Ni som blivit av med körkortet.

Friggan skrev:
Det där med 6 år uppskjutet körkort har du nog fått om bakfoten, det är 6 månader om du stannar snällt efter att polisen satt på blåljusen. Det kan bli mer men 6 år är för mycket.
om du har rejält me otur kan MC-kort bli uppskjutet tills du är 21. Det blir 5 år.. Hade lite fel :tomten

Estremo skrev:
Oftast gäller samma sak på 50-vägar..

På ljusa dagen kanske.. inne i byn har vi kanske 1½ km 50.. där håller jag någorlunda hastighet dagtid.. men när man kommer hem mitt i natten (klockan 1-3) en vardagskväll på sommarlovet anser jag fan inte att jag måste köra 50 där pga att det inte finns en massa små barn som är påväg till skolan. Då anser jag mer att sträckan är lämpad för 80 km/h vilket vägen var satt till för ca. 15 år sedan.

Det är galenskap att köra 50 på vissa sträckor inne i stan fast att det är 50 väg.
Däremot så är det knappast dumt att köra 150 på en fin motorväg eller liknande.
*Detta ser jag korrupt åt svenska lagar att det kan vara på dessa vis. Man kan vara laglig men endå utsätta folk för stor fara. Å sen när man kör med vett och håller en god hastighet som är säker för alla så får man böter, eller annan typ av straff.

philsson skrev:
Det är galenskap att köra 50 på vissa sträckor inne i stan fast att det är 50 väg.
*Detta ser jag korrupt åt svenska lagar att det kan vara på dessa vis. Man kan vara laglig men endå utsätta folk för stor fara. Å sen när man kör med vett och håller en god hastighet som är säker för alla så får man böter, eller annan typ av straff.
Har också tänkt på det. Där jag bor är det 50-väg, det är väldigt sällan nån kör över 40 här, att köra 50 här är ganska fort, så att då köra i 80 här är ren galenskap, konstigt då att det är samma straff för det som att köra i 140 på en fin motorväg.

Här i byn är det en 2 km lång 50-sträcka där jag går till och från garaget varje kväll/natt, där de flesta kör 80-90. Jag har småsten i fickan - används när de kör för fort och nära, trots mina stora jämra reflexer. Du är välkommen ut på besök! :hihi

Vaddå? Stenskott kan väl vem som helst få!

KawaF3771 skrev:
På ljusa dagen kanske.. inne i byn har vi kanske 1½ km 50.. där håller jag någorlunda hastighet dagtid.. men när man kommer hem mitt i natten (klockan 1-3) en vardagskväll på sommarlovet anser jag fan inte att jag måste köra 50 där pga att det inte finns en massa små barn som är påväg till skolan. Då anser jag mer att sträckan är lämpad för 80 km/h vilket vägen var satt till för ca. 15 år sedan.
Givetvis skiljer det sig från väg till väg och vilken tidpunkt på dygnet det är. Vissa vägar är enbart dumt att det är 50 på. Då kör man inte heller 50. Men som sagt, de flesta 50-vägar är ändå lämpligast att inte köra fortare än så.

Estremo skrev:
Givetvis skiljer det sig från väg till väg och vilken tidpunkt på dygnet det är. Vissa vägar är enbart dumt att det är 50 på. Då kör man inte heller 50. Men som sagt, de flesta 50-vägar är ändå lämpligast att inte köra fortare än så.
Ofta dumdristigt att köra 50 på vissa sträckor. Detta är idiotiskt då många som inte haft sitt körkort allt för länge gillar att köra fortast möjligt och ser bara till lagen och inte till säkerhet.

Tjet skrev:
Ifall man först inte stannar men sedan blir fasttagen av farbror discokula = smitning? = indraget körkort vad man än gjort sig skyldig till?

Eller vad händer ifall man väljer att inte stanna och sedan blir busted:ad? :va

Skulle tro att det blir vårdslöshet i trafik?

Är ny på forumet och har läst igenom tråden lite ...

Själv har jag ögonen med mig och kollar efter poliser hela tiden, dock kör jag aldrig efter "hastighetsrekommendationerna" som någon kallade det :P .

Det är full gas som gäller hela tiden, annars kan det kwitta .

(fiiint å leva, annars kan det kvitta ...)

philsson skrev:
Precis, att det sen ger stora rubriker i tidning och TV när kungen kört i VANSINNESFARTER uppimot HELA 160 km/h, så känns det som det bevisas hur sne uppfattningen om fortkörning är, och att det är en bil som absolut är byggd för höga farter, en fin rak väg,inte mycket trafik, det tar dom inte fram... Och vansinnesfarter i 160? ja jo :D

Men det är väll för att det är kungen...

NSR_Martin skrev:
Och vansinnesfarter i 160? ja jo :D

Jag håller med dig . Det är nog bara för att det är kungen, farter mot 160 (som jag aldrig når till visserligen) är väl vardagsmat annars ...

75 på 50 väg. alltså 5-6 km/h (beroende på län) från att bli av med kortet.
det efter att lasern dragit av "rabaten"
stannade och tog mitt straff, 1600 i böter.

Aja sånt händer :hihi
Tur att du inte låg de där 5-6 Km/h till! :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...