Ni som har bytt kopplingskorg, hur fick ni dit den nya?

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Tog bort min gamla slitna korg på blejden utan problem, men lyckas inte få dit den nya :huvet
Finns det någon här som har utfört denna operation som kan ge mig lite tips?

BajkMajk skrev:
Tog bort min gamla slitna korg på blejden utan problem, men lyckas inte få dit den nya :huvet
Finns det någon här som har utfört denna operation som kan ge mig lite tips?

Tryck dit korgen på axeln tills kuggarna greppar i varandra sen tar du tag i korgen och vrider den lite grann medurs tror jag det var (fjäderbelastat) medans du trycker den lite lätt inåt så brukar den hoppa på plats...

det är ju inte helt omöjligt att du fått fel korg, tycker det händer mig tittsomtätt att jag får fel prylar :6surkart mät och jämför med den gamla före

Som Classe skriver så måste kotgen vridas in!
Eller så får du använda en mejsel för att vrida det fjäderbelastade derevet som ska ta bort slamret ur dreven mellan koppling och vevaxel!
Vevaxelns (var det väl) drev är alltså "skiktat" i 2 drev och måste brytas till för att kunna få in korgen!

Nu tar jag och blåser liv i den här gamla tråden!

har börjat höra rssel från kopplingskorgen på min lilla 929:a och fick höra av någon att man tydligen kunde montera en korg från en gixxer av någon årsmodell och detta skulle då hålla lite längre pga att JukkaSukki gör lite mer hållbara korgar till sina cyklar.

Min fråga är då, är det någon annan än jag som har hört detta och kan berätta hur/vilken och var jag kan få tag på en sådan här magisk kopplingskorg, eller har jag blivit grundlurad av min käre vän?

/// R

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...