Ni som blivit bestulna på hojen.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hallå! Som bekant så är det ju en herrans massa mc-stölder nuförtiden. Detta är såklart jättetråkigt, och beklagligt på alla sätt och vis.

Syftet med denna tråd, är väl i princip att försöka få lite hum om hur stor del av stölderna som reds ut, och resulterar i en återfunnen hoj.

Ni som fått hojen tillbaka, kanske kan berätta lite om händelseförloppet. Tex om ni hittat den själva, eller om någon tipsat, eller kanske en razzia i något skumt tillhåll. Det börjar ju komma en del bra hjälpmedel till mobilen för att själv kunna kolla om ett fordon är stulet, så det vore kul att se ifall detta hjälper till i några av fallen.

Era berättelse kan ju även hjälpa andra i samma sits.

Hoppas att så många av er som möjligt kan få tillbaka era kära hojar, och att skurkarna hamnar bakom lås och bom!

Mvh Tompten
 
Last edited:

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Bra tråd!

Skulle även vara bra att höra hur/var den blev stulen. T.ex. om någon tog den på gatan utanför lägenheten eller om någon faktiskt bröt sig in i något förråd.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast, om man får ut en "ny" på försäkringen, vill man verkligen ha tillbaka sin gamla då? Med tanke på att hojtjuven knappast har varit särskilt försiktig med den så kan den ju vara ganska slut i låda och motor, och sånt lär ingen lyckas få på försäkringen :(
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Min pappa hade en inhägnad garageplats i ett större underjordsgarage. Där förvarade vi tre motorcyklar, varav de två nyare var låsta med skivbromslås och styrlås. Den äldre Honda CB750 -89 var inte låst alls. De hade på något sätt tagit sig in i garaget och sedan klippt upp hänglåset till inhägnaden. De hade pillat på alla hojar men inte lyckats får bort skivbromslåsen, istället hade de trixat ut Hondan och startat den med en skruvmejsel. De två andra hojarna fick åka till verkstad; skadad framgaffel på en och skadade sadlar/låsanordningar på både. De hade brutit upp sadlarna och dragit ut verktygssatserna i hopp om att något där skulle hjälpt dem få bort skivbromslåsen.

Någon vecka senare ringde polisen och sa att de hittat den. Den stod parkerad bakom några småhus i ett bostadsområde några kilometer bort. Vi fixade ett släp och bogserade själva hem den. Det som var lite roligt med det hela var att bensinkranen fortfarande var av, vilket antagligen var anledningen till varför de dumpat den då de inte kom så långt.

Slutsats: det var inget proffsarbete precis.
 

Sara75

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Ducati Monster 1100 -11
Stulen utanför entrén till ett hotell i Södertälje med kamerabevakning. Så allt blev filmat... 4 män hoppar ur stor van, bär in hojen, åker iväg på 2 minuter. Var låst med styrlås och skivbromslås.

Den hittas inte inom 30 dagar, så den blir inlöst. Sen däremot så får polisen strax därefter ett anonymt tips om två stulna hojar varav en var min. Vi fick chans att köpa tillbaka den, men försäkringsbolaget ville ha för mycket för att det skulle vara intressant med alla skadorna. Inga stora skador, men fullt med småskador överallt.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag tog ledigt en varm sommardag för några år sedan och tog min R1a som gått 300 mil in till rålis i sthlm för att sola mig en stund.
Parkade på rålambshovsleden, låste med styrlås och skivbromslås som alltid. Jag gick ca 30 m från hojen och la mig på gräsmattan, dessvärre så var det buskar i vägen så jag hade inte ögonkontakt med hojen. Sen efter en timme eller två så ska jag åka där ifrån. Då står inte hojfan kvar.. Minns att jag gick fram o tillbaka, längre o längre, svettandes i skinnstället och letade. Trodde inte det var sant p.g.a. att jag vart så nära hojen + att det var mycke folk och rörelse där som sig brukar en varm sommardag. Jag frågade runt bland folk som var närmast, men dom hade inte sett eller märkt något alls...
Till råga på allt så hade jag en bokad resa till Gotland med hojen dagen efter... Har aldrig vart så ilsk någon gång.. Funderade starkt på att ställa ut lockbeten efter det och sätta mig och vänta med bollträt... Någon, oavsett vilken hojtjuv, skulle få lida var min tanke..

Jag är rätt säker på att dom stannade till med skåpbil och lyft in den och gasat vidare...

Hojen dök aldrig upp, fick 90 papp på försäkringen för en i stort sett inkörd hoj... Det var bara till att köpa begagnat efter det..
 
Last edited:

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Hur mycket hjälper det att ha hojen fastlåst med kätting egentligen? Det borde rimligtvis bli merjobb för tjyyven iallafall... Inte bara hoppa ur en skåpbil och lyfta in.
 

balkan

Ny medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Stockholm
Fast, om man får ut en "ny" på försäkringen, vill man verkligen ha tillbaka sin gamla då? Med tanke på att hojtjuven knappast har varit särskilt försiktig med den så kan den ju vara ganska slut i låda och motor, och sånt lär ingen lyckas få på försäkringen :(

Får man ut en ny då? Jag fick 37.000kr för min hoj som kostade 55.000kr, den var då en månad gammal och gick under helförsäkring. I mitt fall hade jag hellre fått tillbaka hojen, det hade varit grymt mer prisvärt.

Hur skulle jag få råd med en likvärdig hoj för de pengarna? Nej, idag kör jag oförsäkrat och tror stenhårt på att pengarna jag sparar in på det räcker gott och väl till att reparera eller köpa ny hoj om det behövs. Golvbygel och hagelbössa!
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Hur mycket hjälper det att ha hojen fastlåst med kätting egentligen? Det borde rimligtvis bli merjobb för tjyyven iallafall... Inte bara hoppa ur en skåpbil och lyfta in.

Det stoppar de flesta tillfällighetstjuvar, speciellt på offentliga områden där tjuven måste transportera bort hojen snabbt och diskret.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Det stoppar de flesta tillfällighetstjuvar, speciellt på offentliga områden där tjuven måste transportera bort hojen snabbt och diskret.

En sån där liten fjollig vajer med larm är ju lätt och smidig att ta med sig, men är det något att ha, tro?
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag har ingen erfarenhet av larm så jag kan inte uttala mig om det. Kätting är dock bättre än vanligt skivbromslås, om än otympligare att ha med sig.

Ett högljutt larm hade med all sannolikhet hjälpt Blanco att behålla hojen iaf i den situationen...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hojstöld

Uppklarat är ett relativt begrepp. De stal två hojar vid inbrott i garage hos mig för ett antal år sedan. Det fanns ett vittne som kunde namnge personerna (snorungar på 17år som gjorde det åt grövre gängmedlemmar som i sin tur exporterade allt till Polen via en bilfirma...). Han vittnade och pekade ut killarna hos polisen som väl kände till det hela. Nu till det roliga...

Åklagaren lägger ner hela åtalet då hon citat "inte kunde sätta dit dem för allt de gjorde" och detta störde visst en större utredning. Jag blev fattigare, polisen gjorde sitt jobb och åklagaren sket i allt...

Det är inte alltid korkade poliser som är roten till all skit i Sverige.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Uppklarat är ett relativt begrepp. De stal två hojar vid inbrott i garage hos mig för ett antal år sedan. Det fanns ett vittne som kunde namnge personerna (snorungar på 17år som gjorde det åt grövre gängmedlemmar som i sin tur exporterade allt till Polen via en bilfirma...). Han vittnade och pekade ut killarna hos polisen som väl kände till det hela. Nu till det roliga...

Åklagaren lägger ner hela åtalet då hon citat "inte kunde sätta dit dem för allt de gjorde" och detta störde visst en större utredning. Jag blev fattigare, polisen gjorde sitt jobb och åklagaren sket i allt...

Det är inte alltid korkade poliser som är roten till all skit i Sverige.

Det där är ju heeelt sinnesjukt.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top