ni som har byggt fighter av R1 98-01

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
jag har sökt men inte hittat några defenitiva svar.

vad måste bytas när man monterar cross-styre? bromsslangarna vet jag men vad mer? kopplingsvajern ser kort ut tex. är det någon som vet hur långa bromsledningar man ska ha? räcker gasvajern och vajern till choken?
styrdämparen går väl inte att ha kvar heller?

behöver man ändra någonting med luften i och med att man tar bort kåporna?
hade en zx9r och den gick som en påse nötter när man monterade av kåporna.

alla tips är välkommna.

/mvh erik
 
vad måste bytas när man monterar cross-styre?
bromsslangarna vet jag men vad mer? kopplingsvajern ser kort ut tex.
Ja kopplingsvajerns måste bytas såtillvida man inte lyckas dra den en kortare väg.

är det någon som vet hur långa bromsledningar man ska ha?
Ta ett snöre och mät lite hur mycket extra du behöver, brukar väl var runt +10-20 cm för en normal fighter.

räcker gasvajern
Har för mig det.
vajern till choken?
Har för mig den räckte med.

styrdämparen går väl inte att ha kvar heller?
Den satt väl ovanpå styrkronan på de flesta R1:or..?
I sådanna fall nej, den kan inte sitta kvar eller flytta ned den till gaffeln.


behöver man ändra någonting med luften i och med att man tar bort kåporna?
hade en zx9r och den gick som en påse nötter när man monterade av kåporna.
R1:an går bra utan kåpor.
 
jag har sökt men inte hittat några defenitiva svar.

vad måste bytas när man monterar cross-styre? bromsslangarna vet jag men vad mer? kopplingsvajern ser kort ut tex. är det någon som vet hur långa bromsledningar man ska ha? räcker gasvajern och vajern till choken?
styrdämparen går väl inte att ha kvar heller?

behöver man ändra någonting med luften i och med att man tar bort kåporna?
hade en zx9r och den gick som en påse nötter när man monterade av kåporna.

alla tips är välkommna.

/mvh erik


choken är väl knappt den räcker, jag kör utan på min. men jag har satt den nere vid kylaren så jag kan dra i vajern nu när det e kallare ute.
gasvajern räcker.
kopplingen ska räcka. på min förra bytte jag till en längre från någon glidar yamaha. men på den jag har nu har jag dragit den innanför kylaren o snet upp.
10-15 cm längre bromsslangar.
styrdämparen går att ha. fixa ett par distanser på 25 mm långa där du fäster själva dämparen. kan fixa någon bild på det.
Sen rekomenderar jag 15-48 i drevning. Det är den omptimala drevningen för en r1 fighter:tummenupp Annars har jag ett 57 drev till dig om du e sugen:tummenupp
min går som ett skott.
 
Har iofs en -02:a men enda jag behövt förlänga är kabelstammen ut till vänsterreglagen. Ang styrdämparen så löste jag det med lite distanser som höjjde upp den plus en distans som flyttar bak ytterfästet lite.

Finns bilder på det i min byggtåd.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top