Ni som bytat från sporthoj till supermotard, och tvärt om...

Jag tycker att som jag kör så är motard roligare än sporthoj, känns mindre vådligt oxo då man måste upp i så mycke högre hastigheter med sporthojjen för att ha "lika roligt". 70-vägar är minst lika kul på motard. Inte så sällan man hittar egna "vägar" oxo ;) Känns inte heller lika farligt för börsen att lägga omkull den. Sladdar är vardagsmat :tummenupp

0-100 gör min just under 4 ifall man startar på ettan, startar man på tvåan kan man nog tjäna lite till oxo :) Fast då är jag ju plutt oxo... Toppfarten är 165 ärliga på min. (båda siffrorna med mig på då, ungefärlig 0-100siffra, halvknepigt att mäta)

Sen är det ju så att man får skruva för att ha roligt oxo :( Så tycker man det är jättejobbigt så kanske man inte ska ge sig på motard. De större motarderna är roligare på gata medans de mindre är roligare och lättare på bana.
 
körde sporthoj och bytte till motard(ktm660) men jag lessna ganska fort på den. att åka kurvig väg nja det går ju att åka mycket fortare men jag tycker att det är mycket roligare med sporthoj...och om dom flesta som du åker med kör sh så är det ju ingen vits.
annars om du ska leka med hojen så tycker jag att du satsa på streetfigter typ äldre cbr och dreva ner lite.det är mycke roligare att leka med tycker jag och kostar mindre i inköp.
mvh peter
 
Får kanske bli något mittimellan! En zx9R eller cbr900 eller R1-fighter. :)
Jag har lämnat SM-tankarna lite nu igen...

Ulvheden: Låter intressant. Får jag låna din en timma och känna på den? I break it, i buy it :)
 
Inte ångrat bytet från R1 till Ktm 660 en sekund.

Båda världar vore så klart fantastiskt att ha men det här känns inte så dumt bla av hälsoskäl. Farligt när det måste till 200+ för att det ska kännas...

Underbart med en sån LÄTThanterlig hoj(på alla sätt). Riktigt myyyser när jag leder omkring den(och kommer att tänka på den förra stålklumpen).

Nu känns inte heller sladdar som en fiende :) Tom grus(vägar) är en spännande ny och trevlig bekantskap.
 
OlleR skrev:
0-100 gör min just under 4 ifall man startar på ettan, startar man på tvåan kan man nog tjäna lite till oxo :) Fast då är jag ju plutt oxo... Toppfarten är 165 ärliga på min. (båda siffrorna med mig på då, ungefärlig 0-100siffra, halvknepigt att mäta)
QUOTE]
va har du för drevning? :)
 
Efter 3 sporthojar, bytte jag nyss till en SM. Tveklöst det bästa jag gjort.
Underbar i stan och på kurviga landsvägar. Lätt och smidig. Ekonomiskt rationell jämfört med en nyare -r hoj. :tummenupp

Ps. När jag ska till Rivieran tar jag Porschen iallafall för den är lika rolig på Autoban och rymmer både golfklubbor, hästpoloutrustningen, lite segeldukar och fracken för kasinot. Ds IRONI; men för 4000 kr mindre/mån i försäkring skulle det nästa räcka för att köra 996:a också. Alltså; Jag har lika roligt som tidigare men roligare eftersom jag nu inte mår illa av att betala så mkt.
 
Last edited:
Bra tråd du slängde upp Kay, nu får jag lite att fundera på med.
Mina tankar på motard är lite starkare nu med efter allt som hänt här nere, med olyckor och skit i sommar.
:(
 
Jag är inne på att köpa en motard jag med, funderar på en ktm 640 eller 625 så man inte behöver serva varje gång man kört. Har hört att Suzuki ska komma med en motard till -05 som ska premiärvisas på mässan i Tyskland nästa helg. Någon som vet något om det??
 
Jag har både en extrem sporthoj och en mellanextrem motard. Om man ska ge sig på att jämföra dom två så blir det som följer.

Sporthojen är underbar, den accelerar som en tok och har underbart chassi. Man är uppe i 270 på nolltid och där tar vi paus en sekund. Varför ska man åka i just 270 på gata? Min Suzuki är knappt rolig i den farten som motarden toppar, men i just densamma fart är motarden askul.

Som referens var jag ute på en sväng i jkpg i helgen med 15-20 hojar. Jag låg först och var vägvisare. I förväg hade jag förberett mig på att släppa om gänget som körde sporthoj eftersom dom förmodligen kör fortare än jag, tänkte jag.
Icke sa nicke. Fick vänta in folket vid varje stopp. Jag gav vad motarden kunde också, men det ska man väl :gnissla. Färden gick, som referens, på blandat 70-90 sträcka med bra beläggning.

Summa sumarum. Du kommer kunna fortsätta åka med dina sporthojspolare (om dom inte har en fetish för motorväg) utan att vara långsammast eller ens långsam. Du gör (enligt 2 st 640 LC4-förare under turen) rätt i att välja en motard med lite mer effekt. Ex. 660 eller dylikt. Min toppar 185 ärliga helt original på raka, en LC4 ca 165. 660n är mycket snabbare upp i farten med.

Over and out.

//jaG
 
Jag tycker det är skitkul med motard! Man behöver inte ge sej iväg nånstans långt ut, motard är roligt inne i stan och runt stan också.

Känns bra med tanke på att det räcker att det går i 70 så kan man ha kul med motard, på sporthoj får man ju minst lägga på 100 till.

Lätt att leka med, rolig att köra på jättesmå kurviga vägar trots ganska dålig beläggning, funkar bra på grusväg.

