Ni som åkt hoj i Norge!

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Funderar på att åka Sthlm-Oslo-Bergen och vill ha tips på roliga och trevliga vägar!
Har ni bättre förslag eller sevärdheter så skjut! :)

duccen900ss skrev:
Funderar på att åka Sthlm-Oslo-Bergen och vill ha tips på roliga och trevliga vägar!
Provar den "Atlantic Ocean Road" i Norge (vet ej vad den heter på Svenska):
ppUQnlhCSlwrd5TiUDX-.jpg

http://www.visitnorway.com

Har precis kommit hem från norge resa!
Fantastiskt vackert...
Nått som jag tycker är se värt va Joutenheimen(stavning?) och Auerlandsvägen!
Riktigt fina partier! Mycket kurvor blir det :banana
Dock lite regningt i Joutenheimen men det hinner säkert ändra sig.

Trevlig resa!

Backar upp på Jotunheimen, lägger även till Geiranger med Örnvägen och Hardangervidda som har mycket kurvor och bra sikt då det är bra väder...

Egentligen är det jävligt schyssta vägar nästan överallt i Norge, de asfalterar ju inte alla jävla vägar som här i Sverige, utan bara de de måste, därför har de asfalterade vägarna i allmänhet mycket bättre standard än svenska vägar.
Sen kanske det beror lite på att de har bättre tillgång till en av grundkomponenterna i beläggningen än vad vi har...

Tjör hårt!

//Anders.

duccen900ss skrev:

Sjukt fina vägar, nästan oavsett vart man åker. Själva vägarna håller också mycket god kvalitet. Hastighetsbegr max 80 tyvärr och med alla husbilar mm framför blir det mycket omkörningar.
Åkte till lofoten för ett par år sedan, fantastiskt!
http://www.wiechel.se/lofoten/lofoten-Images/

Försök åka så mkt längs kusten som möjligt.

Till det negativa hör att det är dyrt + att det är extremt dyrt att åka fast för fortkörning.

Tjenixx kom precis hem från Norge .Trollstigen ett måste .Sedan jotenheimen.Glöm bergen piss tråkiga vägar tunnel tunnel tunnel. Sedan måste du förboka i bergen fanns inte en camping eller hotell plats i hela bergen =(Ska du åka tunnel så ta leardal tunneln 2.5 mil känns ganska bissarrrt. =) GL HF obs akta dig för civil polisen på dom större vägarna.Plus planera att allt tar mkt längre tid än vad man tror. typ 4.5 mil kan ta en timme =)

Last edited:
När om du lyder r¨ådet om att köra till Lysebotn så gå av hojen och vandra den jobbiga vägen till "Bolten" och Prekestolen! Helt fantastiskt!
Prekestolen är en 1000 m hög klippvägg som stupar rakt ner i fjorden, det är t.o.m. tillåtet med basejump där.
men enig med alla anrda "alla" vägar är bra men skall du till Bergen så kör via hardangervidda, norr eller söder om är skitsamma så slipper du (de felsta) tunnlarna.
Trevlig resa och ta med kontokortet! :banana

Jag och några polare brukar ta bilen nån gång per år till Norge och åka runt lite.

Storslagen natur och fin fina vägar finns det....ett måste är att åka till Trollstigen. Ett mecka för kurvtörstande och jag kan bara tänka mig hur det lär vara att glida hojen dit.

Till nästa sommar så blir det någon veckas hojsemester till Norge, förhoppningsvis till Lofoten fast vart man än åker så är naturen kanon fin.

Fördelarna är många och nackdelarna ganska få, några nackdelar är som nämnts: ganska dyrt med mat...t o m Donken t ex. är svindyrt. Men men har man semester så :)

Boende är väldigt bra, åtminstone där jag varit. Vi brukade ta med tält och prylar men upptäckte snart att en tältplats för säg 2 personer kostade typ lika mycket som en mindre stunga som rymmer 4 pers .

180-200kr delat på 4 alltså....perfekt att slippa släpa runt på tältet när man åker hoj. :tummenupp

Så man ser mycket fram emot nästa sommar...

Ni som tipsar om rv13 har ni några bra vägar dit ifrån Sthlm/Oslo hållet?

Man kan bo på hotell också... men det kostar ju lite. Skönt dock med dusch när man kommer hem och frukost innan man åker. Vi brukar vara tre grabbar och ta dubbelrum med extrasäng.

Fjordpasset rekommenderas: http://www.fjordpass.no/default.asp

Och angående vägval: Åk inte enbart utmed kusten, åk lite inne i landet också! Ute i "kustbandet" är det låga fjäll och många färjor, ett snäpp in är det högre fjäll och lite mindre färjor. Dessutom kommer man upp ovanför trädgränsen oftare, vilket betyder mer serpentinvägar!

Kör med klart visir och dra ner solglasögonen på nästippen när ni kör genom tunnlar, för dom är väldigt mörka. Självklart när man kan det!

duccen900ss skrev:
Ni som tipsar om rv13 har ni några bra vägar dit ifrån Sthlm/Oslo hållet?
Du får jo en fin tur hvis du kjører Oslo - Kristiansand - Lysebotn - Sandnes (Stavanger).
Deretter kjører du rv13 fra Sandnes - Førde.
Da kommer du over Hardangervidda bla.

Fjordvegen.gif

Anbefales å kjøre rv44 fra Flekkefjord - Egersund, deretter til Sandnes.
rv44 er veldigt kul... :)

Last edited:
Beträffande den rädsla som finns för Polisväsendet kan jag meddela att iaf under de 6 dagar jag befann mig i Norge såg jag två polisbilar. Dessa var ~10 mils omnejd till Oslo.

hållundan skrev:
Beträffande den rädsla som finns för Polisväsendet kan jag meddela att iaf under de 6 dagar jag befann mig i Norge såg jag två polisbilar. Dessa var ~10 mils omnejd till Oslo.
Ja....Men pass på fotobokser fra Drammen - Kristiansand, det kryr av dem.
Tror dem nå også er digitale, dvs at dem måler gjennomsnitt fart mellom 2 bokser.

haxzter skrev:
Ja....Men pass på fotobokser fra Drammen - Kristiansand, det kryr av dem.
Tror dem nå også er digitale, dvs at dem måler gjennomsnitt fart mellom 2 bokser.

Hur kan de ta oss på hoj!? :confused:

LOL... :huvet :kocko Trøtt i dag.... Ja si det, så lenge du ikke har reg.nr i fronten, så skulle det vel gå bra..... :lol

Norge resa !

Tja vart på resan till bergen i somras riktigt nice fina vägar i norge finns det gått om men till oslo vet jag inte direkt. Jag tog det som en ren transportsträcka på snabba vägar bara sen vart det annat :) :tummenupp

Oj glömde nästa ta med regnställ hade inte själv med så man vart blöt.

har lagt nån bild på forumet max 6st fick plats tror jag....
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=23074&page=32&pp=20

Last edited:
Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda