Ni som har bytt till slipon/helssytem har ni optimerat?

Precis! Har också funderat på att köra med DB-killer mesta dels då..
Men hur bra blir det om man köper PC och K&N, monterar själv och sen kör med dom färdiga mapparna som finns i programvaran och struntar i bromsbänk?. Är det inte så att varje system är "unikt" och motorn måste anpassas för just det systemet/märket? Typ skillnad på kolfiber/ inte kolfiber etc? eller funkar förprogramerade mapparna?

Ang material i burkar osv. så spelar det nog ingen som helst roll förutom vad de gäller ljudet. Dom mappar som finns att tanka ner till pc är ju långt ifrån optimala för din hoj, självklart. Däremot är det nog bättre än att åka omappat. Det som skiljer är sällan avgassystemets utformningar (om du har mapp för ditt system och övriga mods), kanske kan skilja lite på att din motor är unik, men troligen inte mycket. Däremot påverkar sådant som bränslekvalité din hoj kontra den mappen är gjord på, lufftemp, höjd över havet, ev. luftfuktighet m.m. Till din fördel är att jänkarna (om mappen är gjord i staterna) ofta har sämre soppa, vilket iaf. teoretiskt borde innebära att din hoj går lite fetare i sverige (mindre risk för spikning). En nackdel kan vara att vi ibland har kallare temp i Sverige, dvs. mer luft till motorn=högre risk för spikning. Det är nog en chansning skulle jag säga. Eller så lägger du 2 papp å får en ordentlig mapp (utan db-killers i) och när du sen stoppar i killers (bes/bana) får du leva med att hojen går något sämre/lite fett..

Mina 5 cent.

Edit: eller så gör du en seriös mapp utan db-killer, och en snabbmappning som är anpassad för killers, som du enkelt tankar över själv vid behov.

Last edited:
Jepp! Okej.

Tack för svaren. EN PC kommer att inhandlas så fort jag kan. Men ska börja med systemet och nöta ett par mil utan att göra någonting, Dem med samma mc modell som jag som kör med annat system och inte har mappat påstår att det fungerar så vafan !!

Igentligen ska du ju mappa om varje gång du stoppar i/tar ur db-killers.

Om du nu inte har en ECU som kan hantera dubbla mappar

Går inte bara motorn fett om man stopper i db-killern om man har mappat för öppet. Gör ingen skada förutom drar lite mer bensin?.

Vet att Triumph S3 och 675 motorerna inte gillar öppet slipon om man kör med standard mapp. Många motorer som misstänkts ha havererat på grund av snålhet när folk inte mappat om dem.
Skulle aldrig köra en hoj med slipon med standard map. Annat gäller för förgasar hojar som är oftast fett ställda ifrån fabrik.

Går inte bara motorn fett om man stopper i db-killern om man har mappat för öppet. Gör ingen skada förutom drar lite mer bensin?.

Vet att Triumph S3 och 675 motorerna inte gillar öppet slipon om man kör med standard mapp. Många motorer som misstänkts ha havererat på grund av snålhet när folk inte mappat om dem.
Skulle aldrig köra en hoj med slipon med standard map. Annat gäller för förgasar hojar som är oftast fett ställda ifrån fabrik.

Visst, för fett är ju inte alls lika skadligt som för magert.

Har jag sagt att ni förstör för mig? Kunde ni inte bara sagt att det är helt ok att köra orginalmappat?

/A

Att öht fundera på att köpa helsystem utan mappa gör hela inköpet värdelöst...

OM du är ute efter mer hk måste du mappa för att få nytta av dom! Köp ett slip-on om det bara ljud du vill ha och använd resterande till mappning!

Sen om du verkligen vill ha mer hk bör du tänka på att byta hoj istället för att köpa dyra eftermarknadsprylar....

Last edited:

OM du är ute efter mer hk måste du mappa för att få nytt av dom! Köp ett slip-on om det bara ljud du vill ha och använd resterande till mappning!

Sen om du verkligen vill ha mer hk bör du tänka på att byta hoj istället för att köpa dyra eftermarknadsprylar....

precis..el köpa turbo.

fast efter jag satt i Yoshikammar och portat toppen på min gamla K5 så var det som en ny hoj igen :tummenupp

OM du är ute efter mer hk måste du mappa för att få nytt av dom! Köp ett slip-on om det bara ljud du vill ha och använd resterande till mappning!

Ljudet är viktigast. Mer HK = visst, men det är inte därför jag köper detta system och därför jag överväger att inte mappa!

Ljudet är viktigast. Mer HK = visst, men det är inte därför jag köper detta system och därför jag överväger att inte mappa!

Då kastar du pengarna i sjön!

Köp ett slip-on får du ljudet och använd resten till PCIII och mappning!
Det kostar inte heller tusentals kr att mappa då jag vet åtminstone två i Sthlms-området som gör det för mkt mindre än så!

Nicotin: Nu snackar vi en obestridligt vass motor som är svår att slå genom att köpa annat och då blir trim enda lösningen om man inte vill köpa ett motorvägslok (busan och blackbirden)! En xj6 kan man toppa genom att köpa valfri RR hoj från 90- och framåt...

Varför vill du ha helsystem om du inte behöver mer effekt? Då kan du lika bra köpa ett slipon och skita i att mappa, eller mappa för att få den att gå jämnare och få eventuell effektökning.

Du får mer effekt för pengarna om du köper en fz6 med slipon ist ;)

Varför vill du ha helsystem om du inte behöver mer effekt? Då kan du lika bra köpa ett slipon och skita i att mappa, eller mappa för att få den att gå jämnare och få eventuell effektökning.

Du får mer effekt för pengarna om du köper en fz6 med slipon ist ;)

Jo förstår ni... Det finns inget slipon till Xj6. Det är ett helt system där katalysator och allting sitter ihop. Så du måste köpa nya grenrör och hela kittet, kasta kat och orginalgrenrör åt skogen mao, Ska du montera ett "slipon" så får du göra det efter orginal katten/ljuddämparen och då får du ingen skillnad i ljud.. Endast utseendemässigt.

Men det spelar väll ingen roll om jag sätter på helssytem eller slipon, det är väll inte i grenrören skillnaden blir utan i själva ljuddämparen Grenröret byter man väll endast för att kunna montera en annan ljuddämpare då orginalprylarna sitter ihop så förutsättningarna blir demsamma enligt mig.

Jo förstår ni... Det finns inget slipon till Xj6. Det är ett helt system där katalysator och allting sitter ihop. Så du måste köpa nya grenrör och hela kittet, kasta kat och orginalgrenrör åt skogen mao, Ska du montera ett "slipon" så får du göra det efter orginal katten/ljuddämparen och då får du ingen skillnad i ljud.. Endast utseendemässigt.

Men det spelar väll ingen roll om jag sätter på helssytem eller slipon, det är väll inte i grenrören skillnaden blir utan i själva ljuddämparen Grenröret byter man väll endast för att kunna montera en annan ljuddämpare då orginalprylarna sitter ihop så förutsättningarna blir demsamma enligt mig.

Med helsystem så påverkas motorn ofta mycket mer. Iom att man då byter ut även headers och kollektor. Man påverkar då inte bara mottrycket, utan ofta även de avstämda längderna. I de driftpunkter där motor då andas bättre, måste den ha mer bränsle.

Kort och gott så kan det gå att köra omappat, men pointen är att det bara finns ett sätt att ta reda på det, att mappa/bänka hojen.

Med helsystem så påverkas motorn ofta mycket mer. Iom att man då byter ut även headers och kollektor. Man påverkar då inte bara mottrycket, utan ofta även de avstämda längderna. I de driftpunkter där motor då andas bättre, måste den ha mer bränsle.

Kort och gott så kan det gå att köra omappat, men pointen är att det bara finns ett sätt att ta reda på det, att mappa/bänka hojen.

Aha okej! Det visste jag inte men med närmare eftertanke så låter det vettigt. Men säg att jag skulle köra 500 mil omappat med annat system. På vilket sätt kan motorn ta skada? Kan det bli permanenta skador när det är så få mil vi pratar om?

Allt eller inget säger jag. Det kommer att vara guld värt att mappa.

OT: Är det exakt samma motor i XJ6 som FZ6? Det är väl 78 hk i din, medan det är 98 hk i FZ6 S2? Är det trottelstopp som sackar effekten? Stryp av den isf, köp helsystem och mappa.
Resultatet blir en välljudande pigg hoj med jämnare kurva och säkert över 105 hk :tummenupp

Allt eller inget säger jag. Det kommer att vara guld värt att mappa.

OT: Är det exakt samma motor i XJ6 som FZ6? Det är väl 78 hk i din, medan det är 98 hk i FZ6 S2? Är det trottelstopp som sackar effekten? Stryp av den isf, köp helsystem och mappa.
Resultatet blir en välljudande pigg hoj med jämnare kurva och säkert över 105 hk :tummenupp

Jo jag har insett det efter att ha läst alla rekomendationer. Jag väntar hellre och kör allting på en gång. Känns onödigt att snåla och köra sönder en ny motor pga att man inte kan lägga några tusen extra om jag så får vänta tills nästa säsong.

Ja jag har hört att det skall vara samma motor fast min (xj6) är strypt.
Det har viskats att det är trottelstopp men hur eller vad man gör för att få bort det vet jag inte men kan man få ut 105 hk om man gör allt det så är det ju asfett och Defenitivt värt det!!

Btw en annan fråga som kan vara bra att veta :

Vad säger motorgarantier osv om motorn är mappad och bänkad av en autkoriserad yamma handlare? Försvinner alla garantier oavsett eftersom du frångår orginaldelar?

Last edited:
Jo jag har insett det efter att ha läst alla rekomendationer. Jag väntar hellre och kör allting på en gång. Känns onödigt att snåla och köra sönder en ny motor pga att man inte kan lägga några tusen extra om jag så får vänta tills nästa säsong.

Ja jag har hört att det skall vara samma motor fast min (xj6) är strypt.
Det har viskats att det är trottelstopp men hur eller vad man gör för att få bort det vet jag inte men kan man få ut 105 hk om man gör allt det så är det ju asfett och Defenitivt värt det!!

Följ gasvajern ner till "motorn" (insprutningen). Änden av vajern sitter fast i ett litet hjul som rör sig när du gasar. Kolla om det finns något som stoppar hjulet från att snurra ännu längre. Skruva bort det :tummenupp

Följ gasvajern ner till "motorn" (insprutningen). Änden av vajern sitter fast i ett litet hjul som rör sig när du gasar. Kolla om det finns något som stoppar hjulet från att snurra ännu längre. Skruva bort det :tummenupp

Okej Tack!!

Ska kolla det vid tillfälle.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey