Ni som kör 625 sxc...

• Thread starter Thread starter NAN
  • Start date Start date
Har precis kollat upp försäkringar på en ktm625sxc i Stockholm och det var mindre kul. Lutar nog faktiskt åt IF som tar 623kr i månaden för en helförsäkring. Bilsport och mc tog något liknande men utan möjlighet att ställa av. Har dessutom bra erfarenheter av IF då jag har min hemförsäkring via dom. Missade i och för sig att kolla med SaluAnsvar.

Bor i Stockholm är 29år och har haft körkortet i snart ett år.

När får du KTM så det får bli lite gruskörningar?

Jag kollade runt på försäkring på min 660 och LF kunde offroadförsäkra den utan problem. Bilsport mc är ju inte direkt billiga och inte heller har dom speciellt låg självrisk. Jag har min på folksam den kostar 2400 helår/helförsäkring och 1550 halvförsäkring/helår och då har jag en självrisk på 3000vid stöld allt annat ligger på 1500kr

Så här är det hos de flesta försäkringsbolag när det gäller offroadförsäkringar (även andra typer av hojar): (Har jobbat med bla mc-försäkringar på if... tidigare)

Att få ett pris på tex en husa 650 -06 (som jag har för att ta ett exempel) på Folksam, Länsförsäkringar etc så kollar de ju så klart vad där står för angiven kw i reg.beviset hos vägverket, eftersom ALLA (med lite sanning o modifikation) offroad/enduro/motard hojar har lägre effekt angiven pga bullerkrav, avgasutsläpp mm. Om det då inträffar en olycka och de under utredningen kommer fram till att där är mer kw i hojen än vad som står i reg.beviset så kan & kommer de troligtvis INTE att betala ut ersättning eftersom fordonet inte överrensstämmer med vad som är angivet. Detta har de oxå rätt att göra om det skulle visa sig vara så. Personligen fick jag först ett pris på ca 2400:-/hel/helår hos LF men då jag tog upp detta med effekten (min är reggad på 6kw bara) så skulle de undersöka saken och återkomma. Det gjorde dem oxå men eftersom ursprungseffekten (som de ska ha ngn lista över) låg på ca 40kw så flög premien BARA upp till över 12000:- istället:mad: De sa oxå att: Om det visar sig vid en olycka att hojens angivna effekt inte överrensstämmer så kommer de inte heller betala ut ersättning - OM dem kollar det. För min del är det ett jävla vågspel att chansa och då är det bättre som tex Special Bilsport/MC har och de går som bekant på CC:n istället och då finns inte den LILLA paragrafen som gör att du KANSKE inte får ut någon ersättning på en hoj som i mitt fall ligger på ca 70000:- i värde. Något att tänka på för dem som kör nästan nya hojar men bara betalar för tex 6 eller 9 kw på ett vanligt försäkringsbolag:tummenupp

Jag ringde och skulle försäkra min 625smc, den tog dom på offroad försärking.
3500kr hel/helår för mig som är 21 år.

Så att dom inte tar en 625 SXC är ju konstigt.

Du kan inte bo i göteborg då? troligtvis någon stans i utkanten? det där låter för billigt

Det ver som att 625an är dyrare att försäkra än en 660, stämmer det?

Jag är i köpartagen och det lutar åt en 660.

Mark O.erfaren

Det ver som att 625an är dyrare att försäkra än en 660, stämmer det?

Jag är i köpartagen och det lutar åt en 660.

Mark O.erfaren

Hur är det möjligt 660 väger ju mindre och både 625/660 har samma Kw antal?

Jag ringde och skulle försäkra min 625smc, den tog dom på offroad försärking.
3500kr hel/helår för mig som är 21 år.

Så att dom inte tar en 625 SXC är ju konstigt.

Sjukt billigt för att vara 21! Kollade runt när jag funderade på att köpa ktm 690:n. Kollade anteckningarna nu vad jag skrivit om dom olika försäkringsbolagen och LF var dom enda jag inte skrivit pris på....där stod det i stället. "Bara trafik...svindyr" Alltså att dom inte erbjöd hel eller halv till den och har för mig att dom skulle ha typ 17.000:- eller nåt sånt sjukt. Skickade en offertbegäran för 640:n nu så man får se om det skiljer sig.....hoppas det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT