Ni som beställt MC kläder fr. tyskland?!

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
Beställde byxor & stövlar fr. tyskland i fredags samt betalade grejorna! ( köpte på mlol.de )

Nu är min fråga om jag åker på svensk moms på detta eftersom de i tyskland drog av sina 16% i moms. :va

Blir i så fall inte så billigt som jag hoppats på men billigare än här hemma. :3freak

Varför drog de av momsen? Köpte du via företag?
Jag har handlat av mlol.de och betalade priset som listades på hemsidan...

JoUh skrev:
2055275 Varför drog de av momsen? Köpte du via företag?
Jag har handlat av mlol.de och betalade priset som listades på hemsidan...

Ok! För mig blev lite billigare än priset de angav på sidan så jag antar att det var momsen de drog av.....jag frågade i telefon men de kunde inte riktigt svara vad som gällde....Blir väl en överaskning då! Har ju ganska bra marginal då jag betalat 4600:- sek, för ett par alpinestars "trackpant + ett par smx 3 stövlar inkl. frakten ! :)

Pris här hemma; Byxa 4200:- , stövlar 2700:- :brinnerup

Är det nån som vet om man slipper den svenska momsen om
man betalar den tyska som är på 16 % ? :va

Last edited:
Du slipper svensk moms. Det räcker att du skattar i ett land eftersom bägge länderna är EUmedlemmar. Så funkade det när jag beställde därifrån.

Jonte*FZ6 skrev:
2055241 Beställde byxor & stövlar fr. tyskland i fredags samt betalade grejorna! ( köpte på mlol.de )

Nu är min fråga om jag åker på svensk moms på detta eftersom de i tyskland drog av sina 16% i moms. :va

Blir i så fall inte så billigt som jag hoppats på men billigare än här hemma. :3freak
Le och var glad!
Svensk moms får du trol bara betala om tullen ingriper. Posten är lite mera lynnig och ibl mera byråkratisk men då försändelsen kommer från EU gör de nog inget.
Du har allt att vinna och inget att förlora om paketet ramlar igenom.
(Jag handlar alltid som firma/till min firma = aldrig tysk moms + avdragsgill svensk...)

Sandstrom skrev:
2055642 Chansen att tullen ingriper är dock minimal då det skulle bryta mot svensk lag och EG-regler.
Tillåt mig att betvivla detta.
Du SKA betala moms i ett av länderna, i detta fall helst i DE med 16%?, SE 25% ..

Så där......Har idag ringt o kollat med tullen!!

Jag ska betala tysk moms och har dom dragit bort den är det bara att tacka o ta emot! Jag kommer iallafall inte behöva betala svensk moms på paketet enligt handläggaren på tullen!

Momsen ska betalas i det land där du köper sakerna och om handlarn där drar av den är det deras problem ( o jag ska bara vara glad !! :tummenupp )

Oftast brukar inte handlare inom EU dra av sitt lands moms, utan man brukar kunna köpa varor från t ex Tyskland med deras 16% moms. Då slipper man givetvis betala moms i Sverige. Men om en handlare inom EU säljer tillräckligt mycket till ett annat EU-land (320.000:- SEK) så är de skyldiga att tillämpa det mottagande landets momssats. Jag antar att det är därför som vissa butiker drar av sitt lands moms vid försäljning till Sverige (de har helt enkelt sålt så mycket till ex.vis Sverige att de kommit över gränsen). Sedan hur det fungerar med pålägg av den svenska momsen vet jag inte, det kanske är meningen att du som kund skall deklarera för skattemyndigheten att du skall betala moms för ditt inköp (tror att det fungerar så i USA vid postorder mellan staterna).

Tillägg: länk till Konsument Europa som beskriver momsreglerna inom EU

Last edited:
Jonte*FZ6 skrev:
2055241 Beställde byxor & stövlar fr. tyskland i fredags samt betalade grejorna! ( köpte på mlol.de )

hur lång tid tog det att få grejorna??

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...