Ni som har bytt till slipon/helssytem har ni optimerat?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej på er,

Ska köpa ett helsystem till min Yamaha men tänkte avvakta lite med att mappa och bänka OM det ens behövs. Det får bli under vintern isåfall.

Men jag tänkte bara höra allmänt hur många av er som har gjort något mer än att bara sätta på ett nytt system. Dom flesta hojar man ser och hör har ju faktiskt annat system och ja kan inte tänka mig att alla lägger ner flera tusen på mappning etc.

Jag har lagt ner att försöka fråga någon och få en vettigt förklaring på om det verkligen är skadligt för motorn eller inte för alla säger olika.

Så min fråga är alltså: Du som bytt system har du eller har du Inte mappat/optimerat? Motivera också gärna varför ni gjort/inte gjort det.

mappa

Efter att ha lagt ca 15000:- på slipon, pc 3, luftfilter och ta bort katen så kan man nog lägga 1900:- på en bänkning.
Värt varenda krona ,fick en mycket jämnare och lugnare motorgång med
ett bra drag genom hela varvtalet,något mindre bränsleförbrukning och så vet man att motorn mår så bra den kan göra

Byter du system så blir ju soppa/luft-blandningen annorlunda, på vissa hojar märks det direkt, andra inte... Ibland tappar man effekt istället för att få mer om man byter utan att optimera. Men grejern med att optimera blandningen är ju inte i första hand att få mer effekt utan att just optimera hojen, så att den går så bra som möjligt, i och med att man gör det så får man ju i 9 av 10 fall en effektökning, ksk inte i topp, ksk i mellanregistret där man ligger oftare och kör :)

Efter att ha lagt ca 15000:- på slipon, pc 3, luftfilter och ta bort katen så kan man nog lägga 1900:- på en bänkning.
Värt varenda krona ,fick en mycket jämnare och lugnare motorgång med
ett bra drag genom hela varvtalet,något mindre bränsleförbrukning och så vet man att motorn mår så bra den kan göra

Jo precis! Givetvis så skall man, men det är en kostnadsfråga precis som allt annat. Man får börja med systemet.

jag utrustade min F800R med ett MiVV-slipon och jag har inte mappat. På Shells v-power smäller det gott när man slår av gasen ibland :yoparty

Det gjorde 25% på mellanregistret på min förra hoj att mappa den. Med en map från dynojet som matchade min setup gick hojen rejält fett.

Så slutsatsen är att ni som skrivit ovan har alltså Optimerad vid byte av system?

Tråden börjar spåra ur lite grand så jag måste styra tillbaks den på rätt spår!!

Så slutsatsen är att ni som skrivit ovan har alltså Optimerad vid byte av system?

Tråden börjar spåra ur lite grand så jag måste styra tillbaks den på rätt spår!!

Ja motorn går väl bättre och får då bättre/effektivare livslängd hoppas man. :) Du får ju optimala värden för din hoj så den utnyttjar bränslet så bra den kan.
Har du råd med helsystem så ska du väl inte snåla in på mappning som bara kostar en fraktion. (ok lite mer kanske)

Jag mappade min hoj i Fredags och den går grymt mycket bättre nu än förra ägarens mappning (som antagligen var standardmapp från Power commanders hemsida) Den drar mycket bättre på mellanregistret och jag hoppas att förbrukningen gått ner.

Ja motorn går väl bättre och får då bättre/effektivare livslängd hoppas man. :) Du får ju optimala värden för din hoj så den utnyttjar bränslet så bra den kan.
Har du råd med helsystem så ska du väl inte snåla in på mappning som bara kostar en fraktion. (ok lite mer kanske)

Jag mappade min hoj i Fredags och den går grymt mycket bättre nu än förra ägarens mappning (som antagligen var standardmapp från Power commanders hemsida) Den drar mycket bättre på mellanregistret och jag hoppas att förbrukningen gått ner.

Jo absolut. Men Har inte pengar att köpa allt på en gång!
För att jag lär ju köra den i bänk också inte bara montera PC och luftfilter. Så den kommer få rulla ett par mil utan optimering det är det jag vill komma fram till och motorn tar ingen skada av det vad jag har hört.

Hur många mil körde du innan du gjorde egen mappning då?

/A

Brukar inte avgassmällar tyda på att den går magert?

Är det inte så att det är bensin som inte förbränts och slängs ut i avgassystemet? :confused:

För att jag lär ju köra den i bänk också inte bara montera PC och luftfilter. Så den kommer få rulla ett par mil utan optimering det är det jag vill komma fram till och motorn tar ingen skada av det vad jag har hört.

Hur många mil körde du innan du gjorde egen mappning då?

/A

Min kom med slip-on och pc3 monterat och jag vet inte hur långt den gått med dom på men den hade gått 1300 mil sedan -99 så den var lågmilare då jag köpte i April.

Jag körde 400 mil innan jag mappade och märkte inte av några problem innan så det är nog lugnt att vänta lite. :)

Last edited:
Är det inte så att det är bensin som inte förbränts och slängs ut i avgassystemet? :confused:

Beror på, finns olika sorts avgassmällar.

Den ena är när oförbränd bensin kommer ut i avgassystemet och antänds, precis som du skriver. Vanligt på turbobilar, särskilt dom som har "kylmappning" så sprutet skickar på soppa när man släpper gasen. Fet blendning mao.

Sen finns det den andra, när motorn går snålt. Jag vet inte riktigt varför det blir så, är väl något med att förbränningen blir felaktig eller så. På hojmotorer brukar det ju dessutom vara "dubbeltändning", så om det finns något antändbart kvar när avgaserna är på väg ut antänds det garanterat och smäller

Ursäkta offtopic...

Till TS:

Värt att tänka på är att när motorn går snålt får du högre risk för spikningar, p.g.a. ökad förbränningstemperatur, om du stressar motorn lite för mycket. Beror självklart på hur mycket skillnad systemet gör men det är värt att tänka på om man märker att motorn går snålt.

Lite OT, men avgassmällar på motorbroms är oftast pga av för mager lågfartsblandning i kombination med öppen avgassystem.
Kan även bli fallet om avgassystemen inte är tätt vid krökarna, så att motorn kan dra i sig luft den vägen vid motorbroms.

Förbänningshastigheten blir för låg vid alltför mager blandning, i synnerhet eftersom det är så lågt cylindertryck vid motorbroms. Så motorn hinner inte elda upp/antända all ingas i cylindern, härav brinner den i avgasröret istället.

Last edited:

/A

Motorn kan ta skada av felaktig mappning (som uppstår när du ändrar motorns insugs/avgas-parametrar)..

Om du tvunget ska köra med helsystem utan att mappa skulle jag råda dig att uteslutande köra med DB-killers i nya systemet (brukar följa med system av lite bättre märken) för att efterlikna orginalsystemet så mycket som möjligt (högre avgasmottryck). Kör så tills du har råd att mappa den, enl. mig.

Lite OT, men avgassmällar på motorbroms är oftast pga av för mager lågfartsblandning i kombination med öppen avgassystem.
Kan även bli fallet om avgassystemen inte är tätt vid krökarna, så att motorn kan dra i sig luft den vägen vid motorbroms.

Förbänningshastigheten blir för låg vid alltför mager blandning, i synnerhet eftersom det är så lågt cylindertryck vid motorbroms. Så motorn hinner inte elda upp/antända all ingas i cylindern, härav brinner den i avgasröret istället.

Det låter ju helt klart logiskt, man lär sig något nytt varje dag. :)

Motorn kan ta skada av felaktig mappning (som uppstår när du ändrar motorns insugs/avgas-parametrar)..

Om du tvunget ska köra med helsystem utan att mappa skulle jag råda dig att uteslutande köra med DB-killers i nya systemet (brukar följa med system av lite bättre märken) för att efterlikna orginalsystemet så mycket som möjligt (högre avgasmottryck). Kör så tills du har råd att mappa den, enl. mig.

Precis! Har också funderat på att köra med DB-killer mesta dels då..
Men hur bra blir det om man köper PC och K&N, monterar själv och sen kör med dom färdiga mapparna som finns i programvaran och struntar i bromsbänk?. Är det inte så att varje system är "unikt" och motorn måste anpassas för just det systemet/märket? Typ skillnad på kolfiber/ inte kolfiber etc? eller funkar förprogramerade mapparna?

Igentligen ska du ju mappa om varje gång du stoppar i/tar ur db-killers.

Om du nu inte har en ECU som kan hantera dubbla mappar

Om motorn har Lambdasond klarar den ju i viss mån dessutom att mappa om sig själv.

Last edited:
Precis! Har också funderat på att köra med DB-killer mesta dels då..
Men hur bra blir det om man köper PC och K&N, monterar själv och sen kör med dom färdiga mapparna som finns i programvaran och struntar i bromsbänk?. Är det inte så att varje system är "unikt" och motorn måste anpassas för just det systemet/märket? Typ skillnad på kolfiber/ inte kolfiber etc? eller funkar förprogramerade mapparna?

Mapparna från PC:s hemsida är inget att rekommendera, som du säger är alla hojar unika så...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!