Ni som har r1:or hjälp mej :)

biker_Fille

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
gixxer
Hej jag ksa kolla på en r1a till helgen har ni tips vad man ska kolla på. Det är en 01:a. Finns där några barnsjukdomar på dem?. Jag har sett på sporthoj att vissa skriver att r1:an dricker mycke olja sant eller falskt? tar gärna emot råd och tips inför ett eventuellt r:1 köp ha det bra :banana

:yoparty

biker_Fille skrev:
Hej jag ksa kolla på en r1a till helgen har ni tips vad man ska kolla på. Det är en 01:a. Finns där några barnsjukdomar på dem?. Jag har sett på sporthoj att vissa skriver att r1:an dricker mycke olja sant eller falskt? tar gärna emot råd och tips inför ett eventuellt r:1 köp ha det bra :banana

De flestar drar lite olja...och vissa drar mycket. Antingen byter man kolvringar eller så fyller man på olja lite titt som tätt och ser glad ut! ;)

Tidigare R1:or hade ofta problem med att 2:an växel hoppade ur men förmodligen inget du behöver oroa dig för på en 01:a, dock kan det var bra att dra ur den rätt hårt på 2:an bara för att vara säker..

Annars så är det bara att kolla det vanliga när man ska köpa hoj; Däcken, drivpaket, bromsarna, packboxarna, olje läckage från motorn och om ramen fått smaka asfalt (om den är svetsad tex).

lycka till!

Om endast 2an hoppar ur är det ett enkelt fel att fixa. kostar inte många kronor att få en fjäder som sitter utanför växellådan bytt. däremot om fler växlar trasslar bör du vara mer försiktig.
Olja drar väll mest dom äldre modellerna 98, 99 men en 01 kan säkert dricka en hel del med. Ett tips är ju att kolla om det är styrdämpare på den.. R1 har väll lite tendenser att vara lite jobbig utan sådan? sen vet jag som sagt inte hur det är med just 01 om det är tillfixat. ett litet tips att kolla på.

Den lilla metallbiten som sitter vid styret som gör att du inte kan sväga mer än max om jag säger så. är den omlackad eller svetsad betyder det ju att hojjen varit omkull ordentligt. förstår du inte vad jag menar får du hojta till så slänger jag upp en bild på vad jag menar!

R1 har väll en tendens att vara bakhjulskörd ibland med så kolla styrlager o allt så inget skakar eller sitter löst i gafflar o skit. ganska viktigt!'

Lycka till!

MestHemlig skrev:
Den lilla metallbiten som sitter vid styret som gör att du inte kan sväga mer än max om jag säger så. är den omlackad eller svetsad betyder det ju att hojjen varit omkull ordentligt. förstår du inte vad jag menar får du hojta till så slänger jag upp en bild på vad jag menar!

Lycka till!

Blev lite nyfiken på vad du mena där, så du får jättegärna lägga upp bilden om du har lust! :banana

Tjoffe skrev:
Han menar att styrstoppen inte ska vara hårt misshandlade.

smidigare att säga så kanske :) men det är precis vad jag menar. är dom pånyttsvetsade är det antagligen så att hojjen varit omkull rejält och dom har bara svetsat fast styrstoppen igen. farligt farligt!

MestHemlig skrev:
Om endast 2an hoppar ur är det ett enkelt fel att fixa. kostar inte många kronor att få en fjäder som sitter utanför växellådan bytt. däremot om fler växlar trasslar bör du vara mer försiktig.
Olja drar väll mest dom äldre modellerna 98, 99 men en 01 kan säkert dricka en hel del med. Ett tips är ju att kolla om det är styrdämpare på den.. R1 har väll lite tendenser att vara lite jobbig utan sådan? sen vet jag som sagt inte hur det är med just 01 om det är tillfixat. ett litet tips att kolla på.

R1 har väll en tendens att vara bakhjulskörd ibland med så kolla styrlager o allt så inget skakar eller sitter löst i gafflar o skit. ganska viktigt!'

Lycka till!
Om tvåans växel hoppar ur så räcker det tyvär inte med en fjäder.
Fjädern som du täker på, som brukar gå sönder, går till väljartrumman och
när den går av så brukar det vara svårt att få i tex neutralen eftersom att
fjädern inte drar ner lägesspärren.
Hoppar tvåans växel ur så åker man på att byta 2ans och 6ans drev (för attklackarna som går ivarandra är utslitna) eventuellt växelgaffel.
Bara dessa tre komponenter ligger på ungefär 3-4000 kr att inhandla.

Peder Rosberg skrev:
Om tvåans växel hoppar ur så räcker det tyvär inte med en fjäder.
Fjädern som du täker på, som brukar gå sönder, går till väljartrumman och
när den går av så brukar det vara svårt att få i tex neutralen eftersom att
fjädern inte drar ner lägesspärren.
Hoppar tvåans växel ur så åker man på att byta 2ans och 6ans drev (för attklackarna som går ivarandra är utslitna) eventuellt växelgaffel.

Ok! tack :) man lär sig något nytt varje dag. :tummenupp dock sa mekanikern på lokala MC handlaren att det inte skulle vara något problem... men vi kanske inte menade samma saker :) :va

förlåt om jag lurade dej biker_fille

MestHemlig skrev:
Ok! tack :) man lär sig något nytt varje dag. :tummenupp dock sa mekanikern på lokala MC handlaren att det inte skulle vara något problem... men vi kanske inte menade samma saker :) :va

förlåt om jag lurade dej biker_fille

Läste din post en gång till nu, du skrev ju rätt fast tvärt om.
Om alla växlar hoppar ur så kan det vara fjädern, medans om tvåan hoppar ur
så är det värre :tummenupp

Peder Rosberg skrev:

Går det inte att cutta dreven som på andra hojar? :va

lånar tråden... har en 01:a också, men min har fastnat i 3:an och vill varken upp eller ner. någon som hört talas om det? kan det vara fjädern det också?

Hoztic skrev:
Går det inte att cutta dreven som på andra hojar? :va

Jo det klart, men oftast är det inte så mycket kött kvar cutta på.
Yamahalåderna har ju runda klackar, så dom är ju lite mer besvärliga än
tex Suzukins raka klackar.
Så det bästa är väl att cutta nya och sätta dit.

pakopak skrev:
lånar tråden... har en 01:a också, men min har fastnat i 3:an och vill varken upp eller ner. någon som hört talas om det? kan det vara fjädern det också?

Jag skulle tippa på antingen har väljartrumman gått i bitar eller så är det
en växelgaffel.

Det var väldigt odramatiskt, inga missljud eller nånting. den bara fastnade helt plötsligt.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D