Ni som åker mycket bana och om att ta ansvar..

Alla förstår att du är besviken över din trasiga hoj, men det här är knapp dagisnivå.

hojen skiter jag fullständigt i ska du veta det finns anlednbiing till att jag valt att åka en cbr600 från 97 utan det är beteendet hos folk när det hänt något?
 
Problemet bottnar, tror jag, i att många som befinner sig på banan samtidigt har helt olika syften med sitt körpass. Förare som har som enda ambition att köra så fort som överhuvudtaget är möjligt samsas med förare som inte har de ambitionerna utan ser körpasset som ren körteknikövning utan hastighetsmål. (De skillnaderna har inte så mycket med "snabb" eller "långsam" grupp att göra.)
Det bästa för alla vore väl om de gatåkare som känner att de vill köra så fort som möjligt helt enkelt tog licens och körde i licensgrupperna.
 
absolut sant.. men nu gick våra cyklar ihop pga hans omkörning och det gjorde att jag ramlade.. de e väl ändå för små marginaler? och som sagt folk gör misstag de e inte de jag e arg på utan hur man hanterar det efteråt?

Men då är ju situtionen helt annorlunda om ni gick ihop. Det lät från början att ni inte ens hade kommit i kontakt med varandra. Hade nog varit bättre om du hade skrivit ut hela scenariot från början.
 
Kör man på en körning där det krävs att man har trafikförsäkring så måste man väl utgå från att den gäller.
Varför annars kräva att man har den?
Skriv en skadeanmälan så är det försäkringsbolagen sak att reda ut skuldfrågan sen.
Kör man utan trafikförsäkring i en sk licensgrupp så skall arrangören ha en Motortävlingsförsäkring och då är det helt andra regler som gäller.
Ingen arrangör kan friskriva sig från ansvar som regleras i lag heller.
 
Om cyklarna går ihop är det för små marginaler och det är självklart att be om ursäkt efteråt. Misstag sker men det ska man kunna stå för också.

jodå han vet om det mkt väl vad som hände, han åkte själv av samtidigt pga det men gör allt för att slippa ha kontakt med mig vilket känns som ja jag vet inte vad, ungeför som att försöka smita från mamma när man var 5 bast för att man vet att man gjort ngt dumt. Man kan ju kanske vara vuxen och mogen nog för att ta ansvar så det hela enkelt är ur världen sen? Och visst misstag händer det är jag inte ett dugg arg på honom för utan det är ju hur han hanterar situationen efteråt...



absolut sant.. men nu gick våra cyklar ihop pga hans omkörning och det gjorde att jag ramlade.. de e väl ändå för små marginaler? och som sagt folk gör misstag de e inte de jag e arg på utan hur man hanterar det efteråt?
 
Jo det skulle jag gjort men frågan var ju egentligen mest om ansvar och hur ni hanterar det överlag följer regler osv inte bara just min olycka? men i mitt fall så hamnade vi i varann pga hans omkörning å då förstår iaf inte jag hur det kan bli mitt fel... Hade jag kört omkull utan att han puttat på mig så visst men när han hamnade i mig å körde omkull å såg till att både jag e trasig för resten av livet och min hoj mår sämre så ja... då kan man ju iaf va lite skysst efteråt även fast han inte gjorde ngt med flit...å rätta sig efter reglerna men det tycker ju tydligen inte ngn annan att man skall göra.. får väl hyra mig en bana själv å åka med vänner som visar respekt å kan följa regler :)
 
ska det då va så svårt att ta ansvar? eller e de så att ni pojkar å flickor som inte klarar av att ta ansvar och följa tydliga regler helt enkelt har alldeles för liten snopp eller försmå tuttar?

Jag tycker du själv verkar ha svårt och acceptera att denna avåkning är DITT ansvar.
Eftersom man får köra om på insidan kan du knappast beskylla den andra föraren för att ha gjort något felaktigt.

Och det är du som ska vara berädd på att någon kommer på insidan och tar ditt spår och hantera det utan att lägga dig i gruset.

Ansvar är inte nåt man bara ska kräva av andra man ska även inse när man själv får ansvara för sig.
 
Kör man om någon och snor dennes spår blir man normalt svartflaggad, you do the math!

Jävla nötter som anser att man får tåla lite om man gett sig ut på banan "det är inte schack" osv osv, ni bevisar ju verkligen vad det är för jävla totala idioter som finns på denna sidan.
 
Det är en svår fråga, lika många banåkare somd et finns så finns det lika många olika svar.
men när det gäller trafikförsäkring och så vidare, visst man har det för att man måste men när väl olyckan sker så ska man nog inte vänta sig mer än ett "ursäkta/förlåt" om det är "någons fel".
Man kör på bana, är medveten om riskerna (och kostnader) och man får då ta smällar om det händer något. Så är det för alla..
 
Jag tycker du själv verkar ha svårt och acceptera att denna avåkning är DITT ansvar.
Eftersom man får köra om på insidan kan du knappast beskylla den andra föraren för att ha gjort något felaktigt.

