Ni som bytt 1000cc till 600cc som banhoj?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Hur är det egentligen,jag har aldrig kört en 600cc på bana. Bara glidit lite på tjejens när hon övningskörde.
Jag har en CBR1000rr -08 nu. Kan en 600 vara mer lättsvängd och lättkord?

Ni som bytt från 1000cc till 600cc,hur upplever ni det hela? Bra eller dåligt?
Jag är medioker som pilot och kör bara bana. Glider runt på sydskånes och actionpics körningar.
Skriv gärna dina tankar till mig.

//Henrik

Smaken är som baken men min högst personliga åsikt är att det är ren utsagt svintråkigt. Körde R1-00 först. Köpte en ex peter linden 600. Sen blev det en gsxr1000 å då var lyckan total igen. 600 är verkligen dött. Men då gillar jag att vara rädd när jag kör.

Jag har stått i valet och kvalet i två säsonger nu. 1000cc är ball och precis som Gulleplutt skriver kan man utan problem skrämma skiten ur sig själv precis hela tiden.:rolleyes:
Däremot är 600cc skitsskoj på kurviga banor (det vi har flest av här i Svedala). Jag har kört ett antal 600 de senaste åren och skrattar högt och ljudligt varje gång. Att höra ljudet av en 600 på gränsen till överljudsvarvning, kvickheten i svängarna och den lätta hanteringen är beroendeframkallande. MEN så tänker man ett varv till och kommer då på att 1000 är sjukt roligt i utgångarna eller när man kommer till ett litet krön. Att känna att bakdäcket är påväg i en annan riktning om man drar på för hårt i en kurva ger känslor som är svårslagna.
Körde en ex. Backlund 600 på Gotland i somras och då var jag jävligt nära att ge upp 1000, men nu är har jag hämtat mig och det blir en säsong till på 1000.

Det ultimata hade varit att kunna äga en av varje.:tummenupp

Sedan kan man ju undra varför det inte tillverkas fler 750, en blandning av 600 och 1000 som borde bli riktigt rolig.

Jag tycker nog fortfarande efter att ha åkt 1000cc i flera år att 600 är roligare. Lättare att få känslan av att verkligen pressa cykeln, och chassit är lättare och mer lättsvängt.
Precis när du byter känns 600an trött men det går över. Och om du byter över vintern så har du ingen referens färskt i minnet och då känns den nog rapp direkt :)

Jag är riktigt dålig på att gasa tidigt och på att bromsa hårt och sent. Problemet att gasa tidigt borde kunde jag kanske trolla bort med en 600 som är lite snällare. Bromsa för jag helt enkelt öva på :tummenupp
Jag kör mest på Knutstorp och SRW. Brukar bli 2 besök till Mantorp och en sväng till Gotland. Mest 600 banor som jag ser det.
Vi får väl se vad som händer. Vore kul att testa en 600.

/H

Jag är riktigt dålig på att gasa tidigt och på att bromsa hårt och sent. Problemet att gasa tidigt borde kunde jag kanske trolla bort med en 600 som är lite snällare. Bromsa för jag helt enkelt öva på :tummenupp
Jag kör mest på Knutstorp och SRW. Brukar bli 2 besök till Mantorp och en sväng till Gotland. Mest 600 banor som jag ser det.
Vi får väl se vad som händer. Vore kul att testa en 600.

/H
Varför inte prova en 675:a?
Funkar fint på både Knudan och SRW och man slipper vara livrädd hela tiden. :D Det finns ju några i SSEmse som halkar omkring på Trajjor.

Har tävlat i REC på en R1:a och uppskattar Daytonan mer på just de banorna.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8