Ska man hänga med sporthojar får det nog bli någon större motard, som en 660 för att man ska ha kul.
 
Har också funderat på det där med motard. Dock enligt utsago här på sh.com så lämpar sig nog inte min cykel att motarda om. I så fall får jag la ta o skaffa en bike till :tomten :) Nu till min fråga... När jag var yngre så körde jag lite cross och är sugen på det med. Är det någon mindre variant av cykel som man skulle ev kunna kombinera dessa två aktiviteter med två olika uppsättningar av hjul? Som dessutom är relativt billig i inköp? Kanske en jävligt dum fråga, men slå inte på mig.... :(

Syftet är endast hobbybaserat...
 
Emmi skrev:
Ska man hänga med sporthojar får det nog bli någon större motard, som en 660 för att man ska ha kul.

Jämför aldrig en motard med en sporthoj.
Och ska man köpa en smidig motard lär man man väl inte köpa en 660.
Det är ju en offroad med asfaltshjul. :tungan
 
SM 570 RR skrev:
Jämför aldrig en motard med en sporthoj.
Och ska man köpa en smidig motard lär man man väl inte köpa en 660.
Det är ju en offroad med asfaltshjul. :tungan

Jämförde inte motard med sporthoj, utan påpekade att han måste ha en landsvägsmotard (625, 640, 660) med mycket effekt (660) om han ska kunna åka med sporthojar eftersom alla hans polare körde sporthoj.

660n är ingen smidig banmotard utan en landsvägsanpassad motard där man kan köra och slipper mecka...
 
r-hoj

Kay skrev:
-Vad tyckte ni var roligast? Eller är det roligt på olika sätt? Kan man i helhet säga vad som är skojjigast?
Står i valet o kvalet om nästa hoj ska vara en sporthoj eller supermotard. Svar som "Köp båda" undanbedes...

Jag har egentligen aldrig testat en nyare supermotard och får väl göra det innan jag bestämmer mig, men har innerst inne svårt att tro att det tar känslan av en snabb sporthoj på kurviga vägar.


Jag hade en R1:a förut men har bytt till wr450f-03. Jag inhandlade ett motardkit ganska omgående... det som är roligast med wr:n är cross och grusgropskörning. R1:an är bättre på bakhjulet(kraften-fartkänslan), Framhjulet går det att åka längre med r1:an men det är roligare att slå över med wr:n(inget går sönder om man har bytt styre). Landsväg så spelar det ingen roll om det är slingerislingerväg r1:an piskar skiten ur wr:n enda asfalterade stället som wr:n tar r1 är på go-cart bana.... Behåll r-hojen och köp en cross istället... grymt kul(Hoppa prejas krascha sprutasand/grus) och grym träning...... Jag ska ha en r1:a nästa år... och en cross:)
 
Emmi skrev:
Jämförde inte motard med sporthoj, utan påpekade att han måste ha en landsvägsmotard (625, 640, 660) med mycket effekt (660) om han ska kunna åka med sporthojar eftersom alla hans polare körde sporthoj.

660n är ingen smidig banmotard utan en landsvägsanpassad motard där man kan köra och slipper mecka...
Landsvägsanpassad? Vaddå tråkig lr?
 
En liten motardrelaterad fundering, som kan vara nog så intressant(?) att ta med i beaktande om man väljer mellan SM eller SH...

Hur mycket service blir det i praktiken på några av de "vanligaste" motarderna? Tittar man t.ex i servicemanualen för Hondas CRF450 så är det kolvbyte efter fem(5) timmar :brinnerup . Nu är jag medveten om att det gäller för mesta möjliga prestanda i samband med raceåka... Men när man börjar prata om serviceintervaller mätt i timmar istf tusentals kilometer så känns det som om att servicemängden kan bli relativt stor på en motard, definitivt i jämförelse med en sporthoj.

Hur mycket servar ni era Motarder? Är det oljebyte varje måndag och ventilkoll varannan vecka, om man kör en "tur" på onsdagar och en eller ett par svängar under helgen?

(Hmm, kom precis på att jag kanske borde söka om detta på Motardforumet... Dooh!)


/Tobbe, som ska testa en riktig Motard för första gången imorgonkväll :tungan

.
 
Husqvarna
kolvbyte när den är sliten. ( Typ vid sedvanlig motorenovering)
kolvringar runt 200 timmar beroende på körning.
Oljebyte 10 timmar (ca)
Ventiljustering när dom börjar ticka lite högre.
Runt 40-50 timmar. Görs på 40 min. :fyllisar
 
Jag köpte mig en motard efter att ha haft en ducati i två år och för stunden var det skoj. Men nu skulle jag aldrig falla mig in att skaffa en motard igen om det inte vore ett komplement till en riktig hoj också. Näe, skaffa en riktig twin istället så har du både traktor och asfaltsräcer i ett :D
 
bytte från r6 till 660... helt annan grej, båda är jävligt kul fast på lite olika sätt. Jag bytte dels pga självbevarelsedrift (sisådär 150-200 på 70 väg med en klotning resulterar nog till 99.9% ett besök i valhall...), samt pga kostnaderna att äga! Tex försäkring, 2100:- för halv/hel (3400 hel/hel) är sjukt billigt jämfört med sporthoj, även om man skenar på farfar 88 i jukkasjärvi...

Blir nog däremot lite mer skruva, har redan ett oljeläck på min 04a. Pissenkelt att fixa denna gång (3 skruv) med det gav väl en indikation på att saker o ting inte håller lika bra som på jappsarna...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top