Ni som köper MC-kläder på nätet!

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Hej allesammans,

Kört mc i vad blir det, 3-4 år nu. De första två åren var jag student och så ledes handlades mycket kläder begagnat och på ställen som biltema. Det känns lite för tråkigt just nu då jag numer jobbar heltid så jag är nyfiken på att bl.a. köpa ny hjälm och lite annat smått och gott.

Hur är det med webbshopar vad gäller frakt och vad gör man om hjälmen är för stor?

Sen gillar jag alltid att göra en bra affär så om ni har tips på sjukt bra/billiga webbshoppar med kanske någon rea mottager jag dessa tacksamt.

Puss!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det varierar väl från webshop till webshop, men de flesta seriösa verkar ha en returpolicy iaf.
FC-Moto är vanligt förekommande här på forumet iaf. :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Köper oftast på nätet från England eller Tyskland. Har handlat en hel del saker och det har aldrig varit några problem. Frakten brukar gå på någon hundring och tar ca en vecka. Vissa butiker har fri frakt till Sverige om man handlar över ett visst belopp. Skickas oftast med UPS eller DHL - det senare brukar innebära att Postnord levererar. Brukar oftast vara hemleverans, så om man inte är hemma när budet kommer kan det ta någon dag extra innan paketet hamnar på ett utlämningsställe.

I och med att man har 14 dagars ångerrätt (så länge man inte använt varan, dvs den skall gå att sälja igen som ny) brukar det aldrig några problem med returer. Skulle storleken på hjälmen vara fel skickar du helt enkelt tillbaka den. Det man skall tänka på är att man själv får stå för returfrakten och den blir oftast betydligt dyrare än vad man betalade i ursprunglig fraktkostnad, i och med att webbutikerna har betydligt lägre priser i sina avtal med fraktbolagen jämfört med vad man får betala som privatperson. Skulle tro att man får räkna med en femhundring för att returnera en hjälm till t ex England. Man behöver oftast registrera returen hos butiken innan man skickar tillbaka. Beror returen på att varan är felaktig eller att butiken gjort fel brukar man ofta få en fraktsedel för att skicka tillbaka varan utan kostnad. Allt det där står i villkoren på butikens hemsida.

Några ställen jag har handlat på och som brukar funka problemfritt är:
www.sportsbikeshop.co.uk (England)
www.helmetcity.co.uk (England)
www.fc-moto.de (Tyskland)
www.louis.eu (Tyskland)
www.dainese.com (Italien)

Nästan alla webbutiker brukar ha en avdelning "clearance", "sale" eller liknande med rätt bra rabatter på utgående modeller. Ibland kör de kampanjer med extra rabatter, men det känns som att det inte är så begränsat till bara vissa tidpunkter på året. När de väl sänkt priserna på utgående modeller brukar de ligga kvar till rabatterat pris tills de sålt slut. Ibland kör de extra kampanjer via mail där man får rabattkoder man kan använda på hela sortimentet, men det är inga fantasibelopp det handlar om, typ 10-15%, €20 och liknande.

Även om det oftast blir billigare att handla från andra EU-länder känns det som att prisskillnaden är mindre än förr. Att valutakursen är sämre spelar förstås roll, men det verkar även som att tillverkarna normaliserat priserna mer mellan EU-länderna.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Du har naturligtvis kollat priser i inhemska butiker?
Gräset är ibland inte grönare på andra sidan gränsen:)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Alltså vill handla på den fc-moto butiken men hemsidan är så slö så den time:ar ut hela tiden :huvet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Handlar mest på svenska webshopar. De flesta bjur på frakt när man köper ex en hjälm men så blir det ju inte från utlandet generellt. Siffran längst ner på kvittot diffar inte så mycket
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Vill bara höja ett varningens finger för FC-moto. Det kan vara frid och fröjd när/om man får sina saker men gud nåde den stackare som måste ha med deras "kundtjänst" att göra. För min del tog det 7 månader (?!) att få ett par boots skickade till mig. Den mailkonversationen är ren komedi.

Som någon annan redan påpekat, det är inte alltid billigare utomlands, många gånger har jag blivit förvånad över hur bra erbjudanden handlarna har här hemma, senast idag köpte jag ett helställ som var 1000 spänn billigare här hemma jämfört med FC-moto. Dessutom kunde jag ju prova det och förvissa mig om vilken storlek jag skulle ha.

Med det sagt - Helmetcity och ngales.com har jag haft bra erfarenheter av.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Lyckades hugga både hjälm och en jacka på rea (fc-motor och ebay) så det blev rejäla summor jag sparade in där. Men kläder överlag tycker jag inte det verkar skilja så mycket mellan Sverige och resten av Europa? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltså vill handla på den fc-moto butiken men hemsidan är så slö så den time:ar ut hela tiden :huvet

Då är väl saken klar. FC-Moto faller bort.
I varje fall för mig ska saker och ting funka 100%.

Och problemet är inte om hjälmen är för stor.
Bristen på hår typ Marco Simoncelli RIP kan lösas med en diskkudde under fodret längst upp.

Problemet är om hjälmen känns obehaglig, klämmer efter 2 timmar.
För liten.
Vad gör man då?
Min står på hyllan numera.

Men vill du spara, gör ett varv på Biltema och Jula och prova.
En av de bästa hjälmar jag köpt
(för 289kr på Julas vinterrea 2009/2010)
var den här, **** hos Sharp.

http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/v-can-v190

Just nu har jag en X-Lite 802R
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/x-lite-802r
köpt på Lelles höst/vinterea för 2499kr
passar bra för min rundskalle
(de flesta europer har avlånga skallar sett uppifrån)
men den har problem med imma vid regn, så inget jag rekommenderar.
 
Last edited:

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Jag har köpt allt jag har från XLmoto. Beställde ny hjälm torsdag kväll förra veckan och paketet var framme måndag morgon! :tummenupp

Bor man runt sthlm är det värt att åka till deras butik, väldigt schyssta lyckades få en riktigt bra deal där på ett goretex ställ. (Låter nästan som om man jobbar där men icke är en riktig industriarbetare):hihi
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Köper från tyskland eller england och hoppas att prylarna passar. Senast racestövlar och handskar. Efterforskar man rejält genom att mäta upp sina egna mått, kolla upp size charts för det märke man är intresserad av, samt googlar efter forumtrådar om passform etc så tycker jag att det inte brukar vara något problem att få det rätt från början. Både mina stövlar och handskarna sitter helt perfekt för övrigt. Härnäst ska jag köpa helställ från tyskland, gjort samma omfattande efterforskning där. Stället är 4 000kr billigare än billigaste affären i sverige.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Det jag gör om jag ska beställa från Tyskland / England är att jag till ex ska ha en AGV hjälm och Alpinestar handskar. Då går jag till en MC affär, kollar deras priser och om jag inte hittar något bättre så testar jag en AGV hjälm och Alpinestar handskar i affären. Det är samma storlek i resten av Europa på samma märke :banana profit!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har handlat flera gånger på de på FC-Moto utan några som helst problem. Allt har funkat. Dock har jag inte haft med deras kundtjänst att göra, så det som Havre skrev kan jag inte kommentera.

Sedan finns ju Louis.de som också ofta har konkurrenskraftiga priser.

MEN... (och nu blir det intressant att se om ni andra håller med)

Jag har en känsla av att de svenska priserna och nätpriserna inom EU har närmat sig varandra något. För ett par år sedan var det nästan alltid klart billigare att köpa på kontinenten eller i UK. Men nu tycker jag mig se att det ibland skiljer ganska lite, när frakten är inräknad.

Köpte en Blauer hjälm i butik i Sverige till ungefär samma pris som online.
En John Doe-jacka butik i Sverige kostade ungefär samma som online.

Det gäller självklart inte allt. Tittade på en Kiega-ryggsäck nylingen. Ett par hundra billigare i en webbshop i Tyskland än en webbshop i Sverige (Touratech). Batterier finner man betydligt billigare i UK än i en svensk butik.

Någon som håller med, eller emot?
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Har handlat flera gånger på de på FC-Moto utan några som helst problem. Allt har funkat. Dock har jag inte haft med deras kundtjänst att göra, så det som Havre skrev kan jag inte kommentera.

Sedan finns ju Louis.de som också ofta har konkurrenskraftiga priser.

MEN... (och nu blir det intressant att se om ni andra håller med)

Jag har en känsla av att de svenska priserna och nätpriserna inom EU har närmat sig varandra något. För ett par år sedan var det nästan alltid klart billigare att köpa på kontinenten eller i UK. Men nu tycker jag mig se att det ibland skiljer ganska lite, när frakten är inräknad.

Köpte en Blauer hjälm i butik i Sverige till ungefär samma pris som online.
En John Doe-jacka butik i Sverige kostade ungefär samma som online.

Det gäller självklart inte allt. Tittade på en Kiega-ryggsäck nylingen. Ett par hundra billigare i en webbshop i Tyskland än en webbshop i Sverige (Touratech). Batterier finner man betydligt billigare i UK än i en svensk butik.

Någon som håller med, eller emot?

Håller med helt och hållet. Det känns som att handlarna börjat inse allvaret och anpassa sig efter europeiska priser. Igår kunde jag vandra in och köpa ett Dainese Laguna Seca Evo ställ för runt femtusen spänn över disk. Det hade inte hänt för fem år sen.