Och det är du som ska vara berädd på att någon kommer på insidan och tar ditt spår och hantera det utan att lägga dig i gruset.

Ansvar är inte nåt man bara ska kräva av andra man ska även inse när man själv får ansvara för sig.

borde han inte köra om med dem marginaler så att vi inte kolliderar in i varandra då? en omkörning utan att hans cykel nuddat min cykel å jag ramlar fine... men omkörning där hans cykel hamnar i min hur blir det mitt fel??:confused: :va

KÖR GÄRNA OM MEN FAN INTE PÅ MIG
 
Men då är ju situtionen helt annorlunda om ni gick ihop. Det lät från början att ni inte ens hade kommit i kontakt med varandra. Hade nog varit bättre om du hade skrivit ut hela scenariot från början.
Precis, om han "bara" hade åkt innanför dig o förbi med till följd att du bromsat omkull dig eller så, då hade det varit helt på ditt ansvar.

Men nu idet här fallet då så tycker jag oxå att du ska kontakta arrangören och ge dom all info och låta dom göra en bedömning utifrån deras regler.

Sen att personen i fråga undviker dig, det är bara lågt. Det minsta man kan göra är väl o ta en diskussion om det hela.
 
borde han inte köra om med dem marginaler så att vi inte kolliderar in i varandra då? en omkörning utan att hans cykel nuddat min cykel å jag ramlar fine... men omkörning där hans cykel hamnar i min hur blir det mitt fel??:confused: :va

Tvivlar på att den andra föraren klämt sig in i en smal lucka mellan dig och kurbsen. Mer troligt är nog att det varit en stor lucka och att du utan att ha sett honom brdvid dig klämmer ihop luckan när du närmar dig apex.

Jag kanske har fel men det är så det brukar gå till.
 
Tvivlar på att den andra föraren klämt sig in i en smal lucka mellan dig och kurbsen. Mer troligt är nog att det varit en stor lucka och att du utan att ha sett honom brdvid dig klämmer ihop luckan när du närmar dig apex.

Jag kanske har fel men det är så det brukar gå till.

mkt möjligt men först in i kurvan väljer spår.. då får han ju rätta sig efter det eller köra om utan att hamna i min cykel ganska lätt faktiskt...
 
Tvivlar på att den andra föraren klämt sig in i en smal lucka mellan dig och kurbsen. Mer troligt är nog att det varit en stor lucka och att du utan att ha sett honom brdvid dig klämmer ihop luckan när du närmar dig apex.

Jag kanske har fel men det är så det brukar gå till.

O du anser att det är rätt av bakomvarande att köra om på insidan då?
Varenda jävel som kört mer än ett varv på banan vet väl att man skär in mot apex, kör om på insidan då och du är borta från banan den dagen om en ansvarig ser dig.
Klart som fan att hon inte sett honom bakifrån, grundläggande regler på en allmän bankörning, KOLLA FRAMÅT ALRDIG BAKÅT!..
 
Kör man om någon och snor dennes spår blir man normalt svartflaggad, you do the math!

Jävla nötter som anser att man får tåla lite om man gett sig ut på banan "det är inte schack" osv osv, ni bevisar ju verkligen vad det är för jävla totala idioter som finns på denna sidan.

Du är sosse va?
 
O du anser att det är rätt av bakomvarande att köra om på insidan då?
Varenda jävel som kört mer än ett varv på banan vet väl att man skär in mot apex, kör om på insidan då och du är borta från banan den dagen om en ansvarig ser dig.
Klart som fan att hon inte sett honom bakifrån, grundläggande regler på en allmän bankörning, KOLLA FRAMÅT ALRDIG BAKÅT!..

"varenda jävel som har kört mer än ett var på bana" vet att man har koll på allt och åt alla håll, på hojen kan du bara lita på dig själv ingen annan.

Som sagt, kör man bana så är man också medveten om riskerna
 
Det verkar bli het ämne.
Så här är det först in väljer spår.
Om han bromsa på sig så är det hans fel.
Vilken grupp åkte ni?
Stjäl man ngn annans spår får man inte svart flagg.
Om man ligger mitt i bana så inbjuder man till omkörning på innern.
Deffensiv körning blir det mindre luckor på innern och mycket att köra på yttren men då krävs mycket mer fart om man ska om.

Man kan stjäla vilket spår man vill...bara man har konrtoll över situation.
 
Man kan lätt tro det annars. "staten tar ansvar för allt och alla".
När ska man själv börja ta ansvar tycker du då?
Man kan inte på en motorcykel förlita sig på andras kunskaper eller koll på saker. Man får hålla den kollen själv, det är ens egna ansvar. Sen kan man snacka om moral från den andre partens sida..
 
Jävla nötter som anser att man får tåla lite om man gett sig ut på banan "det är inte schack" osv osv, ni bevisar ju verkligen vad det är för jävla totala idioter som finns på denna sidan.

precis, om det är så jävla bråttom, byt grupp då....:D sedan vet väl alla att nybörjare inte följer "idealspår", så man kanske ska tänka två gånger innan man sticker in näsan för att köra om...

out.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top