Ni som bor runt eller i Sthlm...

Försäkringar e' alldeles för dyra nu:gnissla Själv tyckte jag att dom vaa lite väl höga på 80-talet med ~3-400kr/månad:va Men min "Gummi-unge" på 23år går i tankar på en något/några år gammal R1:a el. liknande.Dom ligger på för honom kring 30papp/år men sa till honom att teckna bara trafikförsäkring el. halv och spara i eget t.ex 1000-1500 i fonder.:tummenupp Tänk då att efter 1år så säljer du fonderna som förhoppningsvis har vuxit lite. Å om du kör vält så får du ta ut dom stålarna å dega skadan själv. Om han håller sej på hjulen så finns det klet att tjacka ny hoj för.
Vad faan menar kar'n?!?!?:confused:
- Joo, att varför SPONSRA försäkringsbolag som ändå inte vill betala vad det kostar, utan en dj...a massar bekymmer:mad: Dom pengarna man lägger på försäkring e' snart MER än vad hela hojen kostar:huvet
Jag tror att detta kan vara ett alternativ för dom som e' lite yngre att kunna fixa det me' hojåkandet utan att blanda in "farsan" å inte få ersättning när man skrotar eller en sju djävla självrisk.

//Hej svejs, Kunkel:hej

Kräver inte banken att man har helförsäkring om man har lån på hojen föresten?

Joo, tror det om man tar ett "fordonslån" som är mer eller mindre en indirekt leasing. Men lånar man bara pengar som måste du inte det

Last edited:
Bara att betala och se glad ut :=)
Smakar det så kostar det....

Man får köra gammalt och man måste vara gammal :D
Uppfyller man bara de två sakerna (och den ena ger sig av sig självt) så är det inte så farligt. Jag betalar ca 7000 per år för mina två hojar tillsammans, bor i s k "Närförort" och har precis börjat polera på min 40-årskris (gäller att förbereda sig i tid!).

Tack för alla svar, riktigt kul att läsa, jag blev faktiskt förvånad, jag trodde att fler hade på sina föräldrar etc, men köra med halv funkar helt klart, jag har själv varit av vägen två gånger förra året och då hade jag först en z1000 -08 och sen en z1000 -09, försäkringsbolaget blev så där glad men åkte "bara" på en sammanlagd självrisk på 9000 och då fick jag ut en helt ny z1000 + allt godis man hade på, akra helsystem, hugger, cuts etc. (gick bra med mig, peppar peppar)

Så nu har jag sadlat om till en Sprint, det går fort och bekvämt men för att vara en -10 så betalar jag bara 7400kr/hel/år vilket är nästan gratis emot vad en "sporthoj" hade kostat på mig.

Tjejen uppskattar våran länge turer nu med bak haha... gick så där bra på en z1000 om man skulle åka långt. :)

Tack för alla svar!

Tack för alla svar, riktigt kul att läsa, jag blev faktiskt förvånad, jag trodde att fler hade på sina föräldrar etc, men köra med halv funkar helt klart, jag har själv varit av vägen två gånger förra året och då hade jag först en z1000 -08 och sen en z1000 -09, försäkringsbolaget blev så där glad men åkte "bara" på en sammanlagd självrisk på 9000 och då fick jag ut en helt ny z1000 + allt godis man hade på, akra helsystem, hugger, cuts etc. (gick bra med mig, peppar peppar)

Så nu har jag sadlat om till en Sprint, det går fort och bekvämt men för att vara en -10 så betalar jag bara 7400kr/hel/år vilket är nästan gratis emot vad en "sporthoj" hade kostat på mig.

Tjejen uppskattar våran länge turer nu med bak haha... gick så där bra på en z1000 om man skulle åka långt. :)

Tack för alla svar!

Toppen, då kanske försäkringspremierna blir lite billigare nu då :)

Har en sporttouring nu så jag smiter in ;) Nä men den är normalt inte helt gratis men man slipper åtminstone obegriplig (i vissa fall) självrisk som jag i sig förhoppningsvis aldrig behöver betala.

Jag tänker så här:

Vill jag köra snabbastehojenistansomjagändåintekommervarasnabbastpåändå så får det bli en banhoj. Visst kan jag då ha en som jag kör med på väg också men då i prisklass att det känns tryggt utan helförsäkring. Detta scenario är dock år framåt, 28 idag och haft lappen i snart ett år. Finns så mkt att lära sig och ha kul på hoj utan att det behöver vara en renodlad sporthoj. Åker omkring med ett leende någon gång under varenda tur ännu även om det ösregnar eller är november och 1° ute.

Lärt mig sedan tidigare att leksaker är bara kul om man har råd med dem med viss marginal, så funkar det iaf för mig.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!