ni som klagat på Arlen Ness ställ

Najde skrev:
Nej?

Så där gör man nog inte ändå va... står iofs så på susning.nu och wikipedia.org men jag hade för mig att man sticker rakt in i urinblåsan. Om någon undrar så kan jag fråg min mamma, hon vet.
Iaf så finns det det många olika katetrar. Om någon säger kateter så är det spontana man tänker på knappas det du skrev wonderwizzy, iaf inte för mig. Mer sånna man sätter i blodkärlen i jumskarna om man ska in och sätta stent i någonstanns i kroppen eller utföra en balongvidgning. Eller om man vill tappa ur vätska från något ställe i kroppen där det inte ska vara vätska.

den sorts kateter dom skulle sätta på mig var i urinröret iaf.

o det ville jag INTE

wonderwizard skrev:
den sorts kateter dom skulle sätta på mig var i urinröret iaf.

o det ville jag INTE

Stämmer! En vanlig så kallad tömning. Fick se min polare genomlida detta.... En slang genom penis upp till urinblåsan! Och så rinner "kisset" ut så fint så....

:skrämd

Najde skrev:
Nej?

Så där gör man nog inte ändå va... står iofs så på susning.nu och wikipedia.org men jag hade för mig att man sticker rakt in i urinblåsan. Om någon undrar så kan jag fråg min mamma, hon vet.
Iaf så finns det det många olika katetrar.

Suprapubiskateter heter den kater som man sätter in direkt i urinblåsan ovanför könsorganet (läs nedre delen av magen där urinblåsan ligger).

När man ska ta bort vätska från något i kroppen som inte ska innehålla vätska så kallar man det för att dränera. Man sätter ett dränage, inte en kateter.

vtwin skrev:
Suprapubiskateter heter den kater som man sätter in direkt i urinblåsan ovanför könsorganet (läs nedre delen av magen där urinblåsan ligger).

När man ska ta bort vätska från något i kroppen som inte ska innehålla vätska så kallar man det för att dränera. Man sätter ett dränage, inte en kateter.

Ok, fast vad kallar du då det du sticker i kroppen med?
Trevligt att du utbildar dig till ssk :) , sånna behövs.

Najde skrev:
Ok, fast vad kallar du då det du sticker i kroppen med?
Trevligt att du utbildar dig till ssk :) , sånna behövs.

Det jag brukar sticka folk med kallar jag kanyl (om det är det du menar kanske?)

Man lär sig något varje dag :), men hur började vi prata om det här igentligen?
Jag trodde att tråden handlade om arlen ness ställ...

OT, men: En som sätter i en kateter på rätt sätt ska inte göra ont. Möjligen obehagligt första gångerna, men det finns en hel massa folk som "tömmer" sig flera gånger dagligen! (beroende på sjukdom såklart)

juha01 skrev:
OT, men: En som sätter i en kateter på rätt sätt ska inte göra ont. Möjligen obehagligt första gångerna, men det finns en hel massa folk som "tömmer" sig flera gånger dagligen! (beroende på sjukdom såklart)

mycket möjligt, men det e oftast när den ska ut som det gör ont

AN Ställ... 2005....

Jag pratade med Duells på mässan innan jag valde att köpa mitt AN ställ.

AN 1832 (nytt för 2005)
Enligt honom så har AN lyssnat på kritiken och bytt underleverantör av dragkedjor (under dec 2004),
utöver det så sade han att om din dragkedja går sönder innom två år ifrån att du köpte det så är det bara att så till den lokala skräddaren för att få det fixat.... och skicka fakturan till duells. (det är underförstått att du måste prata med duells först).
om du inte vill hitta en lokal skräddare så går det lika bra att skicka stället till Duells.. så står dom för frakten samt lagnngen.

Eftersom jag "fortfarande" har en helt ställ så kan jag inte svara för om detta faktiskt fungerar i praktiken men,,,, det är ialla fall ett steg i rätt riktning.
ska man säja prylar så ska dom fanimej inte gå sönder direkt...

// TAB
:7peta

wonderwizard skrev:
mycket möjligt, men det e oftast när den ska ut som det gör ont
De kollade njurarna på dottern nyligen (för att se att urinet inte går tillbaka till njurarna) och själva införseln var inga problem.
Däremot så gjorde de sista cm på tillbaka vägen ont, hon skrek som en stucken gris stackarn :(

Kompisens tjej jobbar på en akut för gamlingar och hon får dagligen köra in små rör i snopparna på gubbarna.
Skönt att ha något att se fram emot på ålderns höst :hihi

Handlade ett akito ställ förra i maj förraåret... Tvådelat.. Säkerhetsställ...
Såg utvändigt mycket seriöst ut...

Efter min klotning i augusti så var det inte lika vackert... Totalt söndertrasat.
Förstärkningslapparna i armbågarna var typ kevlar. Det visade sig att det inte fanns skinn under... var bara skumgummistoppning samt armbågsskyddet...
Totalt söndertrasat... Vågar inte tänka på hur jag skulle sett ut i högre hastighet...

Så skenet kan bedra..
Hade dessutom hört bra om akito...

Maverick_ou812 skrev:
Sluta nu med katetsnacket, det gör ont här!! :7peta :hihi Usch o fy! Sån vill jag inte ha instoppad där!

Hellre det än att urinblåsan spricker. Jag var med om en jävla smäll för 10 år sen och KUNDE inte pissa. DET gjorde ont... Slangen i picken var en smal sak... :hihi

SENSEI skrev:
Handlade ett akito ställ förra i maj förraåret... Tvådelat.. Säkerhetsställ...
Såg utvändigt mycket seriöst ut...

Efter min klotning i augusti så var det inte lika vackert... Totalt söndertrasat.
Förstärkningslapparna i armbågarna var typ kevlar. Det visade sig att det inte fanns skinn under... var bara skumgummistoppning samt armbågsskyddet...
Totalt söndertrasat... Vågar inte tänka på hur jag skulle sett ut i högre hastighet...

Så skenet kan bedra..
Hade dessutom hört bra om akito...
Låter ju inget vidare. Men huvudsaken är att det gjorde jobbet och att du klarade dig utan skador eller med lindriga skador; Sen att skinnstället är trasor gör väl kanske mindre.

Köpte tvådelat ness, jacka och byxa, saken var bara den att jag åkte på att byta dragkedja på jackan då det visade sig att det skiljde ETT ÅR :va mellan kläderna! Inneficksdragkedjan släppte från fodret i övrigt har jag inte varit med om nåt strul med mitt ness. Dessutom är det stilrent! :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing