Ni som kör/kört ZX6R 98>

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
-Hur är den jämfört med R6? Var det först vid 00 som 6R "gick om" R6 (som den enligt många har gjort)?
Hur är prestandan, chassi, bromsar osv på den? Jag blev ju R1 frälst för ett tag sedan, men har sedan funderat lite mer på vad jag egentligen vill få ut med hojåkandet, och har kommit på att jag gillar aktiv körning, svänga mkt, åka fort rakt fram med, för all del, åka bakhjul osv. Vet dock inte om man ska ha en retta, eller Zx6R. Kommer nog prova lite mer i vår innan jag bestämmer mig, men nu lockar iaf en zx6r. Vad har den för effekt? 98an då, och vad säger ni som äger en?
De är lockande billiga, och jag tycker om den mer och mer...
Vad är det som främst skiljer den från R6?
 
Får jag svara?

Den räcker garanterat till motor- och chassimässigt för gatåkning och stunt. Om du skulle köra Rookie 600 funkar den väl hyfsat, så länge du inte har några vinnarambitioner. Men du ska väl inte köra Rookie 600 gissar jag. ZX6R är rejsigare än CBR600F (inte mycket, men ändå) och mer touring än R6. En vettig kompromiss, måhända. Provkör, du märker direkct om det är nåt du kan eller inte kan leva med.
 
Tackar för svaret. Käns som sagt som att det bara finns ett sätt o ta reda på; det är att prova. Nu har man lite o jämföra med också. Ser onekligen hyffsat bekväm ut, och kawas fotöljer till sitsar e finfina.
 
Jag hade en ZX-6R -95 som jag tyckte var kanon, sedan bytte jag till en R1 -99 och körde också en ZX-6R -99 medan jag hade R1:an. Trots att jag älskade min -95:a så var skillnaden till -99:an stor, den var bättre på allt helt enkelt och kändes som en mindre och smidigare R1, dock med mindre pulver så klart men varvade man så gick det undan mer än väl precis som den gamla. Det är kraftigt överdrivet att 600:or kräver massor av växlingar hela tiden.

Har inte kört R6 så den kan jag inte jämföra med men jag håller med Mattias i kategoriseringen av dem med Honda som mest brukshoj och R6 mest racer och Ninjan mitt emellan.

En sak ingen annan hoj har är dock insugsljudet som är helt fantastiskt på Ninjorna! Vrid på med en växel för högt så motorn får jobba hårt i mellanregistret så får du en ljudupplevelse som heter duga. Efter det så är det bara att slanta upp. Så blev det för mig i alla när jag köpte -95:an. :hihi
 
Kay skrev:
-Hur är den jämfört med R6? Var det först vid 00 som 6R "gick om" R6 (som den enligt många har gjort)?
Hur är prestandan, chassi, bromsar osv på den? Jag blev ju R1 frälst för ett tag sedan, men har sedan funderat lite mer på vad jag egentligen vill få ut med hojåkandet, och har kommit på att jag gillar aktiv körning, svänga mkt, åka fort rakt fram med, för all del, åka bakhjul osv. Vet dock inte om man ska ha en retta, eller Zx6R. Kommer nog prova lite mer i vår innan jag bestämmer mig, men nu lockar iaf en zx6r. Vad har den för effekt? 98an då, och vad säger ni som äger en?
De är lockande billiga, och jag tycker om den mer och mer...
Vad är det som främst skiljer den från R6?

Om du är sugen på en billig zx6r från '96, född och uppvuxen i Skaune med radicalklistermärken på sig, så pm:a mig.
 
Jag har också gått i hojjbytartankar i flera år nu. Fast varje gång så kommer jag fram till att det inte finns något behov egentligen. Jag gillar att köra krokigt mer än allt, och vad finns det för bättre maskin egentligen än en 600:a. Att ZX-6R ska kännas tung och trög jämfört med R6 vet jag inget om eftersom jag inte provkört R6. Däremot så vet jag att den här hojjen älskar kurvor. Inget arbete alls behövs för att lägga ner hojen i höga hastigheter.

Den älskar kurvor helt enkelt... bekvämligheten är bara ett plus.

Bromsar, Tokiko's 6-kolvsok. Samma skivor/bromsar ända fram till ZX-9R 2003 om jag inte minns fel, så nog är överdimensionerade.

Lycka till med hojvalet
/a
 
Peno skrev:
Om du är sugen på en billig zx6r från '96, född och uppvuxen i Skaune med radicalklistermärken på sig, så pm:a mig.

Du har PM!

aLcATRAZ skrev:
Jag har också gått i hojjbytartankar i flera år nu. Fast varje gång så kommer jag fram till att det inte finns något behov egentligen. Jag gillar att köra krokigt mer än allt, och vad finns det för bättre maskin egentligen än en 600:a. Att ZX-6R ska kännas tung och trög jämfört med R6 vet jag inget om eftersom jag inte provkört R6. Däremot så vet jag att den här hojjen älskar kurvor. Inget arbete alls behövs för att lägga ner hojen i höga hastigheter.

Den älskar kurvor helt enkelt... bekvämligheten är bara ett plus.

Bromsar, Tokiko's 6-kolvsok. Samma skivor/bromsar ända fram till ZX-9R 2003 om jag inte minns fel, så nog är överdimensionerade.

Lycka till med hojvalet
/a

Mm precis, det är jäkligt kul o svänga med 600cc.
Sedan om man nu vill göra hojen väldigt wheelievänlig så behöver man ju bara dreva om ettpar kugg. Får se vad det blir. Hinner nog ändra mig många gånger om.
 
Jag var mycket nöjd med min 98:a. Bra drag inte i klassmed GSXR:en, men tillräkligt bra för en 600. Killen jag sålde till bänkade den till 105 bakhjulshästar med endast ett slipon så nog finns det drag i motorn. Stabil och skön att köra. Helt klart en bra hoj.
 
Den har 108hk orginal i motorn, ca 79kw.

Jag stod länge å valde mellan zx6r och R6 men bestämde mig till sist för ninjan för prisets skull. Den är billigare i inköp och ninjan var flera tusen billigare i försäkring.

Nu har jag kört zx6r -99 i ca en månad och är väldigt nöjd. Jag hade en FZR -92 innan och dessa två går inte ens att jämföra, precis allt är bättre på ninjan
 
Kop en ninja om du trivs med den vid provkorningen.

Sjalv har jag varit sugen pa en r1a, men tyvarr sa moter man ju dom overallt och dessutom ar det val den hoj som ar mest kand som en varsting hos de som inte mycket vet om sporthojar. Vill inte att karringar och moppeungar ska tro att man ar en varsting bara for att man kor hoj.

Observera att jag aldrig provkort en r1a, men anda ar mycket imponerad av deras prestanda och detaljer.

Har aldrig provkort zx6r heller, men du far ju iaf en ninja och hur mycket kan det skilja? Dessutom kan du ju bli medlem i ninjaclubsweden och fa en snygg troja... :yoparty

Men som sagt; provkor sjalv! Det ar ju DU som ska trivas med den under en (forhoppningsvis) langre tid.


Lycka till!!

//Jonas
 
Nu har jag inte kört någon R6:a, så jag kan tyvärr inte jämföra..
Men jag har bara bra saker att berätta om ZX6:an, bra drag i motorn & man sitter helt okej!, Hojen verkar trivas kanon på lite krokigare vägar, personligen tycker jag att det är kul att ligga & varva samt växla en hel del.
Den ska va bra att slanga med oxå har jag hört, (är nybörjare på det än)
Men prova dig fram, så hittar du nog en hoj som DU kommer att trivas med!
Lycka till
//Gumpa
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top