Ni med Sportcyklar

Min hoj fungerar bara med gasreglaget på MAX, har lämnat in den hos en av landets bästa verkstad men de kunde inte hitta felet :confused:. Så nu har jag bestämt mig för att köpa en HD, har hört att man kan köra den utan att ha gasreglaget på MAX :tummenupp. Jag vill ju inte köra ihjäl mig.
 
Du kanske skulle fråga dig själv istället vad du tänkt använda hojen till och hur pass mogen du är för en sporthoj?! Andras erfarenhet spelar väl mindre roll om du inte kan hantera hojen och dess kraft på ett moget sätt.
 
Min hoj fungerar bara med gasreglaget på MAX, har lämnat in den hos en av landets bästa verkstad men de kunde inte hitta felet :confused:. Så nu har jag bestämt mig för att köpa en HD, har hört att man kan köra den utan att ha gasreglaget på MAX :tummenupp. Jag vill ju inte köra ihjäl mig.


De funkar inte utan reglaget på max iallafall men utfallet blir att du aldrig kommer köra för fort ;)
 
Jag provkörde en spårthåj engång, dog direCkt!!!

Du har inget körkort enl inlägg #4, du har kört sporthoj och touringhoj enligt inlägg #9 och enligt din avatarinfo så har du en R6:a... klar moppefuckovarning på hela tråden.
 
En nackdel med hojar där man har en kraftigt framåtlutad körposition är att det kan vara obekvämt att köra i låga hastigheter. Typ stadstrafik 30, 50. Sen när du börjar komma upp lite snabbare, typ 90++, så blir det mer fartvind som du kan 'ligga på'.

Men det är väl individuellt hur man upplever det.

Annars är det naturligtvis upp till föraren... men visst en naken hoj med upprätt körställning uppmanar inte lika mycket till högre farter som en sporthoj.

skitsnack, min uppmanar till att varva den till rödmarkeringen i varje växel
 
Hej!

Ni som har/haft sportcyklar, Va för för och nackdelar finns det med dessa hojar? Går det att äga en sådanhär hoj utan att ha gasreglaget maxat hela tiden? Funderar på en men vill som sagt inte köra ihjäl mig.. Vad har ni för erfarenheter?


Hede nog varit större risk för mig att köra ihjäl mig på nin gamla SV650s än ZX9an, då de mindre hojarna kräver betydligt mer aktiv körning för att röra på sig... Om du inte kör med huvet är det farligt med vilken hoj som helst....
 
Du kanske skulle fråga dig själv istället vad du tänkt använda hojen till och hur pass mogen du är för en sporthoj?! Andras erfarenhet spelar väl mindre roll om du inte kan hantera hojen och dess kraft på ett moget sätt.


:tummenupp
 
Det är för att vi bara står på strippen och han endast en liter soppa i tanken och gasar ur skiten o hoppas att den stannar innan vägen tar slut.
Testa får du se!

Du kanske skall gå över till gocart istället:confused:

När man får låna mc-kortet så får man lämna in hjärnan
 
Polaren lånade min CBR 900, ingen värsting men jag hänger på rätt bra med dom stora pojkarna! Han kör själv montard och kom sen tillbaka "jag ska aldrig någonsin fråga om jag får låna din hoj! När jag kolla på mätaren stog den på 190!" Han vart fartblind för att han delvis inte kände vinden!

Som sagt, du vet om du ska ha en sporthoj eller inte! Antingen så accepterar man som en del av oss har gjort, att vi inte kan sluta gasa och därmed alla risker man ibland hamnar i. Eller så köper man sig en kromsläde och njuter av livet och en mindre orolig flickvän!

Att fråga på ett sporthojsforum om vad vi föredrar?! Jag vet inte hur seriös jag tycker frågan är från början! Så man ska inte kassta handgranater i eget skydsvärn ;) Men lycka till med ditt beslut och personligen hoppas jag du väljer sporthoj!
 
Polaren lånade min CBR 900, ingen värsting men jag hänger på rätt bra med dom stora pojkarna! Han kör själv montard och kom sen tillbaka "jag ska aldrig någonsin fråga om jag får låna din hoj! När jag kolla på mätaren stog den på 190!" Han vart fartblind för att han delvis inte kände vinden!

Som sagt, du vet om du ska ha en sporthoj eller inte! Antingen så accepterar man som en del av oss har gjort, att vi inte kan sluta gasa och därmed alla risker man ibland hamnar i. Eller så köper man sig en kromsläde och njuter av livet och en mindre orolig flickvän!

Att fråga på ett sporthojsforum om vad vi föredrar?! Jag vet inte hur seriös jag tycker frågan är från början! Så man ska inte kassta handgranater i eget skydsvärn ;) Men lycka till med ditt beslut och personligen hoppas jag du väljer sporthoj!

Bra inlägg!
 
Åk till någon återförsäljare och pröva vad du nu funderar över? Om du inte själv vet svaret efter att suttit på en sporthoj så bör du nog nöja dig med B kortet :S

Fast man behöver ju A-kortet även till kromslädar, touringmaskiner och offroadhojar.
Och det finns ju kanske en poäng med att fråga om för- och nackdelar med olika typer av hojar eftersom det kanske finns dom som har erfaranhet av dom.
Köper man en sporthoj och tänker Toura för att sedan upptäcka att den är jobbig i lägre farter så har man ju gjort en miss.
Dock misstänker jag att TS inte är helt seriös så jag säger väl som dig då.
Sätt dig på en och testa. Känns det bra så tjöööp.
 
Jag brukar inte svara i sådana trådar men kan inte låta bli i detta fallet.

De som säger att : Jag skulle köra ihjäl mig direCkt säger så av följande anledningar.

Flickvännen säger att du inte får ha en sådan hoj .
Mamma/Pappa säger att du inte får ha en sådan hoj
Ekonomin (flickvännen) säger att du inte har råd med en sådan hoj.
Du har inte provkört en sådan hoj och vet inte att det är gashanden som styr hastigheten.

Och nej jag har ingen sporthoj, välj en av anledningarna.
Men jag skulle vilja ha en..
 
Vet inte om man ska ta tråden seriöst, men givetvis går det att framföra en sporthoj lagligt på allmän väg. Det är helt upp till föraren. Sedan kan man uppleva att körställning och chassi på en sporthoj inte riktigt är anpassad för det ändamålet. I många fall är nog en annan typ av motorcykel att föredra om man främst tänkt sig använda motorcykeln på gata. Det är t ex inte vidare bekvämt att åka genom samhällen i 50 km/h. Finns en anledning varför många håller en hand på gasreglaget och det andra på knät. Åker man längre sträckor där man sitter i en och samma ställning är det lätt att man får kramp. Det är först vid aktiv körning som en sporthoj kommer till sin rätt och det kan vara långt mellan dessa sträckor. Om jag kört endast gata hade jag nog övervägt att köpa en annan typ av motorcykel än en sporthoj. På bana tror jag med betoning på tror att en sporthoj är att föredra alla dagar i veckan även om inte andra typer av motorcyklar gör bort sig. Det är trots allt föraren som sätter gränserna tillslut. Det kommer alla som någonsin ger sig ut på en bana att bli varse om.

En annan stark anledning att överväga en annan typ av motorcykel än en sporthoj är försäkringspremierna. Man måste nog vara riktigt fanatisk om man tycker att det är värt att betala tusentals kronor varje månad till sitt försäkringsbolag. Man ska köra väldigt mycket för att om möjligt anse sig ha fått valuta för sina pengar i slutet av säsongen.
 
Alla kör väll ihjäl sig nån gång, eller? åtminstone jag..dog 231 gånger förra veckan..






















:hihi
 
Ställer du den frågan så har du iaf visat att du har någon slags riskmedvetenhet.. tog kortet en månad sen, kan säga att efter första gången jag kom in i en kurva för fort (detgasades en del på raksträckorna) och trodde jag skulle så smaka träd så fick jag en tankeställare.

Efter det kör jag lätt lugnt, tror det är så för många i början... mitt tips kör på!
 
Last edited:
TS:

Jag tror du kör ihjäl dej lika lätt på en Virago som på en R1, Bara för att sporthojjen går något fortare betyder det inte att chansen för att plocka ner skylten vid avåkning i 70km/h minskar beroende på vad du sitter på :tummenupp

Även om du inte köper en sporthoj kan jag sätta hundra spänn på att du kommer gasa skiten ur den ändå, så vad är skillnaden :va
 
-Dyrt
-Bekvämt i höga hastigheter
-Acc som lättare skapar okontrollerade situationer. Särskilt med ketchup.
-Polisen tittar extra på dig
-Stöldbegärligt

+Snygga
+Bekvämt i höga hastigheter
+Acc
+Brudar i uniform
+Värdeökning på blocket
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top