Ni som blivit tagna för fortkörning..

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Håller med de som aldrig sett röken av en kontroll eller liknande. Jag har haft B-kort i två år och aldrig sett en kontroll eller någon laserman som skjuter på mig..
Beror nog mycket på var och vilka tidpunkter man kör. Rör man sig mest i tätort under kontorstid på vardagar och kör sparsamt på motorvägar/landsvägar under helgerna så är risken minimal enligt min erfarenhet.
 

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
129 km/h på 90-väg. På väg från Nässjö mot Oskarshamn. Efter att jag hade blåst och polisen hade sett att jag var nykter tog han kortet och skakade det lite i luften och påpekade;
-"Jag skulle kunna ta det här nu, och ge dig 4000:- i böter, men du eftersom du har en så snygg hoj så låter jag dig gå den här gången."

Frågade vad det var dom hade missat vid mätningen, men dom hade allt dom behövde sa dom, så då tackade jag uppriktigt. Hade vart surt att bliv av med kortet på väg till en 4-dagars kurs med SMC.
Låg strax under 200 km/h precis före, men vägen blev så jäkla dålig så slog av på gasen och rullade i princip runt en kurva ut på en lång fin raka. Var precis på väg att ladda på lite igen, men undrade vad fan det var mitt ute på vägen rätt långt bort. "Hmm, varselvästar... kan ett customgäng ha seriekrockat mitt på rakan..? Kanske inte, fan också... " Slog av utan någon ögontjänarbroms och rullade till anvisad plats.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Känns som om de allra flesta hastighetskontroller görs dagtid på vardagar i anslutning till tätort, kanske det som gör att jag aldrig åkt dit.

Nykterhetskontroller verkar ju däremot företrädesvis ligga på kvällar och helger verkar det som, vilket verkar vettigt.

Kanske det som är det mest avgörande för risken att bli haffad för hastighet, tid och plats.
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
På väg från jkpg till Örebro... regn hela vägen... precis utanför Askersund så klarnar det upp och jag passar på att köra om ett ruckel till minibuss. Precis när jag svänger in så ser jag herr Polis längre fram. 127 på 90 väg. 3600:- i böter (tror jag det var) och 2 mån utan körkort. Fick sitta bak i bilen och dricka öl hela sommaren... jobbigt de där
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Genom Göteborg på E6 söderut vid Ullevimotet ungefär. Fyra filer brett och 70-skyltat. Klockan var typ åtta på kvällen en vardag i maj och jag körde marginellt snabbare än övrig trafik. 106 km/h enligt laserpickan. 4000 spänn och en månads indragning kostade det.
 

manneman

Guest
Att sen allt runtomkring ett överklagande kostar 10 dubbelt berör inte herr skattebetalare:va

Fan att man är anställd annars hade rullen gått fullt ut hela tiden.

Vad är ditt egentliga problem som gör att du måste kasta skit i varenda tråd?
Väx upp...
 

Prophet

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2011, Honda CBR1000RR
Har aldrig blivit tagen, överstiger hastighets gränsen nästan varje dag.
Snutarnas V70s och Saab 9-5or har ingen chans i trängsel trafik mot mig och min R6a.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Dom sköt med laset i Karlshamn vid erikdahlbergsvägen förra sommaren..... Stannade vid trafikljusen, en hd stannar i filen bredvid & brummar, hornen växte och så fort de blev grönt så gav ja hojen på 1a växeln, ser från ingenstans en polis som vinkar in mig, han stod bakom en lyktstolpe och sköt med laser. Jag körde enligt honom i 68km/h på en 50väg. ( tror ärligt talat de gick snabbare ) trodde kortet skulle ryka men fick 2400kr i böter istället & måste säga de va en jäkla trevlig polis, han hade haft en gsxr 750 och vi snackade lite. Jag brukar respektera 30 & 50 vägar men när hd stod där och gasade så var ja bara tvungen.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
I Norrland kan man räkna med stor sannorlikhet att bli tagen i fartkontroller och då mest beroende på att de pga glesare trafik har möjlighet att stoppa varje fordon som kör för fort och då även för minsta lilla hastighetsöverträdelse (6km/tim). Blev lasrad förra veckan på en 50sträcka (körde 35) där hade en kvinlig polis tagit av sig varselvästen och gömde sig bakom en stope på en refug, gav henne "aja baja" fingret när jag passerade, detta är ett vanligt exempel hur de jobbar.

Annars gillar de ofta nya poliserna att köra in på en avfart eller skogsbilväg och stå där och vänta för att sedan i extremt höga hastigheter köra ikapp (enl deras egen uppgift 255km/tim med deras 285hk Volvo V70).

En polis i civil icke utrycknings bil jagade och prejade en vän på MC i över 200km/t, trängde sig om andra bilar på 1-filig vajerräckesväg för att i slutändan nästan köra på (ngn dm ifrån) MC. Bilen saknade all form av kalibrerad mätutrustning och skrivbords polisen var ensam i bilen, en mängd felaktiga efterhandskonstruktioner gjorde senare att Transportstyrelsen ej gjorde KK-ingripande trots den påstådda 185km/h överträdelsen (händelsen finns på SH i en egen tråd).

Mao så ska man se upp med de nya poliserna som mer än gärna gasar på som vilka andra ynglingar men med skillnaden att de får "vansinnes" köra, därför ser jag ett mönster där de genom att parkera stillastående och därifrån köra ikapp i extrema farter får utlopp för nöjet att köra fort. Ofta väljer man ut sträckor längs E4:an där man vet att ALLA kör för fort även fast det knappt är ngn trafik och därmed trafiksäkerhetsmässig mening med kontrollen annat än att man på ett för dem roligt och effektivt sätt fyller sin statistik. Min poäng är att polisen skall bevaka hastighets följningen på platser där trafiksäkerheten ökas genom deras närvaro, de skall då vara synliga. Att plocka bilar som kör ensamma på 2+1 vägar där kollisioner med andra fordon ofta är omöjliga känns som trakaserier då trafiksäkerhets verkan i dessa fall oerhört låg.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Körde över bron i älmhult. Kom ut samtidigt som en audi på den dubbelfiliga bron. ökar farten för att komma om. Kommer då lite dumt till för jag ska svänga vänster o ligger i höger fil. har en bil framför mig som blockerar. tänker jag kör om den också så slipper jag trängas.

Tydligen vid min omkörning så var jag uppe i 83km/h :( det upplös polisen i rondellen andra sidan bron iaf :/

Det är 50 över bron nu men den är byggd för 70 som det var förr... Sjukt retligt.

4000:- o körkortet indraget. förhoppningsvis i bara 2 månader. De var rätt hyggliga o vissade förståelse. Kunde se att de var nog rätt fartglada själva men frågade om de kunde sänka så jag får behålla lappen iaf men icke.

Blir cyklen nu ett tag framöver :( Kommer iaf tjäna in de 4000kr i bensinpengar.
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Kör hoj för mitt eget höga nöjes skull ,
Inte för att bevisa vilken fin o laglydig mänska jag är.
Därav bli hastigheten mest beroende på humör o riskfaktorer o vad resten av världen tycker om det är inget som jag ligger sömnlös över.
Sen att jag naturligtvis försöker slippa Harry i trafiken ser jag mest som naturligt vill faktiskt undvika både böter o vanskliga polis jakter.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top