Ni som räjsar med Bridgestone däck..

Bridgestonedäck är ju relativt sällsynta i depån, men jag såg häromsistens att Macke körde på det, så han borde ju kunna svara på din fråga. Oreskovic också förreste, kom jag på nu.

Eller så gör man sig en tjänst och låter bli att köra Bridgestone...

Testade Bridgestone en gång och dom var faktiskt riktigt bra (002or). Greppet var grymt och hojen betedde sig bra. Problemet var att dom blev sliriga otroligt mycket tidigare än t.ex metzeler. Trots att jag bara var rookie när det begav sig och jag aldrig sladdade nånting i vanliga fall började jag kana runt redan efter 8-10 varv.

Så även om du kan få däcken lite billigare är det falsk ekonomi då du kommer behöva byta betydligt oftare...

Mina problem i år har väl grundat sig mycket i att jag helt enkelt köpte fel däck. Jag har kört på 180 däck bak, och den mjukaste gummiblandningen som bridgestone har.

Pratade med Bridgestonekillen i telefon, och när jag väl bestämt mig så frågade han vad jag ville ha för hårdhet. Eftersom jag körde på "soft" bak, och "supersoft" fram på Metzeler så sa jag helt enkelt "vi kör väl på samma..."
Vilket var ett misstag, eftersom "Soft" är det allra mjukaste bakdäcket som Bridgestone har. Så nu satt jag med 13 set för mjuka däck på hyllan. Typiskt! :va

Har haft problem med att hojen känts lite svajig och vinglig vid acceleration ut ur kurvorna. Och har inte riktigt fått ordning på det.
Sen provade ett "Medium" 190 bakdäck som jag köpte av Martin på Gelleråsen senast, och det var STOR skillnad... Mycket bättre...

Så nästa år blir det Medium 190 bak, och soft fram...

Det skvallras nu om helt nya Bridgestone däck till nästa säsong. Dom ska tydligen ha lärt sig en del under det senaste året i MotoGP, vad vet jag...
Ny stomme och lite annan profil pratas det om. Så vi får väl se vad som händer....

Verkar som det blir Bridgestone i alla fall.... (Beror lite på hur sponsringen kommer se ut nästa år, man är ju trots allt lite prostituerad när det väl kommer till kritan.... :D )

Är osäker på exakt vilken benämning det är på dom däcken jag använt. Kan gå ner i garaget och kolla ikväll....

Som pingvinen säger, kolla med Oreskovic´. Jag PMar hans kontaktinfo till dig.

Åsa. :hej

Som pingvinen säger, kolla med Oreskovic´. Jag PMar hans kontaktinfo till dig.

Åsa. :hej

EasyRider skrev:
Capirossi och Checa är väl hyfsat nöjda med sina Bridgestone tror jag......... :hihi

Ja och de är ju samma däck.... :rolleyes:

kommer typ från två olika planeter........ :tungan

Roligt att höra åsikter och få olika infallsvinklar på saker.
Jag tror personligen att Bridgestone är grymt duktiga på att tillverka däck. Annars skulle de inte vara representerade i moto-gp, F1 och andra extrema sammanhang även om de ger bort däcken till de elitförare som kör.
Därför är jag grymt sugen på att testa Bridgestone nästa år. Macke, Martin och ni andra får gärna kolla vad ni har kört på för jag är lite nyfiken. Som sagt... det pratas om nya värstingdäck till nästa år och då vill jag verkligen prova.

Kolla med Andreas Nylund som körde Superstock 600 i år och se
vad han tyckte om dem, och om han provade något annat under
slutet av säsongen... :rolleyes: (I say no more)
Han var sponsrad av Bridgestone nämligen...

KennethN skrev:
Hej alla racers som kör med Bridgestone däck på sina 600 eller 1000cc hojar.

Vilken däckstyp kör ni med (Alltså.. Battlax BT-002, R06, eller ?? ) och vilken dimension kör ni med när ni kör racing?

http://www.bridgestone.se/articles.asp?ID=72355

Tack på förhand

/ Kenneth

Jag vet inget om gathojsdäcken, men Bridgestone gör grymma däck till 125 iaf. Speciellt regndäcken är överlägsna Dunlops.

Kenneth - testa du Bridgestone om du kan få den MYCKET billigare än Metzeler/Pirelli. Annars ser jag ingen som helst anledning till att göra det svårt för sig. Svårt nog att köra fort ändå!

Det bästa vore nog som sagt om du kunde fixa så du får testa ett set innan du beställer däck för hela säsongen.

Jag kommer nog fortsätta på Bridgestone nästa år, om dom nya är så bra som det utlovas, och jag får samma deal....

//Macke

Lite OT kanske men är det verkligen så att teamen inte betalar något för däcken i tex MotoGP och F1?

sandstream skrev:
Lite OT kanske men är det verkligen så att teamen inte betalar något för däcken i tex MotoGP och F1?

Tror knappast det även om det är motgp teamen som tvingar fram all dyr utveckling. Om man ser till mediaexponeringen för däcken så är det nog extremt billig reklam, se bara så mycket däcken och däcksmärkena nämns i första bästa eurosportsändning.
Det är nog lite värre för småteamen i 125/250 de kan nog tänkas få betala för däcken eller så skickas räkningen till den nationella importören som sponsrar teamet.

Men Kenny Roberts team hade väl knappt råd med däck nu när KTM drog sig ur, det var ju de som hade kontrakt med Michelin. Det tyder väl på att de betalar.

Neutral skrev:
Men Kenny Roberts team hade väl knappt råd med däck nu när KTM drog sig ur, det var ju de som hade kontrakt med Michelin. Det tyder väl på att de betalar.
Vet inte hur det ligger till, men de fick ju faktiskt däck av Michelin den enda tävligen de ställt upp i efter brytningen med KTM.

Det varierar säkert. Har svårt att tro att Repsol Honda, Gauloises Yamaha och Ducati pröjsar sina däck medan andra team säkert får göra det men jag vet ju faktiskt inte.
Rossi och Edwards är ju i princip Michelins officiella testförare och de som står för den mesta infon till Michelin.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT