JackDaniels
Medlem?
- Gick med
- 4 Jul 2006
- Ort
- Västerås
- Hoj
- XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Precis! Har också funderat på att köra med DB-killer mesta dels då..
Men hur bra blir det om man köper PC och K&N, monterar själv och sen kör med dom färdiga mapparna som finns i programvaran och struntar i bromsbänk?. Är det inte så att varje system är "unikt" och motorn måste anpassas för just det systemet/märket? Typ skillnad på kolfiber/ inte kolfiber etc? eller funkar förprogramerade mapparna?
Ang material i burkar osv. så spelar det nog ingen som helst roll förutom vad de gäller ljudet. Dom mappar som finns att tanka ner till pc är ju långt ifrån optimala för din hoj, självklart. Däremot är det nog bättre än att åka omappat. Det som skiljer är sällan avgassystemets utformningar (om du har mapp för ditt system och övriga mods), kanske kan skilja lite på att din motor är unik, men troligen inte mycket. Däremot påverkar sådant som bränslekvalité din hoj kontra den mappen är gjord på, lufftemp, höjd över havet, ev. luftfuktighet m.m. Till din fördel är att jänkarna (om mappen är gjord i staterna) ofta har sämre soppa, vilket iaf. teoretiskt borde innebära att din hoj går lite fetare i sverige (mindre risk för spikning). En nackdel kan vara att vi ibland har kallare temp i Sverige, dvs. mer luft till motorn=högre risk för spikning. Det är nog en chansning skulle jag säga. Eller så lägger du 2 papp å får en ordentlig mapp (utan db-killers i) och när du sen stoppar i killers (bes/bana) får du leva med att hojen går något sämre/lite fett..
Mina 5 cent.
Edit: eller så gör du en seriös mapp utan db-killer, och en snabbmappning som är anpassad för killers, som du enkelt tankar över själv vid behov.
Last edited: