ni som kör gata med 640 , vad för sag kör ni med ?

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Hoj
Ducati Monster m900
som ovan skrivet. håller på och justerar in förspänningen på stötdämparen . och enligt boken skall sagen ligga mellan 90 och 100 mm . känns dock som att det är ganska mycket om man bara skall köra gata.. ligger nu på 80 i sag. och den är nog fortfarande för mjuk. ni som bara kör gata och inte tar ut den i terräng och på bumpig grusväg och kör aktivt vad kör ni med ? för med standardinställningen så säckar verkligen röven ihop en hel del så fram hjulet blir instabillt vid mycket nerlägg. funderar på att försöka få henne ner till 50mm eller iallfall 60mm

Tror min är riktigt hård, runt 40-50 säkerligen. Kör grus/asfalt/bana. HUr stabil som helst tycker jag, eller ja som det kan bli med en moped.

Hänget (sag) har ingenting att göra med hur mjuk fjädringen är!
Det är ett mått för att dämparen ska hamna i lämpligt arbetsområde, så att komp- och returdämpningen ska få en chans att fungera så optimalt som möjligt. Sen får man justera dessa 2 efter eget tycke å smak för hårdare eller mjukare dämpning.

För att få ett lämpligt häng (sag) på cykeln så är det byte av fjäder som gäller om man inte kommer inom toleranserna för statiskt (obelastat) och dynamiskt (belastad) häng med orginalgrejerna. Har du rätt statiskt häng och även rätt dynamiskt häng med full utrustning på kroppen så har du rätt fjäder. Tycker du då att den är för mjuk får du öka på komp-justeringen alt. schimsa om dämparen för hårdare dämpning om det inte räcker till med orginal.

Hänget (sag) har ingenting att göra med hur mjuk fjädringen är!
Det är ett mått för att dämparen ska hamna i lämpligt arbetsområde, så att komp- och returdämpningen ska få en chans att fungera så optimalt som möjligt. Sen får man justera dessa 2 efter eget tycke å smak för hårdare eller mjukare dämpning.

För att få ett lämpligt häng (sag) på cykeln så är det byte av fjäder som gäller om man inte kommer inom toleranserna för statiskt (obelastat) och dynamiskt (belastad) häng med orginalgrejerna. Har du rätt statiskt häng och även rätt dynamiskt häng med full utrustning på kroppen så har du rätt fjäder. Tycker du då att den är för mjuk får du öka på komp-justeringen alt. schimsa om dämparen för hårdare dämpning om det inte räcker till med orginal.

tack för ett mycket bra svar.

mina tankegångar angående hänget rör sig i området att handboken har fel angående hänget vad gäller den typen av körning jag ägnar mig åt.

har jag fel om jag tycker att jag borde ha mindre skillnad mellan det statiska hänget och hänget när jag sitter på om jag bara åker gata , kontra om jag även skall köra offroad ?

eller är jag helt ute och cyklar ? förut var det jätte stor skillnad mellan statiskt häng och häng med mig på , nu är det mycket mindre ( 80mm) och cykeln beter sig mycket trevligare.

Man räknar statiska hänget fullt utfjädrat, dvs upphängd på mekpall eller dyl, minus måttet du få med olastad ståendes på 2 hjul helt upprätt. Det borde ligga någonstans mellan 20-35 mm beroende på hojmodell, motard eller offroad/enduro.

Dynamiska räknas från fullt ufjädrad, minus måttet fullt belastad med dig på med full utrustning och fötterna på fotpinnarna i normal körposition. En polare är värdefull att ha till hjälp där...
Måttet borde hamna runt 80-95 för motard och 95-110 för skogsmulle.

Bara för att klargöra hur man mäter.

Alltså har du inte fel i hur du tänker. 640 har väl offroadfjädring om jag inte har helt fel. Vad har du för statiskt häng då?

Edit: Kom på, de mått jag pratar om är för PDS-dämpare. Med länkage kanske det är lite skillnad på måtten.

Last edited:
Man räknar statiska hänget fullt utfjädrat, dvs upphängd på mekpall eller dyl, minus måttet du få med olastad ståendes på 2 hjul helt upprätt. Det borde ligga någonstans mellan 20-35 mm beroende på hojmodell, motard eller offroad/enduro.

Dynamiska räknas från fullt ufjädrad, minus måttet fullt belastad med dig på med full utrustning och fötterna på fotpinnarna i normal körposition. En polare är värdefull att ha till hjälp där...
Måttet borde hamna runt 80-95 för motard och 95-110 för skogsmulle.

Bara för att klargöra hur man mäter.

Alltså har du inte fel i hur du tänker. 640 har väl offroadfjädring om jag inte har helt fel. Vad har du för statiskt häng då?

då ligger vi nog ganska bra .

vi mätte fram 640 mellan mätpunkterna vid helt obelastad , och 610 med hojen olastad , alltså 30mm

och sedan hade vi 560mm med mig på .

så vi ligger alltså på statiskt häng på 30 mm och dynamiskt på 80 mm =).
låter som att jag ligger rätt så bra till , eller va tror du ?

fjädringen är jag inte helt säker på . det är supermotomodellen ,.men jag har ju dock dålig koll på hur det är med 01:an om den har någon speciellt hårdare fjädring på supermotomodellen.

Då har du nog ganska bra inställt på hänget nu. Tror dock inte att 01'orna var så pass anpassade då, det är säkert "vanlig" offroadfjädring. Det du får jobba vidare med nu är ju dämpningen istället. Finns nog rätt mycket snack om fjädringsinställningar om du söker lite i forumet. Man lär sig mycket genom att läsa om andras misstag! ;) Men bästa är att prova sig fram själv! Då lär man sig på riktigt. Hitta en bana och nöt på som bara den och prova olika justeringar på komp och retur ska du se att det löser sig.

En annan viktig sak... Har du koll på om dämparen och gaffeln är servad nån gång? Åker du runt med olja från 2001 så lär det aldrig bli bra... :huvet

Då har du nog ganska bra inställt på hänget nu. Tror dock inte att 01'orna var så pass anpassade då, det är säkert "vanlig" offroadfjädring. Det du får jobba vidare med nu är ju dämpningen istället. Finns nog rätt mycket snack om fjädringsinställningar om du söker lite i forumet. Man lär sig mycket genom att läsa om andras misstag! ;) Men bästa är att prova sig fram själv! Då lär man sig på riktigt. Hitta en bana och nöt på som bara den och prova olika justeringar på komp och retur ska du se att det löser sig.

En annan viktig sak... Har du koll på om dämparen och gaffeln är servad nån gång? Åker du runt med olja från 2001 så lär det aldrig bli bra... :huvet

hmmm. där sa du något.. det får bli nästa punkt på servicelistan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT