Ni som åkt RD 250/350....

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Hej!
Jag har gått och köpt mej en gammal RD250 -81 som jag efter några dagars mekande nu fått snurr på.
(bytt insugsgummin, packningar och rengjort förgasarna samt monterat nya bränslefilter och slangar. Bromsoket fick lov att motioneras lite oxå)
En fråga:
Va ska man med 5an och 6ans växel till när den inte orkar ligga kvar i fart där iaf?

Har justerat om förgasarna (220 huvumunstycke och hissat nålen ett hack samt justerat in luftskruvarna) efter en smärre modifiering med "silverfilter" (koniska) och stiften är gyllenbruna och ser fina ut.
Men den orkar ändå inte ligga kvar i fart. Men det kanske skall vara så på dom där?
Annars är det bra ös i grejjorna förutom att den är DÖD på lågvarv då:D
Drar fint upp till rödmarkeringen utan tvekningar.

Eller är det kolvbyte på G? Såg även att reedsen inte höll 100%tätt mot korgarna på nån av vingarna.
Kommentarer någon? Gärna andra tips ang denna cykel.

Hmm skall kollas!
Hade totalt glömt bort det men finns inte så mycket alternativa drevningar till dom här tror det är 16/41 original iaf. :tummenupp
Fick ju visserligen upp den i ca 140 på fyran...

250:n är väl inte världens snabbaste hoj direkt, det är stor skillnad på 350:n som har YPVS. Men nog borde den kunna hålla farten på 5:an åtminstone, min gissning är taskigt komp. Kolvarna slits en hel del i de däringa tvitaktarna, sen säger du ju att reedventilerna inte håller tätt. Då tappar du komp den vägen åxå.

Börja byta dem, kanske du kan använda 5:an iaf :D

Den -84 350 jag hade gjorde strax under 200 i mätarfart med K&N-filter och grova munstycken, så räkna inte med så mycket högre toppfart än runt 150... :rolleyes:

250:n är väl inte världens snabbaste hoj direkt, det är stor skillnad på 350:n som har YPVS. Men nog borde den kunna hålla farten på 5:an åtminstone, min gissning är taskigt komp. Kolvarna slits en hel del i de däringa tvitaktarna, sen säger du ju att reedventilerna inte håller tätt. Då tappar du komp den vägen åxå.

:

Nej det fanns en sån där 350 utan ypvs(hade dubbelskiva fram), hade en sån den gjorde kanske 180 ärliga om man höll andan.
En 250 borde göra 160 om den är frisk.

Blir nog till att beställa nya reeds iaf. Är ju en billig investering och en lätt montering. Men tippar väl på att jag åker på ett kolvbyte så småningom oxå *DYRT*...

Kalas med lite matnyttiga inlägg:tummenupp

Blir nog till att beställa nya reeds iaf. Är ju en billig investering och en lätt montering. Men tippar väl på att jag åker på ett kolvbyte så småningom oxå *DYRT*...

Kalas med lite matnyttiga inlägg:tummenupp

Packboxen som sitter mitt på vevaxeln är lite kinkig på en sådan där. Är inte den tät tvärspolas gaserna mellan vevhusen utan att göra nytta.

Reedsen självtätar sig när det blir lite tryck i vevhuset, är dom dåliga påverkar det mest på låga varv.

Kolvar är däremot förbrukningsvara. Byt i tid, så tråkigt om dom rasar ner i vevhuset. Vevaxelrenoveringar är inte billiga, kan man undvika det pga kolvras, så är det bra.

Byt kolv= kan inte vara dyr till en RD 250
Byt reeds= dåliga reed dålig effekt på låg varv och sämmre effektkurva totalt.
Taskig komp= Orkeslös.

Lycka till :tummenupp

Nej det fanns en sån där 350 utan ypvs(hade dubbelskiva fram), hade en sån den gjorde kanske 180 ärliga om man höll andan.
En 250 borde göra 160 om den är frisk.

Kan noteras att jag igår fick upp den i ca 165 blås :yoparty
Men den börjar självsvänga runt 140 typ...:näsblod
Men kolvbyte och reedsbyte står på tapeten samt ett snäpp större lågfartsmunstycke.

Men kolvbyte och reedsbyte står på tapeten samt ett snäpp större lågfartsmunstycke.

Då är den frisk ? kan man inte mäta kolvspel med cylindern.
Tror org delar är dyrt

Då är den frisk ? kan man inte mäta kolvspel med cylindern.
Tror org delar är dyrt

Jo förhoppningsvis frisk iaf eller.. ja.. den orkar ju om man varvar ur den som en tok, men en sån här maskin lever ju på varven.

Pirat kolvar (gjutna) finns för ca 500kr/st och smidda kolvar för ett par hundra till. Blir nog ev att beställa smidda kolvar från EBOS som verkar vara duktiga på tvitakt:tummenupp
Tror en original topp packning går på ca 900kr:huvet

Tror en original topp packning går på ca 900kr:huvet

Om det sitter en bra topp packning på motorn så kanske det kan vara en idé att låta toppen sitta kvar och lossa cylinderfotsmuttrarna istället för att lyfta båda cylindrarna med topp komplett. Packningen där nedtill är betydligt billigare. Men då vet jag inte om det går att hona cylindrarna om det skulle behövas.

Jämfört med en modernare sporthoj kunde man nog säga att min RD 350 hade lite tendenser att åla sig från ungefär 140 och uppåt, speciellt när man slog av på gasen. Dock var det mest påtagligt när framhjulet började bli lite plattslitet. I alla fall ett normalt och ofarligt beteende som man fick vänja sig vid.

Min kåplösa 350 -85 (med YPVS) gjorde ca 180 verklig fart om man kröp ihop lite.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg