Ni som mappar?

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Hej, köpt en gixxer k6 för några veckor sedan med micron gp slipon, pipercross filter och PCIII. Den har även blivit mappad ett antal ggr innan det.

Eftersom jag tänkte köra bana o sliponet lät som fan även med db killer. Så slängde jag på orginalsystemet men sparade PC:n och luftfiltret för tillfället.

När jag plugga upp datorn mot PC3:an idag så ladda jag ned mappen som var i. Sedan jämnförde jag mappen från hojjen med en som fanns från dynojet(med samma "comment"). Det enda jag kan säga är att skilde ingenting över 60% gaspåslag(eller mycket lite)..

Då undrar jag hur man kan rekommendera en mappning på ett par timmar när det i slutändan slutar med att man får i princip samma map som dynojet har lämnat gratis?. Eller var det bara skit bakom spakarna?.

När jag mappade min förra R1a. Så lade jag först in mappen som fanns på hemsidan (hade helsystem&luftfilter&powercomander) tyckte den gick jättebra. Men sen åkte jag och mappade den det gjorde över 11 hästar på bakhjulet och ett mycket bättre register.
Så en som kan mappa gör det säkert bättre än kurvan på hemsidan.

Både och......

Skit bakom spakarna är inget ovanligt framförallt inte nu när bänkning handlar mer om automatiserat knappande på datorer än känsla och kunnande.

Sen kan det mycket väl vara så att mappen du laddade hem råkade lira väldigt bra med just din cykel. Där finns dessutom en klar skillnad i hur välgjorda PC mapparna som ligger på hemsidan är. Vill man ha en bra gratismapp hade jag istället letat på div modellrelaterade forum där många användare laddar upp sina mappar. Kör man dem genom mapcompare i PC programvaran kan man ofta snabbt se en trend vad som justerats från original.

Kom dom mot varvstoppet då?.. och det vore intressant att jämnföra din nya map med den du hade innan..

När jag mappade min förra R1a. Så lade jag först in mappen som fanns på hemsidan (hade helsystem&luftfilter&powercomander) tyckte den gick jättebra. Men sen åkte jag och mappade den det gjorde över 11 hästar på bakhjulet och ett mycket bättre register.
Så en som kan mappa gör det säkert bättre än kurvan på hemsidan.

Det låter inte troligt att det ger +11 hk jämfört med mappen du fick med. Är du säker på att de inte jämför med 0-mapp? När jag lämnade in för mappning i bänk så vägrade de att jämföra annat än med en 0-mapp. Dynojet själva säger att med PC och deras medskickade mapp så har man 90% av vad man kan få. Raceåkare som jag pratat med säger att 5-10 hk är max. Det de mappar för är inte effekt utan det svar på gasen de önskar.

Jag har ingen maxhoj, SV 1000 med 120 hk på veven. Min mappning i bänk gav + 8 hk jämfört med omappat. Ganska bra men jag kände ändå att den medskickade mappen gav bättre upp till 6000 rpm. Ville testa så jag gjorde följande.

Skrev ihop en mapp av den från bänken och en av de medskickade ( upp till 6 k).
Satte sen en DV-kamera på tanken och filmade hastighetsmätare och varvrräknare från 3000 rpm till 9000 rpm på trean. Kollade sedan tiden i filmprogrammet för de olika mappningarna. Precisionen är mycket god. Max 0,08 s avvikelse från sämsta till bästa av varje map. Skillnaderna mellan mapparna var Omappat till bänkmapp 0,3 s. Omappat till min egen ihopskrivna 0,5 s. Min mapp slog alltså bänkmappen med 0,2 s. Säkerställt genom fyra körningar på varje.

Det låter inte troligt att det ger +11 hk jämfört med mappen du fick med. Är du säker på att de inte jämför med 0-mapp? När jag lämnade in för mappning i bänk så vägrade de att jämföra annat än med en 0-mapp. Dynojet själva säger att med PC och deras medskickade mapp så har man 90% av vad man kan få. Raceåkare som jag pratat med säger att 5-10 hk är max. Det de mappar för är inte effekt utan det svar på gasen de önskar.

Jag har ingen maxhoj, SV 1000 med 120 hk på veven. Min mappning i bänk gav + 8 hk jämfört med omappat. Ganska bra men jag kände ändå att den medskickade mappen gav bättre upp till 6000 rpm. Ville testa så jag gjorde följande.

Skrev ihop en mapp av den från bänken och en av de medskickade ( upp till 6 k).
Satte sen en DV-kamera på tanken och filmade hastighetsmätare och varvrräknare från 3000 rpm till 9000 rpm på trean. Kollade sedan tiden i filmprogrammet för de olika mappningarna. Precisionen är mycket god. Max 0,08 s avvikelse från sämsta till bästa av varje map. Skillnaderna mellan mapparna var Omappat till bänkmapp 0,3 s. Omappat till min egen ihopskrivna 0,5 s. Min mapp slog alltså bänkmappen med 0,2 s. Säkerställt genom fyra körningar på varje.

hmm, min R1:a gav exakt 2hk extra på slangen m pc3 men ett mkt najsigare register:)

Om jag ska elda lite så lämna min polare in sin z1000 med helsystem fick den mappad av bland dom bästa o fick tillbaka samma hojj som han lämna in.. kurvor i PC3 vet jag inte men känslan var den samma som innan...

Kapar tråden lite. Någon som vet var det finns någon som kan Tuneboy? Vill få den mappad ordentligt, alltså i bänk av någon som kan detta. Är villig att åka en bra bit om det behövs (helst i Sverige men annars Danmark, England, Tyskland, så länge personen i fråga kan engelska).

Jag tror att Racerepairs har lite erfarenhet av att mappa med TuneBoy. PM:a Kamikaze kid här på forumet och fråga om det är intressant. Ett tips är att Du tar med egen laptop så är alla inställningar klara.

Lycka till:tummenupp

Kapar tråden lite. Någon som vet var det finns någon som kan Tuneboy? Vill få den mappad ordentligt, alltså i bänk av någon som kan detta. Är villig att åka en bra bit om det behövs (helst i Sverige men annars Danmark, England, Tyskland, så länge personen i fråga kan engelska).

Om det var mot en o-mapp eller inte vet jag ej (detta gjordes 2006).Men han körde den med en gång han satte den i bänken och då gav den 156hk sen efter så blev det 167hk. Sen var det som om jag hade fått en annan cykel när jag körde hem den hade ett jävulskt mycket bättre drag hela vägen i registret.Så jag var nöjd ialla fall.

En frånga

Om jag bara fortsätter på denna tråd.

Tittat en del på mapparna till gsxr k5-k6.

Nästan alla säger ju att man ska mappa när man dragit på helsystem utan PC. För att inte bränna ventiler osv..

Sen när man kollar dynojets mappar för helsystem. Då ger dom mindre soppa än dom gjorde för min hoj med slipon. Då menar jag MYCKET mindre. Dom har fettat på tex 56% 10750 rpm. Med helsystem är det bara 12%. Detta är dom extrema värdena. Men trenden är tydligen "slipon mer soppa" "helsystem mindre soppa".

Visst jag förstår jag väl att helsystem har bättre flöde än om man slänger på ett slipon. Men på gixxer så verkar det knappt vara så stor skillnad på grenrören mot orginal.

Så då undrar jag kan man inte få mer effekt från orginalsystemet än vad det är tänkt från början. Ja menar dom som slänger på slipon och dränker motorn med soppa borde ju få mindre effekt i slutändan?.

Är ingen expert har bara några funderingar. Som säkert några här sitter med kunskaperna om.

Har 2 st Suzuki 1000 -03, en gathoj med Giannelli Helsystem, pc3 och är mappad men en standardmapp direkt ur PC3 an = går sämre än original! har även en Race K-3a med Acra helsystem men är bänkad hos RG i F-berg som går bra mycket bättre!!! Tänker ladda över den mappen till gathojen o hoppas att jag får liv i skräpet. Originalkurvorna verkar vara helt kass!!

Om jag bara fortsätter på denna tråd.

Tittat en del på mapparna till gsxr k5-k6.

Nästan alla säger ju att man ska mappa när man dragit på helsystem utan PC. För att inte bränna ventiler osv..

Sen när man kollar dynojets mappar för helsystem. Då ger dom mindre soppa än dom gjorde för min hoj med slipon. Då menar jag MYCKET mindre. Dom har fettat på tex 56% 10750 rpm. Med helsystem är det bara 12%. Detta är dom extrema värdena. Men trenden är tydligen "slipon mer soppa" "helsystem mindre soppa".

Visst jag förstår jag väl att helsystem har bättre flöde än om man slänger på ett slipon. Men på gixxer så verkar det knappt vara så stor skillnad på grenrören mot orginal.

Så då undrar jag kan man inte få mer effekt från orginalsystemet än vad det är tänkt från början. Ja menar dom som slänger på slipon och dränker motorn med soppa borde ju få mindre effekt i slutändan?.

Är ingen expert har bara några funderingar. Som säkert några här sitter med kunskaperna om.

Extrema värden som + 56% är bara Thuninglink errors eller handhavandefel

Busan varvar bara 10800 och det är när den går in i regulatorn som linken får spelet och drar till med sådana siffror

Man kan lägga lite tid å snygga bort felaktiga siffror manuellt men offtast uppkommer dom i områden där motorn aldrig körs och spelar därför ingen roll för motorgången

Är inte busan som snacket går om... på den har ja ett helsystem o en tre som satt på när jag köpte den. Kollade (2500) ventilerna förra vintern o allt va bra.

Det som saken gäller var min 1000 k6:a som jag nyss köpt o som varit mappad ett antal ggr innan. Men har läst en tråd i racining forumet i fått mitt svar om A/F ratios.

mappen som den firman som bänka hoj senast utgick ifrån är:

M325-006.djm (går att ladda hem från dynojet)

o då är det med det 56% påslaget för ett slipon när man kollar helsystem är dom inte i närheten av det. Dom ändringarna dom gjort är under 5krpm... annars är allt sóm dynojet mappen...

Extrema värden som + 56% är bara Thuninglink errors eller handhavandefel

Busan varvar bara 10800 och det är när den går in i regulatorn som linken får spelet och drar till med sådana siffror

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT