Ni som åkt LC4 och bytt till 525..

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
.. tycker ni det finns lika mycket klös i 525an för motardbus? Har hört från polare som kört 525SM att dom upplevs lite slöa kan det stämma? :va

Visst 525 har ca 10hk(?) mindre än tex 660, men r ju fan så mycket smidigare.. Hur har ni upplevt bytet motormässigt nu snacka vi inte smidighetsmässigt? ;)

Jonasson skrev:
2553544 .. tycker ni det finns lika mycket klös i 525an för motardbus? Har hört från polare som kört 525SM att dom upplevs lite slöa kan det stämma? :va

Visst 525 har ca 10hk(?) mindre än tex 660, men r ju fan så mycket smidigare.. Hur har ni upplevt bytet motormässigt nu snacka vi inte smidighetsmässigt? ;)

Ska du köra bana välj 525an
Gata och leka välj 660an

Jag byta själv bort min 660 mot 525 just för smidighetens skull, dock så saknade man vridet från den store..

Köp en Husaberg då så får du smidigt chassi och motor i samma paket.

Busaberg skrev:
2553563 Köp en Husaberg då så får du smidigt chassi och motor i samma paket.
Samt 10h mer i veckan i garaget? Är det så mycket fel på husa som man tror/många säger?

Jonasson skrev:
2553585 Samt 10h mer i veckan i garaget? Är det så mycket fel på husa som man tror/många säger?

Lär inte va så stor skillnad mellan en husa och en 525a

Rasorblade skrev:
2553743 hmm tror nog han menar att det inte är så stor skillnad på servicen

Precis! :tummenupp

Är istort sett lika mycket skruva på dom två.. Skillnaden mellan hojjarna när dom används låter jag va osagt..

Jonasson skrev:
2553544 .. tycker ni det finns lika mycket klös i 525an för motardbus? Har hört från polare som kört 525SM att dom upplevs lite slöa kan det stämma? :va

Alltså 525:an är en ren tävlings maskin
medan lc4:an är en, va ska man säga "väg cykel"?
så man kan ju absolut inte jämföra dom med varandra på något vis

Det beror ju på vad du ska ha den till för ändamål helt änkelt:tummenupp

Jonasson skrev:

jag körde en lätt trimmad 640 tidigare. Var helt annan karaktär på motorn. 525:an hade ca 10Nm mer i vrid än vad 640:in hade. samma antal Hk. skilnaden är att på 640 så kommer allt direkt. 525an har ett jävligt trevligt register. jämt o fint. kanske därför det upplevs som klent.. inget ryck lixom.

Rasorblade skrev:
2553743 hmm tror nog han menar att det inte är så stor skillnad på servicen

Oooops mitt fel. Ja de stämmer... Fasten ändå inte man måste ställa ventilerna oftare på husan upplever jag de.

BORG skrev:
2556718 Oooops mitt fel. Ja de stämmer... Fasten ändå inte man måste ställa ventilerna oftare på husan upplever jag de.

Är samma intervaller för att titta men möjligt att du får justera oftare på en husa?

På gata och vill ha lite service = KTM 660 (har man klena ben så funkar 625)
PÅ gata och har inga problem med täta oljebyten = Husa 650
På bana och vill ha kul = KTM 525/560 eller Husa 650.

Personligen så föredrar jag KTM på bana framför Husa. Gillar det smidiga chassiet bättre. Så fort jag kör en Husa så längtar jag tillbaka till min egen 560...

M:et skrev:
2557126 På gata och vill ha lite service = KTM 660 (har man klena ben så funkar 625)
PÅ gata och har inga problem med täta oljebyten = Husa 650
På bana och vill ha kul = KTM 525/560 eller Husa 650.

Personligen så föredrar jag KTM på bana framför Husa. Gillar det smidiga chassiet bättre. Så fort jag kör en Husa så längtar jag tillbaka till min egen 560...
Håller med har inte kört 600cc:arna men fick köra 450 ktm och 450 husa 05 båda två. körde ktm först grymt klös mycket svängig banna en längre raksträcka bara. sen fick jag låna en husa mycket tyngre upp levde jag den och klumpigare. KTM rulls

har gjort tvärt om...... bytte från en 520 till 660...... just för serviceintervallerna.....
visst e det skillnad..... har man som i mitt fall åkt 520....... och sedan får en 660 mellan benen......jag trodde att jag besteg en elefant...... men efter en tids användning....... nu e det helt okej......

rent motormässigt: JAG tycker...... högre toppfart på 660..... mycket beror ju på drevning...... min 520 toppade 115..... men den var riktigt stark.....
självklart är 660 starkare om man har samma förutsättningar dvs, samma drevning osv..... men man kan ju inte använda samma förutsättningar till alla hojar..... mitt råd..... köp det du vill ha och gör om lite......
så gör jag och jag e mycket nöjd....:tummenupp

Har haft en 660 förut o åker nu 525 istället. Kan ju säga att det är ganska
skönt att slippa vibrationerna från 660:n!!

Att 525 an sen känns hälften så lätt gör ju inte busfaktorn sämre!

LC4 motorn har ju hängt med sen 1988 och "520" motorn kom 2001.
Och det märks att LC4 motorn är till åren kommen, "smidigheten och körbarheten som 525 an har lyser med sin frånvaro på LC4:an.

Har även en Duke I -94. Ska man mest köra lite gata med en o annan wheelie o stoppie så är nästan den o föredra framför 660 n då vibrationerna är MYCKET mindre, tanken är större och effekten duger gott till på duken också...

Who'sYourDaddy skrev:
2558643 Dubbelt så tung? :tungan :pannkyss

Annars håller jag med dig, har också bytt från 660 till 525. Det finns nu ingen återvändo.

Ska byta min 660 mot just en 525.
Är det någon som enbart kör gata med sin, och vet hur ofta man behöver ställa, kolla vetilerna.
Jag vet vilka intervaller de rekomenderar, men hur är det i verkligheten?

// J

Mycket intressant läsning!

Det Hi-ho är inne på är jag oxå nyfiken på, antar att det är mycket beroende på körsätt och hojen i sig..

jag räknader på detta sätt när jag hade min 520....
dom rekomenderade service var 5:e timma och då tänkte jag som så här: det är när den går som ren cross/endurohoj, dvs, full "mutter" och på full "mutter" räknade jag med att komma åtminstonde 50 mil, dvs, 100 km/h, men eftersom den inte går på fullt hela tiden, motorn alltså..... så bestämde jag mej för att serva var 100:e mil, den erfarenheten som jag har säger att dagens oljor är lätt fullgoda till det om man har en erkänt bra olja.

kan bara säga att jag hade aldrig ett enda problem med min 520.....:tummenupp den startade jämt och var sugen på lek.....

sen är det naturligtvis upp till var och en, men eftersom allt består av aluminium, är det inte så svårt att skruva "sönder" motorn heller, drar åt skruvar för hårt och dylikt, det gör man bara 4-5 ggr.... sen är det kört..... nya motordelar:huvet

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back