Ni som funderar att dreva ner era sportbågar...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Tänkte hjälpa er lite som kanske går i dessa tankar då jag vet att man gärna vill ha lite input av andra om hur mycket man ska dreva ner osv.

Har en GSXR1000 K7 och var bara nyfiken på hur stor skillnaden skulle bli ifall man dreva ner den lite...hur mycket snabbare känns den o hur lättare är den att koppla upp på bakhjulet? etc.

Kusinen bytte till -1 fram på sin R1 -06 och tyckte att skillnanden inte var allt för stor så jag bestämde mig för att testa -1 fram samt +2 bak.
Resultatet blev att hojen accelererar aningen snabbare...inte direkt huuva-känsla men visst känns den kvickare än original.
När vi dock kommer till bakhjulsåkningen så var skillnaden STOR. Att koppla upp på 2:ans växel känns nu som 1:an tidigare (o vem fan går upp på 1:an)...riktig hetsig. Går upp snabbt av bara fan. 3:ans växel blev som ni säkert gissat som 2:an förut osv.
Det negativa är att jag lätt toppar bågen. Topphastigheten ligger nu på ca. 260 km/h vilket jag tycker är på gränsen till för lite. Samt att den visar 11% fel på hastighetsmätaren/trippmätaren. När mätaren visar 100km/h kör jag i 89km/h...o visar trippmätaren 500 mil så har jag egentligen kört 445 mil osv. Går att fixa med eftermarknadsprylar så det stämmer ifall man vill dock.

Men då man sällan kör i 280km/h så tycker jag att drevningen var klockren. Mer fördelar än nackdelar enligt mig. Lär byta på nästkommande båge oxå.

Over and Out

Hojen får högre dragkraft på alla växlar och kommer att komma upp i 260 lite snabbare än innan omdrevningen.

hur kan dragkraften ändras pga ändrad drevning? (läs: det gör den inte)

Det enda han åstadkommit är att flytta växlarna ett steg nedåt så mc:n blivit 5 växlad för 1:an är nu så låg att den inte behövs längre.

Jag har aldrig drevat om en hoj...

Men ni som gjort det för att kunna köra bakhjulet på högre växel för att 1:an känns hetsig...

Kan man inte lika gärna dreva upp hojen då så ettan inte blir lika hetsig?

hur kan dragkraften ändras pga ändrad drevning? (läs: det gör den inte)

Det enda han åstadkommit är att flytta växlarna ett steg nedåt så mc:n blivit 5 växlad för 1:an är nu så låg att den inte behövs längre.

Vridmomentet på bakhjulet har ökat på alla växlar, d v s högre dragkraft på alla växlar. Effekten har förstås inte ökat, vare sig på bakhjulet eller någon annanstans. Den högre fragkraften på t.ex. tvåan innbär inte att hojen med automatik axar bättre rent generellt än samma hoj gjorde odrevad på 2an. Med den drevade hojen tvingas man lägga i 3an medan den odrevade fortfarande kan köras på 2an och i det läget får högre dragkraft.

Den ökade dragkraften gör att hojen axar bättre på 1an och till viss del tvåan, om fäste finns. Detta försprång behålls sedan hela vägen till 260, som dock är en lägre slutfart än hojen hade innan drevningen.

Jag har aldrig drevat om en hoj...

Men ni som gjort det för att kunna köra bakhjulet på högre växel för att 1:an känns hetsig...

Kan man inte lika gärna dreva upp hojen då så ettan inte blir lika hetsig?

Jo, men då kan det också bli så att man får 6an som en överväxel och dålig ork på den, det kan bl.a. även orsaka att toppfarten minskar på 6an.

...Samt att den visar 11% fel på hastighetsmätaren/trippmätaren. När mätaren visar 100km/h kör jag i 89km/h...o visar trippmätaren 500 mil så har jag egentligen kört 445 mil osv. Går att fixa med eftermarknadsprylar så det stämmer ifall man vill dock...

Var sitter givaren för hastighets-/tripmätare? Har för mig att det är vid framhjulet, fast det är kanske olika på olika modeller

Vridmomentet på bakhjulet har ökat på alla växlar, d v s högre dragkraft på alla växlar. Effekten har förstås inte ökat, vare sig på bakhjulet eller någon annanstans. Den högre fragkraften på t.ex. tvåan innbär inte att hojen med automatik axar bättre rent generellt än samma hoj gjorde odrevad på 2an. Med den drevade hojen tvingas man lägga i 3an medan den odrevade fortfarande kan köras på 2an och i det läget får högre dragkraft.

Den ökade dragkraften gör att hojen axar bättre på 1an och till viss del tvåan, om fäste finns. Detta försprång behålls sedan hela vägen till 260, som dock är en lägre slutfart än hojen hade innan drevningen.

precis vad jag menar. Du får ett högre vridmoment precis i starten på 1:ans växel. Sedan är momentet detsamma bara att det är flyttat neråt i hastighet. Ser ingen mening med att ändra drevningen om man inte gör det på de enskilda växlarna för att passa en viss bana bättre t.ex

precis vad jag menar. Du får ett högre vridmoment precis i starten på 1:ans växel. Sedan är momentet detsamma bara att det är flyttat neråt i hastighet. Ser ingen mening med att ändra drevningen om man inte gör det på de enskilda växlarna för att passa en viss bana bättre t.ex

Eller om man vill köra 0-260 snabbast möjligt, d v s körning på strippen. Det kan också bli så att man upplever att hojens körbarhet har förbättrats. Kör man t.ex. mycket landsväg på 6an kommer den att svara bättre vid omkörningar vid samma hastighet genom att den utvecklar mer effekt vid den hastigheten (om man inte ligger på mycket höga varv) och man slipper kanske att växla ner som tidigare. Det kan också bli så man upplever hojen FÖR surrig eller hamnar på ett marschvarv som vibrerar mer, eller tvärtom. Originalutväxlingen är aldrig fel men inte nödvändigtvis optimal för alla.

Var sitter givaren för hastighets-/tripmätare? Har för mig att det är vid framhjulet, fast det är kanske olika på olika modeller

Eeeeeeh, det var ett tag sen man mätte på framhjulet, inte ens min gammelBlade gör det!

Har drevat ner min en kugg fram också, och det blev ju så klart lite bättre ös...ett tag, för sen blir det som vanligt att man vänjer sig.

För övrigt så är det ju pisskul att slanga på ettan, sakta och säkert kan man släppa vänsternäven, ta en sigg, kolla på blommorna i vägkanten osv.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien