Ni som köper nya hojar...

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har blivit med anställning o denna öppnar möjligheter till inköp av sprillans ny sporthoj. Har nu naturligtvis blivit väldigt sugen på en mycket arg och vacker Italiensk springare Aprilia Tuono 1000 R, 2006.

Den hoj jag kör idag kostar 25´och den har jag kul med o river o sliter i dagarna i ända. Försäkringen kostar inget o jag skiter i om den blir skadad.
En riktig slithäst med andra ord, som jag även fått ganska bra fart på efter lite jobb (ombestyckning, slipon m.m.).

Men den hoj jag kollat in är ju sååå snygg coh den går grymt hårt o härligt MEN den vågar man väl inte slita och slänga i på samma sätt som min nuvarnade hoj? (Bara stöldrisken själv frambringar ju akut ångest :skrämd)

Hör kör Ni, ni som går in o köper en sprillans R1, Blade, Gixxer-

1. Poserar Ni bara vid korvmojen och putsar som tokar eller vågar Ni använda hojarna o köra dem dagligen?
2. Finns det några andra fördelar med en sprillans hoj bortsett ifrån att man är den första ägaren?

Skulle verkligen uppskatta Ert resonemang runt detta med nyköp, fördelar o nackdelar både ekonomiska och andra faktorer.

Em fördel är att du kan få bra kontakt med handlaren där du köper den. Det vill säga du blir en "bra" kund hos de eftersom du köpt hoj, du kan få bra pris på service och tillbehör, du får bättre och snabbare service när du är där osv. Det bör väl poängteras att detta endast gäller "seriösa" handlare som faktiskt bryr sig om sina kunder, det finns många handlare som skiter fullständigt i dig som kund hur många hojar du än köper där.

När du köper ny hoj är det även ett guldläge att pruta på lite kringutrustning eller personlig utrustning. Visst går det att pruta några tusenlappar på hojen men det är oftast effektivare att lämna priset på hojen ifred och istället fixa med en ny utrustning till bra pris, gratis första service eller t.ex ett slip-on med kraftig rabatt.

Vissa fabrikat har ju även förmånlig försäkring med vissa av sina hojar, jag tror till exempel att Kawasaki bjudet på vagnskadeförsäkringen under ett år om du köper vissa av deras modeller, det kan vara ganska mycket pengar...

Araikaj skrev:
2262934 Har blivit med anställning o denna öppnar möjligheter till inköp av sprillans ny sporthoj. Har nu naturligtvis blivit väldigt sugen på en mycket arg och vacker Italiensk springare Aprilia Tuono 1000 R, 2006.

Den hoj jag kör idag kostar 25´och den har jag kul med o river o sliter i dagarna i ända. Försäkringen kostar inget o jag skiter i om den blir skadad.
En riktig slithäst med andra ord, som jag även fått ganska bra fart på efter lite jobb (ombestyckning, slipon m.m.).

Men den hoj jag kollat in är ju sååå snygg coh den går grymt hårt o härligt MEN den vågar man väl inte slita och slänga i på samma sätt som min nuvarnade hoj? (Bara stöldrisken själv frambringar ju akut ångest :skrämd)

1. Poserar Ni bara vid korvmojen och putsar som tokar eller vågar Ni använda hojarna o köra dem dagligen?
2. Finns det några andra fördelar med en sprillans hoj bortsett ifrån att man är den första ägaren?

Skulle verkligen uppskatta Ert resonemang runt detta med nyköp, fördelar o nackdelar både ekonomiska och andra faktorer.

Har inte det värsta :rodnar men köpte en ny sv 650 2005. Det var absolut inte planerat att det skulle bli en ny men då det bara skiljde 5000 sek mellan en ny 05:a och en 03 som hade gått 2700 mil så var valet ganska enkelt :)

Fördel, alla garantier kvar. Skiljde inte mycket i försäkring. 0 mil. Rabbater på sortiment i butik. Känslan av en ny hoj går inte att beskriva. :banana

En ny hoj är ju en ny hoj, men en av de negativa sakerna jag kan nämna (har köpt 2 nya hojar genom åren) är att hojen förlorar väldigt mycket i värde mot om man köper en hoj med några få hundra min på mätaren.

1. Ja köper man en ny sporthoj är ju motivet i min värld uppenbart, dvs köra skiten ur den.

2. Fördelen/arna är: du får en NY hoj,ingen har fingrat och meckat,gasat,kopplat,våldat,vurpat,lagat,tvättat osvosv, den är helt ny fresh from the box lixom, den har garantier, den fungerar förhoppningsvis alltid utan minsta strul,du kan välja/styra precis hur du vill ha den=extra utrustning osvosv från början.

Nackdelarna: Ja du får ju leva med att vara den första som får den där första jobbiga repan i lacken,göra en 100 mil service precis efter du köpt den,tappa en massa pengar på den om du inte ska ha den i 10 år,vara toknojjig om du måste parkera den nånstans utom i ditt eget garage.

Nåt åt det hållet skulle väl jag beskriva det,går ju att lägga på massor med andra för/nackdelar också men det där är väl det som väger tyngst anser jag.

Köp!!!

Vill man ha riktigt mycket ut av sin hoj så ska man nog inte köpa en dyrare båge än att man har råd att krascha den om olyckan skulle vara framme och då menar jag verkligen inte att det ska vara slit och släng attityd. Problemet är väl egentligen att definiera vad "ha råd" egentligen innebär. Kanske inte är den smartaste idéen att ta ett finax-lån inför hojköpet, men har man fast jobb är det väl bara att prioritera. Motorcykel köper man inte för att det är en förnuftig investering.......utan snarare för att inget matchar känslan av adrenalin&frihet..... :yoparty

Jag tror att alla som älskar sin hoj gråter blod vid en rejäl krasch, ny eller ej, men alla har vi väl känt hornen trycka mot insidan av hjälmen en varm sommardag......

Har köpt 2 nya hojar... Den sista (GSX-R1000 -03) för att jag ville ha det "värsta" och för att man visste vad man fick, behövdes inte provköras etc.. Visste att allt var som "det skulle"...
Körde "hårt" med den men stuntade aldrig, hade den bara trafikad, hade den i ett "säkerhetsgarage" så Halvförs. var inte lönt & hel var inte att tänka på!

Araikaj skrev:
2262934 Har blivit med anställning o denna öppnar möjligheter till inköp av sprillans ny sporthoj. Har nu naturligtvis blivit väldigt sugen på en mycket arg och vacker Italiensk springare Aprilia Tuono 1000 R, 2006.

1. Har du råd, köp nytt då vet du vad den vart med om.
2. En hoj ska så klart köras så ofta som möjligt eftersom säsongen är så löjligt kort i Sverige, MEN det är inget bruksfordon att pendal till jobbet på. Det är en nöjesmaskin!

Detta är mitt eget resonemang. Hur andra gör skiter jag i, men mina hojar skall skötas, servas & köras korrekt. Bruksfordon för mig är en bil, om jag absolut vill ha en hoj som bruksfordon skulle jag köpa en skräphoj.

Tack för alla seriösa o bra svar!

Det där med garantier är ju bra o samma grej att inkludera slipon o annat kul i dealen.

Fortsätt gärna o kom med åskiter och erfarenheter runt detta med nyhojsköp :banana

Araikaj skrev:
2263276 Tack för alla seriösa o bra svar!

Det där med garantier är ju bra o samma grej att inkludera slipon o annat kul i dealen.

Fortsätt gärna o kom med åskiter och erfarenheter runt detta med nyhojsköp :banana

Tänkte åxå på det där om när man bör sälja för att inte tappa för mycket i värde, 2000 mil/2 år eller vart går brytpunkten?

känns som dom viktigaste pukterna redan tagits upp.
men en sak o tänka på e att det verkligen är DEN hojjen du vill ha o inte hojjen med några fler hästar etc etc,
beställde själv en helt ny motard förra året, efter två mån insåg jag att det va en sporthoj jag skulle ha.
så en förlust blev det, men försäljaren va jääävligt bra, så jag fick bra pris på en annan.....
men du!! glöm inte känslan att ta första rundan med din splirrans nya hojjj.
orgasm varning på det :tummenupp

Araikaj skrev:
Tänkte åxå på det där om när man bör sälja för att inte tappa för mycket i värde, 2000 mil/2 år eller vart går brytpunkten?

Ääääääääääh skit i det. Kör så mycket du har lust till, det är det den e till för!

Edit: Vad jag menar är att det är en förlustaffär ekonomiskt hur man än gör. Det bästa är såklart att ställa in den i ett torrt varmt garage och aldrig använda den förutom 50kmh myggfria sommardagar, men hur kul är det? Man kör ju liksom inte för att få bra pris av nästa ägare utan för att de e roligt.

Last edited:
Köpte ny hoj förra året, la ner den 3 ggr och hann dra av 1300mil, köpte ny hoj iår smiskar skiten ur den bokstavligen som det ska göras.
Skiten är till för att användas jag köper nytt för att jag vill veta vad som har gjorts med hojjen, så man slipper problem och bara kan köra utan att skruva.
:tummenupp hojen är till för dig,du är inte till för hojen!

Köpt tre nya hojar och ett antal begaganade, kört allihop som de förtjänat. Ser ingen anledning att inte använda dem oavsett om jag köpt dem nya eller begagnade. Kör min hoj så gott som dagligen till jobb så den rullar friskt men försöker ändå hålla efter den med tvätt och puts, trots allt roligare att köra en fräsch hoj än nån sönderskruvad gammal sketraka till sågbock...

Edit: Som nån skrev tidigare, känslan att köra sin hoj från handlaren första gången är obeskrivbar, helt underbart!

Glömde säga att ibland får man även bra erbjudanden på att finansiera köpet om du inte ska köpa den kontant (vilket jag inte tycker du ska göra även om du har pengarna i fickan men det är en helt annan historia). Ofta kan du få bra erbjudanden på ränta eller uppskjuten betalning osv om du köper nytt.

Last edited:
Kan kanske bli bra för en del, men i sista ändan är 9/10 sådana dealar gjorda för att säljaren och banken ska tjäna mer pengar på det. Finns ingen som lånar ut pengar för att vara shysst.

Ny hoj.

Jag säger bara så här speciellt när det gäller nya sporthojar av värsta klassen.
Många som köper en sådan hoj och då gärna nya, kan inte utnyttja den på rätt sätt. Jag har själv varit med om att se det med egna ögon. Det jag syfta på då är när jag rullat mina mindre värsta hojar på banor runt om i sverige. Så märker man hur folk pratar och åker. Faan vad han på 600 an kör fort och hur man tutar för omkörning innan kurvor och blir omblåst på rakorna så det svischar men i slut endan så kör jag om dom :arsele . Många har dom bara för att tro att dom är värst men bara faktum att maskinen är det och inte dom. :tungan Kolla bara på däcken och speciellt fotpinnarna, inga skrap märken där inte. Men platta mitt på däcken har dom och o utnyttjade kanter på däcken. Det är ett dyrt nöje för dom att ha en maskin som kostar skjortan,kallingarna och mer än så för en helförsäkring. Sen så vill jag bara säga att jag doc håller med dom andra när det gäller att det är bara du som har kört den och ingen annan. Det är en sak bara det som känns helt OK. Sen priserna som det talas om att man får allt så mycket billigare, visst men du har också kanske betalat 125 000:- för att komma dit bara för några tusenlappar. :3freak Är det då billigt kan man fråga. Jag säger vara så här. Köp en några år äldre hoj typ 02/03 och få en massa pengar kvar för både helt ny utrustning och en massa egna styling komponenter till som gör hojen till just din... :yoparty

DR-Zätare skrev:
2263801 (vilket jag inte tycker du ska göra även om du har pengarna i fickan men det är en helt annan historia). .

jag har funderat lite o kan omöjligt förstå varför man inte skulle köpa kontant?
ska själv beställa ny till våren, o betala kontant,
dels för att jag redan har bil o hus lån.
är därför nyfiken på vad du menar?
kanske är det dumt att göra som jag??? :confused:

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back