Ni som provkört 450 ordentligt!?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu äre det såhär, att jag är rätt less på brottas med min husa och vill ha en lite mindre hoj. 70 000kr är de slantar jag siktar på att ha till projektet...

De krav jag har på hojjen är att den ska gå köra SM-serien i SuperMotard och vara relativt konkurrenskraftig, dvs vill jag ha bromsar och dämpare och en effekt som duger (standard CRF borde räcka... Jag behöver inte ha de där extra topphästarna då jag har några kilon att ta igen det med ändå...). Jag vill helst ha en relativt driftsäker hoj, det är så hemskt tråkigt å sitta med motorn på ena sidan rummet å ramen på andra medans alla andra är ute å kör... :4skrika Den behöver inte vara landsvägsreggad! Stoppar hellre de tusenlapparna i fickan ;)

Kanske lite önsketänkande, men man mår ju göra det bästa man kan av situationen. Hur tycker ni jag ska lägga upp det? Köpa en crosshoj å bygga om, eller försöka hitta en färdig? Eller nånting där mittimellan? Tycker det är lite överpris på reggade motarder, känns som om dom har lika mycke problem som crosshojjarna ändå...

Hursomhelst, kommentera gärna vad ni tycker om de olika hojjarna på 450 kubik, för det här ändamålet! De jag tänkt på hittills är:

KTM 450SX/EXC (provkörde idag, kanonhoj)
Honda CRF450
Yamaha YZ450F (vad säger ni som kör FORT och har provkört 4växlat?)
GasGas 450

Tack till alla som orkar svara :)

Några andra saker angående hojjarna...

Jag är kort, således är avståndet mellan fotpinne å sadel viktig, även ner till marken spelar lite roll när jag ska vurpa å ha igång den sen igen... Jag blev överraskad av KTMen då jag trodde den skulle vara mycke högre mellan fotpinne sadel! Har detta ändrats med årsmodeller? Hondan känns bra på den här punkten förresten. Men då tycker jag att kontrollerna (koppling/fotbroms) är sämre, och det spelar mig ganska stor roll... Vurpande ska även det bli en hel del av, så den får gärna ta mycke spö och vara billig att repa sånt som e viktigt!

Kan det vara värt att köpa Excelfälgar å nav å hela kittet för att spara till nästa hoj, å sälja den blivande som cross igen? Vad bör jag satsa på för prylar som är "universiella" då? (isåfall blir ju frågan också, i vilka 450-hojjar får jag plats med 5" fälg?)

Last edited:
du kan ha 5" på alla de hojarna, vet inte på gasgas dock.
tror nog Hondan är lättast att få en en konkurenskraftig motard av, 5-växlad, bra tryck i motorn osv.
Ktm finns ju delar i överflöd till, så det kan ju bli rättså billigt att bygga om till 6-växlat, beringer broms och ett akrarör.
Yamman är ju som sagt 4-växlad men det verkar ha funkat på rallycrossbanorna iaf.
vet inte om Jocke K har standard växlar eller ej.

har själv inte kört nån 450 motard så det ska jag va tyst om :)

jo... jocke K körde std växlar... iom trimmningen så fungerade det bra ändå tyckte han...

Tack, låter ju lovande :)

Man är ju ingen raket än, men man kan ju bli, å känns onödigt å byta hoj IGEN då :) Därför är det ju bra att veta hur det funkar med 4växlat.

Vad tror ni om idén att köpa en crosshoj å sen köpa prylar som jag kan använda på nästa hoj? Vad kostar ett stötdämparkit som är konkurransdugligt?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026