatter på tex bensinbolag och du har tillgång till (rabatterad) lounge och lite andra förmåner. Fördelen är också vid internetköp så har dom en "secure code" som ett extra lösenord för köp Online vilket helt klart minimerar missbruk på rippade kortnummer.

Amex (Gold) - Fungerar sämre än Visa/Mastercard vad gäller täckningen, men i stort så fungerar dom ju på alla större ställen i världen och här hemma. Det ingår ju helt klart mer än ett kort hos Amex. Resehjälp, rabatter, försäkringen framför allt vid resor som är suverän. Lika så resebyrån där man kan få hjälp att via telefon, eller online, boka olika hotel, hyrbilar och resor runt världen. Sen har dom sitt poängsystem där man efter inköp kan omvandla poängen till vad man nu vill ha. Rätt kasst dock med poängen... dyra poäng för att komma någonstans. Fakturan ramlar ner hemma 1gång/mån. Ett bra kort med massor av innehåll och jag änvänder nog inte ens hälften men känns bra med ett starkt kort när man reser och med försäkringen.

Så vad rek jag? Skall du bara ha ett kort och vara säker på dig själv och alltid kunna använda det, Visa eller Mastercard. Vill du ha något annat kör Amex, oftast har man ju iaf ett eget privat Visa så man står inte i sjön. However, kom ihåg att täckningen är sämre på ställen där du kan använda Amex (och Diners). Fakturan ramlar ner hemma 1gång/mån.

tack för svaren.

Nu är det ju mest i tjänsten jag skulle använda tex ett amex kort.
dvs hotel,taxi och sånna utgifter.

men då lutar det åt ett amex kort av ngt slag och testa.
sen har man ju som sagt ett privat kort så man inte sitter där och måsta diska :D

- Wow, I see you have a Black American Express card!
- Yes, but we prefer to call it an African American Express card.

moahahaaa...

tjenare, Jag har rest runt det här kära klotet i snart 9 år och Diners är inte bra.
Amex fungerar väl hyfsat, I min egen smak är det mest ett skryt kort och fungerar långt ifrån över allt.
Mastercard och VISA är klart överlägsa tycker jag. Vet inte hur många gånger man har stått där och skall betala och man slänger fram Diners går inte, Amex för dyrt eller fungerar inte, Mastercard och VISA tar vi.

tjenare, Jag har rest runt det här kära klotet i snart 9 år och Diners är inte bra.
Amex fungerar väl hyfsat, I min egen smak är det mest ett skryt kort och fungerar långt ifrån över allt.
Mastercard och VISA är klart överlägsa tycker jag. Vet inte hur många gånger man har stått där och skall betala och man slänger fram Diners går inte, Amex för dyrt eller fungerar inte, Mastercard och VISA tar vi.

Som inlägget ovan visar finns det lite status jakt när det gäller de högre graderna av kort (Gold, Platinum och Centurion) hos många Amex användare vilket är rätt så tragiskt. Där är vi överens.

Ska man sammanfatta det här bör man väl fundera över var man rör sig och i vilken typ av ställen och välja kortutgivare därefter.

MasterCard och Visa är överlägsna övriga kortutgivare. Vet nog ingenstans med kortläsare där man inte tar dessa två kort. Undantaget Danmark som har egna kort. Där har jag faktiskt blivit nekat flertalet gånger. Patetiskt. Ofta lägger de på en extra avgift om man kommer med Visa, Mastercard, Diners etc. Där snackar vi om diskriminering mot utländska kortutgivare.

MasterCard och Visa är överlägsna övriga kortutgivare. Vet nog ingenstans med kortläsare där man inte tar dessa två kort. Undantaget Danmark som har egna kort. Där har jag faktiskt blivit nekat flertalet gånger. Patetiskt. Ofta lägger de på en extra avgift om man kommer med Visa, Mastercard, Diners etc. Där snackar vi om diskriminering mot utländska kortutgivare.
Danskarna är idioter då det gäller kreditkort (och även i andra sammanhang)
Har man inte deras jä*#**#¤ Dankort så är man rökt. Ett U-land helt enkelt.

Tyskarna är inte heller så roliga men blir bättre och bättre, grodätarna är bland de bästa, ett Amex där funkar hos det lokala "Boulangerie" likväl som på stjärnkrogen.

Tyskarna är inte heller så roliga men blir bättre och bättre, grodätarna är bland de bästa, ett Amex där funkar hos det lokala "Boulangerie" likväl som på stjärnkrogen.

Verbier i Schweiz räcker det med ett Amex i fickan. Där köper du ett choklad för någon krona på kortet utan protester. Får en att fundera på det där med marginalerna. Kanske tar de ut mindre avgift i Schweiz än i Sverige :va
Försök gå in på en lokal tidningsaffär här hemma och betala med kort. Inte sällan kräver de några kronors pålägg för besväret och det med VISA.

Vill man ha ett kontantlöst samhälle får man nog komma upp med något bättre. Egentligen borde man endast betala med kontanter överallt vad det än gällde. Undra om man skulle behöva anställa fler väktare och poliser i samhället? Rånen hade ökat enormt mycket tror jag.

24 år på resande fot i tjänsten, FirstCard MasterCard är det som funkat bäst för mig, reser över hela världen och har aldrig blivit nekad med det kortet.

Amex funkar inte på en del ställen, Diners likaså, VISA är bästa privatkort.

Det enda bra med Diners är att man kommer in gratis på en del Flygplats Lounger, Arlanda, Köpenhamn osv...

Japp prexis så är det i Danmark :mad:

Last edited:
Ett Visa, ett Mastercard, ett Eurocard och ett Amex finns alltid med mig på affärsresan.

Alla bra på olika sätt. Mest använt blir dock Firstcard - Mastercardet.

Reser kanske 1gång i månaden ungefär. Statoils Mastercard med poäng på alla utgifter funkar bra hittills.
Sen sedan flitigt SAS eurobonus kortet vid allt som det berör, till slut ska jag väl kunna resa nånstans för alla poäng insamlade.

Reser kanske 1gång i månaden ungefär. Statoils Mastercard med poäng på alla utgifter funkar bra hittills.
Sen sedan flitigt SAS eurobonus kortet vid allt som det berör, till slut ska jag väl kunna resa nånstans för alla poäng insamlade.

se till att utnytja dom innan dom brinner inne..

tappar nästan 60k poäng i jan..:mad:

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back