Ni med z1000 och pc3

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
hojlös
Har nån av er med z1000 2007-2008 med powercommander och o2 eliminator fått felmedelanden av f.i?

ifall ni undrar över detta kolla i z750/z1000 tråden

Jag har PCIII men ingen 02 eliminator så på min har jag inga problem. Inga som jag märker av eller kan se i alla fall.

och du har inte isf pluggat fai:n eller heller tagit bort lambdan antar jag? isf kan jag berätta för dig att din pc3, i många fall körs över av ecu:n och gör ingen verkan alls= du kör standardmappen oavsett vad du har i pc3:n

och du har inte isf pluggat fai:n eller heller tagit bort lambdan antar jag? isf kan jag berätta för dig att din pc3, i många fall körs över av ecu:n och gör ingen verkan alls= du kör standardmappen oavsett vad du har i pc3:n

Det är monterat på Johans MC i GBG så jag har faktiskt ingen aning? Men dom hämtade mapp ifrån nätet så den är inte bänkad. Men det var ju bra att detta kom upp så jag kan köpa rätt pryl innan bänkningen i vår:tummenupp

Kanske inget med tråden att göra men jag har ett Leo Vince system som skulle passa perfekt med PCIII:an till salu.
Nytt i kartong:

http://www.sitogroup.com/servlet/pa...voce_menu_dx=89&codprd=9900&prgtmp=&sessione=

Factory evolution Titan/carbon Vikt: 3,93Kg (Original 10,3Kg)

pk$ges_upload.download

Pris: 6500:- inkl. frakt innom Sverige. (Har fått detta i ett byte så det är inga stulna saker!)

Kostar annars: 10710:-

Det är monterat på Johans MC i GBG så jag har faktiskt ingen aning? Men dom hämtade mapp ifrån nätet så den är inte bänkad. Men det var ju bra att detta kom upp så jag kan köpa rätt pryl innan bänkningen i vår:tummenupp

Som information och kanske lite erfarenheter att jämföra med:

Ni har väl Keihin ECU som ZX-serien antar jag? Dessa finns också i bl.a. KTM:s större maskiner, Triumph m. fl. och helt riktigt vill ECU styra mot lambda 1.0 (A/F 14.7) på små gaspådrag. Ytterligare en komplicerande faktor (för oss som mappar direkt i ECU) är att den vid lägre last använder MAP-sensorn för att styra bränsletillförseln (i Trajjans fall under 6% trottel).

På ECU med skrivbara minnen kan vi med hjälp av en tredjepartsmjukvara (tuneboy) modifiera mapparna själv och bl.a. slå av inverkan av O2-sensorn. Men sanningen att säga så är det i princip bara på tomgång och vid motorbroms som hojen arbetar i "closed loop". Det innebär att fördelarna med att stänga av sensorn i princip bara ger mindre ryckighet när Du går av/på med gasen efter motorbroms.

Med detta i bakhuvudet verkar det svårt att se att det i Ert fall skulle vara så väsentlig påverkan av smalbandslambdan? Att låta den verka i hela det lägre registret verkar vara ett underligt beslut av Kawasaki då den helt klart riskerar att vara rejält ryckig vid "cruising".

För Trajjans del brukar PCIII-folket antingen montera en O2-eliminator, eller så helt enkelt skita i att mappa 0-5% delen av PCIII-mappen och leva med lite avgassmällar/ryckighet. Felmeddelandet på Trajjan brukar komma om man samtidigt demonterar EXUP-ventilen.

Jaja - hoppas det löser sig för Er och att Ni kan ha i alla fall någon nytta av ovanstående erfarenheter...

Lycka till:tummenupp

nja lite fel där ang våra maskiner

o2 sensor eliminatorn är ett motstånd som ska se till att ecu:n tror den har 14:7:1 vilket dom flesta av våra är nöjda med, men av nån anledning finns det några av dom som vill ha ett rörligt värde och då behöver man o2 sensor controller annars förlorar man mappen under 33% gaspådrag eller under 4500rpm.

Men sålänge inte F.I lampan tänds är det lugna puckar

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...