Gällande FC-motos kundtjänst fanns det skrämmande brist på engelska (ibland gick det knappt förstå vad de sade trots att det rörde sig om skriftlig kommunikation), röriga resonemang om varför / var mina boots var någonstans, först skyllde de på tomt lagersaldo (trots att det stod på sidan att stövlarna fanns i lager), sedan att producenten hade semesterstängt (?), när jag sedan krävde ett återköp och pengarna tillbaka var det inte möjligt eftersom att "the boots has been sent, sir". Naturligtvis hade bootsen inte blivit skickade och det dröjde ytterligare två månader efter att jag blivit lovad två gånger att bootsen "hade idag skickats med expressfrakt" innan dem dök upp.
Som sagt - får man väl sina grejor är ju allt frid och fröjd... men skiljer det någon hundralapp mellan att kunna gå in i en svensk butik och prova grejorna/sköta byte och reklamation och att sitta och lägga nästan en heltidstjänst på att spåra sina försvunna grejor och jaga med mail och telefon mot en kundtjänst som knappt pratar engelska då blir valet lätt.. :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Usch, låter inge' kul...

Sedan så får man väga in att man håller sin svenska handlare vid liv genom att handla där. Bara det kan vara värt en hundring eller mer. Enkelt att byta. Personlig service och goda råd i butiken, osv.

Jag börjar nästan alltid hos mina lokala handlare av det skälet. Parallellt med att jag söker på nätet. Och roligast är när merkostnaden i den fysiska butiken i Sverige är så liten (eller ingen alls) så att jag kan lägga min konsumtion där. Vi vill ju ha kvar våra butiker!
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Sedan så får man väga in att man håller sin svenska handlare vid liv genom att handla där. Bara det kan vara värt en hundring eller mer. Enkelt att byta. Personlig service och goda råd i butiken, osv.


När det erbjuds så får dom ju ofta sälja också. Nu har ju inte Ö-vik så många handlare, den som finns är jag inte pigg på handla hos... Däremot har jag absolut inget emot att lägga lite mer för att handla på t.ex. Northbike.
Ta bara en sådan sak när jag köpte mina byxor där över nätet(!!) så skickades det med dels en bandana (värde 1kr?) men även ett litet kort med en handskriven hälsning om en bra säsong och tack för att man handlade där.
Vet inte om det bara är jag, men blir oerhört charmad av sånt. Man känner sig lite utvald. =) (Än om det nog skickas till alla)

Annars har jag handlat en del på FC-Moto. Funkat bra. Än om dom är sega ibland. Man måste dock ha med sig att priset ska vara rejält billigare för att tjäna p ådet. Dom är duktiga på smyga med någon extra avgift lite här och där. Sen är det ofta nå fraktbolag i sverige som vill ha lite pengar m.m. Skiljer det bara 500kr är det sällan värt det.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...klipp!... Dom är duktiga på smyga med någon extra avgift lite här och där. Sen är det ofta nå fraktbolag i sverige som vill ha lite pengar m.m. Skiljer det bara 500kr är det sällan värt det.
Det känner jag inte igen. Såvida du inte absolut vill betala kontant vid leverans, då kan det uppstår en kostnad. Men betalar man med kort, tex via PayPal, så har åtminstone FC-Moto ett fast pris till Sverige. Andra handlare har andra prismodeller för frakt. Men just de här är rätt enkla att förstå sig på:

Skärmklipp FC-moto.JPG
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Handlat från FC-Moto, Helmet City, MotoCard m.fl.

Mest mysko har FC-Motos kundtjänst varit. Inget fel direkt, bara mysko som andra vittnar om.

En sak som man inte får glömma bort är att ev. returfrakt till utlandet blir riktigt dyr om man inte via jobbet eller en polare kan komma åt att skicka via nån som har avtal med någon av Schenker, DHL å så vidare. Riktigt dyrt...:mad:

Rent allmänt så är det när det krånglar som det är trevligt att ha en "lokal" handlare att åka till och ta kragnummer 0 på utifall att det trilskas med reklamation.

Dessutom ska man i alla fall snacka med sin närmaste handlare först....som jag gjorde här t.ex, det kan löna sig.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det känner jag inte igen. Såvida du inte absolut vill betala kontant vid leverans, då kan det uppstår en kostnad. Men betalar man med kort, tex via PayPal, så har åtminstone FC-Moto ett fast pris till Sverige. Andra handlare har andra prismodeller för frakt. Men just de här är rätt enkla att förstå sig på:

View attachment 428658
Mja typ varje gång jag köpt en hjälm utifrån så har Skellefteåfrakt eller va fan dom heter velat ha en ca 200kr.

Sen smyger inte FC-MOTO så. Men summan när du kikar brukar höjas lite i kassan. Nån skatte grej konstigt nog har jag för mig? Men var ett tag sen jag handlade där så kanske blandar ihop det. :p
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Vet jag exakt vad jag ska ha med storlek osv så köper jag generellt av fc-moto.de

Sajten är inte den bästa och man får vara noga med att kolla årgång/modell på grejerna. Ofta finns samma sak i flera priser och då är det ofta färger eller årgångar som skiljer.

På bootsen jag just köpte så skillde det ca 700 kr i skillnad (20% dyrare i Sverige).

Handskar, hjälm osv följer ungefär samma mönster. Köper man förra årets modell så blir det ännu billigare.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top