Ni som har tagit lätt mc kort

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Ni som har tagit lätt mc kort!

Tjena! Tänkte fråga folk här på forumet som har tagit eller håller på att tar lätt mc kort.

Jag läste på körskolan här i Falun som har mc att utbilda för mc kort, men saken är att jag såg att de hade ändrat med den här riskutbildningen för något år sedan och att det blir flera tusen om man lägger ihop risk 1 och risk 2, plus att jag tänkte välja lilla mcpaketet på körskolan som blir 5900 kr och om man lägger ihop alla avgifter och sånt ink risk 1 och risk 2 så skulle det bli något på 9000 närmare 10000 har jag för mig och det är ju ganska mycket för ett mc kort för lättvikt! så jag tänkte höra med er som har tagit hur mycket det kostade för er och hur ni gjorde det billigt och tips, skriv snälla tips och vad er gick på!

Tack i förhand!
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Risk 1 och Risk 2 är väl sammanlagt 3500 där jag bor. Sen 5-7 lektioner på körskola tillsammans med en uppkörning är ungefär 10k. Det är vad det kostar. Blir inte särskilt mycket billigare. Man kan ju skippa körskolan men då får man köra mer privat och då får man nog inte lika mycket feedback.
 

utter92

People of Japan, you must now be brave
Gick med
24 May 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
FZR 600 Tidigare: Mito, XT125R
Mitt gick på runt 10 och då körde jag kanske 100 mil privat, 6 lektioner(3 bana + 3 trafik), levt mopedliv ett år(hur positivt nu det var...) och klarade proven på första försöket.

Om du har tillgång till att köra mycket privat så du kan öva på alla uppkörningens delar kan du säkert komma ner i pris men det är nog en realistisk summa du kommit fram till, blir lätt ytterligare ett par tusen till.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ett lätt motorcykel kort är precis samma som till tung motorcykel och bil. Om du ska ta mellan kort är det bara uppkörning som gäller sen.

10 000 är rätt billigt endå.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Mitt gick på cirka 8-9000 kr, hade väl kört 10 mil "privat" på ett inhägnat område där jag tränade bromsning, krypning, undanmanöver och sånt skit som kommer på uppkörningen, och visade mig duktig med trafikskolan när det kom till den delen och kom ut snabbare i trafik än andra.
 

Kalliniho

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Ort
Ulricehamn
Hoj
Aprilia RS 125 Black -07 Puch Dakota -73
Ett lätt motorcykel kort är precis samma som till tung motorcykel och bil. Om du ska ta mellan kort är det bara uppkörning som gäller sen.

10 000 är rätt billigt endå.

Fortsätter lite på detta grymma inlägg:
Det är värdelöst att sitta på en moppe i två år och ta mellan direkt när du är 18, den enda fördelen är att du slipper den extra uppkörningen för att uppgradera ditt A1 kort till A.
Sen blir det dyrare och dyrare med åren så om du inte tar det nu för 10 000 (och kanske lite mer) så kanske du betalar 15-20 000 om två år...

Du har också förmånen att välja på olika paket, skulle jag tagit det paketet som erbjöds så skulle mitt kort landa på 16 000 (en massa körlektioner ingår)

Det enda sättet du kan göra det billigare är att köra 0 på trafikskolan, då har du bara teorin, risk 1&2 + uppkörning som för mig landar på ca 5 300
 

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Fortsätter lite på detta grymma inlägg:
Det är värdelöst att sitta på en moppe i två år och ta mellan direkt när du är 18, den enda fördelen är att du slipper den extra uppkörningen för att uppgradera ditt A1 kort till A.
Sen blir det dyrare och dyrare med åren så om du inte tar det nu för 10 000 (och kanske lite mer) så kanske du betalar 15-20 000 om två år...

Du har också förmånen att välja på olika paket, skulle jag tagit det paketet som erbjöds så skulle mitt kort landa på 16 000 (en massa körlektioner ingår)

Det enda sättet du kan göra det billigare är att köra 0 på trafikskolan, då har du bara teorin, risk 1&2 + uppkörning som för mig landar på ca 5 300



Tänkte på det där att du fick ditt för 5300 och det egentligen skulle kosta 16 000? du tog väl ett mc-paket och sen valde du bort lektionerna eller? godkänner trafikskolan det? måste dom se att man klarar av det eller är det bara att plugga och kör jävligt mycket hemma?

Hur gjorde du? berätta lite mer om det. körde du mycket hemma själv och tränade och hade körvana innan? och pluggade?
Sorry om det blev lite mycket frågor, men jag är så osäker och vill gärna veta och vill ha mitt mc kort billigt så jag kan spara pengarna :)

MVH
 

Bälte

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
2010 Yamaha XJ6 | 2009 Yamaha Wr125x
Tjena!

Jag tänkte själv plugga privat.. Jag fyllde 16 år så sent att kurserna slutat gått för i år!! xD
Då tänkte jag att jag pluggar hela vintern... Och köra är jag redan rätt bra på ;)

Är detta en bra idé? Någon annan som pluggat privat?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Tjena!

Jag tänkte själv plugga privat.. Jag fyllde 16 år så sent att kurserna slutat gått för i år!! xD
Då tänkte jag att jag pluggar hela vintern... Och köra är jag redan rätt bra på ;)

Är detta en bra idé? Någon annan som pluggat privat?

läs boken innan och utantill, och sen söker du online och "skaffar hem på ett annorlunda vis" teo trafikskola, så klarar du teorin,

Och när en 16 åring säger "köra e jag rätt bra på" kan de betyda allt ifrån att kunna växla till att manöverera, men som sagt, motard är enkla och du ska kunna köra i saktare än gångshastighet på en konbana, kan du de?
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Nu är det väll också så att han inte kommer att kunna ta mellan kort när han är 18 pågrund av dom ny reglerna som infaller år 2013. ( påpekning till det som skrevs lite längre upp) om det är så att du är 16 nu vill säga.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Nu är det väll också så att han inte kommer att kunna ta mellan kort när han är 18 pågrund av dom ny reglerna som infaller år 2013. ( påpekning till det som skrevs lite längre upp) om det är så att du är 16 nu vill säga.

Var kan man finna mer info om dessa nya regler? Jag har inte läst något om detta, mer än möjligen förslag på att reglerna bör ändras.

Till TS: Runt 5000 är vad du måste lägga ut, sen kommer du antagligen behöva lägga ut lite mer, eftersom det kan vara svårt att lära sig att köra helt korrekt utan någon trafikskola inblandad, speciellt eftersom du inte tagit B-kort eller så innan.

Ett stort tips är att köpa hojen innan uppkörningen så du kan öva med den själv, privat handledare vore toppen och kan nog spara dig mycket pengar, men om inte annat så kan du ju i alla fall hitta någon öde parkering eller så och träna krypkörning och dylikt. Jag är inte helt säker på vad mitt kort kostade, men det var nog runt 15 000. Jag kunde hantera hojen bra innan, så jag behövde inte träna något på konbanorna, men jag tog en del lektioner i trafiken. Misslyckades dock med första uppkörningen, bristande trafikvana gjorde mig nervös, och det faktum att jag körde upp 30 september, vilket var den sista dagen på året som uppkörningar anordnades.

Hade jag haft privat handledare så jag kunnat kört mer innan första uppkörningen hade jag nog klarat det. Jag tog inga fler lektioner efter första uppkörningen, utan körde privat med bil och "övningskörde" själv lite grann också med hojen (kanske 40 mil) så att jag blev van vid trafikkörning med min egna hoj, som jag senare körde upp med.
Uppkörningen gick som en dans :)
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Jag vet inte om det är säkert bestämt faktist jag har bara hört det här på sporthoj, och jag tyckte att det lät väldtigt säkert att det var så det skulle bli , men isåfall får vi väll hoppas på det motsatta :)

Mitt kort kostade: ca 6100kr
risk1: 900
risk2: 3200
teori: 200
uppkörning: 1500
Körkortstillverkning: 200

Jag körde 100procent privat ( 60 mil totalt) och tog alla på första. Jag hade crosskunskaper sedan tidigare.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Det har kommit nya regler, man kommer få ta det när man är 18.
Det enda som kommer att hända är att den lagliga effektgränsen stiger med 10 kw ^^

SMC har kämpat och fått ihop det här till år 2013 :)
(Lagen träder i effekt 19 januari 2013)
Det var först planerat att A2 skulle få en åldergräns på 20 år, men så vart det inte ;)

Åldern för A1 är 16 år

För A2 18 år antingen med två års erfarenhet av A1 och körprov eller utbildning eller 18 år och direkt tillträde (kunskapsprov och körprov)

För A 20 år med två års erfarenhet av A2 och körprov eller utbildning eller 24 år för direkt tillträde.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top