Ni som bytat från sporthoj till supermotard, och tvärt om...

räknas higland in i denna diskution?
Blev sugen att byta bara man läst denna diskution juh :)
 
Ska man välja och inte bryr sig om kostnaderna så är sporthoj det självklara valet!!
 
slakthusetmc skrev:
Landsvägsanpassad? Vaddå tråkig lr?
Nej, men lv-reggad från början, lite större tank, mindre meck.

På 660n e de service var 250 mil och på 640n var 500 mil.
 
motard vs sportis

en highland e juh egentligen ultimat om man inte ska piska bana... :yoparty jag själv åkte tl1000s först bytte den mot en ktm 640sm de va f*n de roligast jag gjort jag va kanske inte såå dj*vla duktig men de va kul...man kan svänga av vägen närhelt o ligga o spruta grus fast man har asfalts däck..var även ut i skogen :kocko
nu har jag en cbr600 för jag kände ett annat sug + att man skaffa tjej så jag behövde en hyfsad bönpall..
men f*n va ja ångrar mig..men nu ha jag skrapa ihop nog me pengar så planerna blir att jag skaffar nån billig typ bandit + att jag ska köpa en gam offroad o bygga om...känns inte lika tungt o klota me gamhoj heller..
så 2 hojar e de ultimata :tummenupp
 
Gick från Duke II till TL1000S.

Duken var kul på bana, kul i stan men lite för slö för att duga på bana. Åka med sporthojar på 20mila tur en dag var bara att glömma. Får man köra i 120 i mer än 10min på en lite större väg lider man. Efter några månader kan man alla småvägar runt hemmet och då är det inte roligt längre för man orkar inte åka 10mil för att komma till andra vägar.

En japansk sporthoj åker man 2500mil med några oljebyten och sen kanske man behöver kolla ventiler eller så. En vibrerande enstånka behöver betydligt mer omsorg.

Sen märkte jag att det började bli väldigt svårt att hitta billigt försäkring på Duken. Många bolag började stenhårt gå på vikt/effekt och då blev motard väldigt dyrt!!!

Den bästa lösningen är STREETFIGHTER :banana :banana
Hälften motard, hälften sporthoj
 
Jag tröttnade ganska fort på min 640 SM, visst är den rolig att köra men lite mer pulver skulle inte skada...
 
jag byter till sporthoj nu... less på motard, eller less å less det är juh skit kul å busa men man kan inte ta sig någonstans sitter å surrar runt runt i min byhåla, max 2-3 mils motorväg e möjligt. man får ont i arslet å det blåser.
men den e helt suverän på småvägar å dyl, å skit kul å leka med.
det har jag att säga om den saken, jag vill helt enkelt bara kunna åka på lite längre vändor.
 
Jag var helnöjd med min 625'a tills jag testade den på Gelleråsen.

Har numera både sporthoj och Motard. :banana :banana
 
Har kört fireblade länge men valde i år att inte ställa på den utan skaffa en XR650SM. helnöjd. Säsongen blir betydligt länge, billig att försäkra och köra.

Ungefär lika kul att köra om man summerar.
Inne i stan äger en motard, på motorvägen suger en motard (om man inte busar på bakan under tiden).

Bilarna tutar lite mer på motarden, kanske inte vågar tuta på sporthojar! :D

Inte säkert att jag ställer på firebladen i sommars alls.
/fredde
 
Kay skrev:
hmpf... alla kör sporthoj som jag åker med :(
Grusväg är inget jag har i närheten heller, så det är uteslutet...
En stor aspekt är försäkringspriset. Vågar liksom inte köpa en ZX9R och bara ha den trafikad, men det är enda möjligheten om man inte ska fullständigt ruineras.
Tror faktiskt att det blir en sporthoj trotts allt. Märkte bara jag körde min en sista runda idag, att jag älskar den körställningen... allt... sporthoj e så underbart!
Sen är säkerhetsaspekten en annan tanke. Det slår mig några gånger per tur att de är farligt som tusan o ligga o pressa på landsväg, men det är ju så blodigt roligt.
Hur som helst så blir det en hoj utan tveka.
Men vart är rettan du köpte för ett tag sen, vad har jag missat?
 
Motard är roligast utan tvekan..

Visst det är jobbigt att åka motorväg med motard men det är fan inte roligt med sporthoj heller..

Jag lät min XR stå några veckor när jag köpte sporthoj, tänkte köra VTR:en mycket när man hade nåt nytt osv..
Efter ett tag tog jag ut motarden igen och det första jag tänkte var
"hur fan kan det vara lagligt o köra motard?, jag känner mig kriminell på den" hornen växte ut direkt o man börjar tokwheela, ladda järnet i skarpa kurvor med benet utsträckt och det släpper hejvilt där bak... weeeeee.. :banana
Sväng likadant med en sporthoj så ligger man snart o sprattlar på marken och är plötsligt mycket fattigare. Visst vurpar man med motard också men det händer ju inget med den (förutsatt att den inte träffar något hårt).. Man vågar pressa gränserna mycket mer utan att man behöver åka i direkt dödliga hastigheter.

Den enda fördelen med sporthoj som jag har uppfattat det är att man kan åka jättefort rakt fram men hur kul är det i längden? det är ju när det svänger som det är roligt och roligast är på ställ. :yoparty
 
Kom på den perfekta lösningen till nästa år; Både och! :fakta
 
Monobike skrev:
Motard är roligast utan tvekan..

Visst det är jobbigt att åka motorväg med motard men det är fan inte roligt med sporthoj heller..

Jag lät min XR stå några veckor när jag köpte sporthoj, tänkte köra VTR:en mycket när man hade nåt nytt osv..
Efter ett tag tog jag ut motarden igen och det första jag tänkte var
"hur fan kan det vara lagligt o köra motard?, jag känner mig kriminell på den" hornen växte ut direkt o man börjar tokwheela, ladda järnet i skarpa kurvor med benet utsträckt och det släpper hejvilt där bak... weeeeee.. :banana
Sväng likadant med en sporthoj så ligger man snart o sprattlar på marken och är plötsligt mycket fattigare. Visst vurpar man med motard också men det händer ju inget med den (förutsatt att den inte träffar något hårt).. Man vågar pressa gränserna mycket mer utan att man behöver åka i direkt dödliga hastigheter.

Den enda fördelen med sporthoj som jag har uppfattat det är att man kan åka jättefort rakt fram men hur kul är det i längden? det är ju när det svänger som det är roligt och roligast är på ställ. :yoparty

Jag kan bara hålla med om varje ord.
Sen jag köpte motarden så har jag knappt rört Gixxern.
Jag saknar inte ens våra 30 - 40 milarundor, nu åker vi 10 - 20 milarundor istället och har ännu roligare!!!
Uppland verkar vara uppbyggt på småvägar med dålig beläggning = Überskoj
 
big red

Fick möjligheten att prova en xr650 motard och den var snabb så det räcker (närmare 200:a faktiskt, sen vet jag inte hur mätaren visar med mindre hjul men det är en annan historia) och fantastiskt rolig o köra dessutom så verkar motorn vara i det närmaste skottsäker o det är ju alltid trevligt med kvalitet på grejjorna, sen får man ju ett större användningsområde med en motard så om man börja lägga ihop fördelarna så blir det mycket hoj o skoj för pengarna.
 
nu har jag bytat bort min motard mot en r6. det vart ett uber bra byte...javisst saknar jag motarden men det är fasen kul med något nytt å annorlunda. lite svårkontrollerad och helt annorlunda... hygglig skillnad på wheelies. ska dock köpa motard däck till fiddyn så helt utan är man inte.
 
kanske skulle satsa på streetfighter?

själv är man såld på motard.
men jag har gjort de ända rätta o har en landsvägshoj oså..
iofs såld men ny kommer så småningom.
åker till 80% motarden för att den är kuligare :yoparty
resterande använder jag till skjuts o touring :rolleyes:
visst jag drar mig för o åka längre sträckor än 5 mil från stan men när jag hade ktm 640 motarden så toura jag med den upp ti piteå o de e väl ca 50mil enkel väg...gick kanon..satt skönt o höll ca 100-120 hela vägen...de funkar fint tyckte jag men vissa är lite kräsnare. :rolleyes:

oj lite trådlyftn ser jag nu :rolleyes: ahh
 
pila skrev:
nu har jag bytat bort min motard mot en r6. det vart ett uber bra byte...javisst saknar jag motarden men det är fasen kul med något nytt å annorlunda. lite svårkontrollerad och helt annorlunda... hygglig skillnad på wheelies. ska dock köpa motard däck till fiddyn så helt utan är man inte.


gör ett litet lyft jag oxå:)

okej! nu e jag less r6an....vill ha en motard men vill inte ha service intervallerna. vad fasen! var kört när jag såg två husor som var ute å busa här under sommmaren. nu e jag total less på R-hoj.
vad ska jag göra. det som sätter stopp för planerna är att jag har en kärring som vill kunna åka bakpå å servicarna äcklar mig slipper dock köra ihjäl mig å frugan, billig försäkring, 100% roligare.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top