Ni nära 40år, märker ni skillnad på försäkringspremien?

Halcyon

Guest
Jag har haft ett uppehåll sedan 2005 med mc-åkandet och funderar nu på att återuppta det.
Min dröm sedan jagfick mc-kort 2001 haralltid varit en supersport typ cbr1000 etc.
Ni som jag hunnit bli nästan 40år (jag e 38) märker ni stor skillnad på försäkringspremien? Kan ni helförsäkra eller måste ni köra trafik eller halv fortfarande?
Jag kommer självklart kolla några olika bolag och hojar men detta känns som ett snabbt sätt för att få svar
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nu kör jag inte sport längre, men gjorde det fram t.o.m. förra säsongen då jag var 37 år. Jag kan inte påstå att jag märkte någon positiv skillnad i priset på försäkring trots att jag blev äldre.
Tvärtom har det alltid varit billigare för min yngre bror att försäkra samma hoj som jag, detta trots att han haft körkort för mc 15 år kortare tid än mig. Skillnaden oss emellan är att han bor i en betydligt mindre stad, så det känns som om det är den mest grundande faktorn när de bestämmer premie.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Håller med. Flytt från stan påverkar mer än ålder. Det är så jag upplever det
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Bilsport-mc gav mig rätt rejäla rabatter när jag fyllde fyrtio förra året. Men dom försäkrar ju inte gärna nyare sportisar, så det kanske inte är ett alternativ om det är en sådan du är ute efter.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
samma hoj (R1 2004) sjönk 1700 :- / år när jag fyllde 35, men nu är jag 41 & har en R1 09 som inte alls känns lika "billig" att försäkra

är ett lotteri detta med försäkringar, bara att ringa runt & kolla premier hos de olika bolagen.

lycka till

// Henke
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Är 35 nu och fick en rejäl sänkning detta året på min Retta hos länsförsäkringar. Betalar nu ca 10.000 om året för hel/hel. Det fick jag inte halv för, för nått år sedan.

Kan dock kanske hjälpa att jag samtidigt samlade nästan alla försäkringar hos dem, inklusive villan.

Ta och ring runt och lycka till. :tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag upplever det som att det gör mer skillnad om du bor i de lugnare yttre länsförorterna eller på landet jämfört med förorter närmre Stockholm än vad åldersskillnaden gör på premien. Åldern gör en hel del, men det är inte allt. Oavsett vad så kan jag rekommendera att sadla upp igen då jag var i samma sits som du och gjorde slag i saken efter en säsongs frånvaro. -Du lär inte ångra dig!
 

Halcyon

Guest
Jag är riktigt sugen på en zx10r eller ducce. Grejen är att jag även suktar efter skärmflyg, men som farsa till en liten tjej så är alltid riskerna i fokus och i skärmflug känns riskerna för förlamningar mm riktigt stora och i hojåkat är kostnaden en sak att beakta liksom risken....
Men med den lilla lediga tid man har tror jag att jag kommer kunna få åka hoj mer än skärm...någon som vet?
Idag bor vi mycket centralt i gbg, men jag ska köpa hus i höst och då kommer vi hamna utanför centrum och jag hoppas det påverkar premien lite.
 
Last edited by a moderator:

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Precis fyllt 40 och betalar ca 5.000 kr om året för hel/hel, på 105 kw Ninja :)
Folksam! Ren slump att jag hittade dem! Alla andra var dyrare.

Priset på försäkringen är egentligen det som avgjorde, annars hade jag inte köpt min
roliga sportis :banana
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu är ju jag över 40 men inte känns den så jobbig som när man var 20. Låter det vara osagt om det beror på premien eller att man fått bättre resurser. Det var iaf mer värt att kunna köra då, syntes i prioriteringsordningen.
 

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Ort
Southern
Hoj
rad4

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
30årig mc -- 50+= nästan gratis:D
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har precis bytt till Trygg Hansa då märkesförsäkringen (LF) ville höja 120%.
Betalar nu 2200:- hel/hel och avställningsbar.
Ibland, fast bara ibland är det bra att vara lantis.:rolleyes:

Som någon skrev, det är ett enda lotteri. Enda sättet är att ringa runt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top